شناسهٔ خبر: 34618 - سرویس ریلی

معاون مسافری راه‌آهن:

سرمایه‌گذاران گردشگری مورد حمایت شرکت راه‌آهن قرار می‌گیرند

میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه «قطارهای گردشگری برنامه‌ای تهران - شمال (شیرگاه) و اندیشمك - تنگه‌پنج از فروردین‌ماه سال ۹۶ راه‌‌اندازی می‌شود» گفت: سرمایه گذاران بخش گردشگری در صورت واردات واگن‌های ویژه گردشگری مورد حمایت شرکت راه‌آهن قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرحسن موسوی با اشاره به راه‌اندازی ۲ قطار گردشگری تهران - شمال و اندیمشك - تنگ پنج از فروردین ۹۶ اظهار داشت: راه‌آهن به‌عنوان دولت رسالت دارد امكانات و زیرساخت‌هایی ایجاد كند تا با همكاری بخش خصوصی لذت سفر با قطار برای مردم ملموس‌تر شود، ضمن آنكه سرمایه‌گذارانی كه امكان ورود به حوزه گردشگری را دارند، نیز مورد حمایت ما خواهند بود ضمن آنكه واگن در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، حتی سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌توانند در آینده واگن مخصوص گردشگری نیز وارد كنند.

وی افزود: راه‌اندازی قطارهای گردشگری در راستای توسعه گردشگری كشور جزو سیاست‌های دولت است و سرمایه‌گذاران گردشگری می‌توانند با حمایت‌های و امتیازاتی كه راه‌آهن در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، قطارهای گردشگری را از مبدأ تا مقصد راه‌اندازی كنند.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، معاون مسافری راه‌آهن همچنین از برقراری قطارهای گردشگری در جنوب و شمال كشور خبر داد و گفت:‌ در گذشته ۱۱ قطار بین‌المللی گردشگری از خارج كشور وارد ایران شد و از شهرهای مختلف تاریخی، فرهنگی و زیارتی ما نظیر تبریز، شیراز، اصفهان، زنجان، مشهد، یزد، تهران و... بازدید كردند.

موسوی افزود: همچنین در گذشته ۱۴ قطار داخلی گردشگری در سه مقصد شمال، شیراز و مشهد راه‌اندازی شد.

معاون مسافری با بیان اینکه برای اولین بار در نمایشگاه گردشگری اعلام می‌كنیم كه قطار گردشگری برنامه‌ای در راه‌آهن ایجاد كرده‌ایم گفت: اولین قطار گردشگری برنامه‌ای، قطار اندیمشك - تنگ پنج است كه در ۱۴ نقطه دیدنی و آثار تاریخی مسیر توقف می‌كند و كارشناسان به‌عنوان لیدر امكانات، محله‌های گردشگری، زیارتی و تفریحی را برای مسافران معرفی می‌كنند و این قطار بعدازظهر همان روز از تنگ پنج به اندیمشك برمی‌‌گردد.

وی بیان داشت: قطار تهران - شمال (شیرگاه) دومین قطار گردشگری برنامه‌ای فصلی كه در بهار و تابستان هرسال خواهیم داشت و از پایان فروردین ۹۶ راه‌اندازی خواهد شد.

موسوی گفت: این قطارها برنامه‌ای خواهد بود و تهیه بلیت آن‌ها از طریق آژانس‌ها است.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر از دو ریل‌باس‌های نو راه‌آهن برای راه‌اندازی دو قطار گردشگری مذكور استفاده كرده‌ایم كه متناسب با سفرهای یک‌روزه تجهیز شده‌اند و نیازی به كوپه خواب ندارند.

موسوی گفت: برای تورهای سه تا چهار روزه می‌توان از واگن‌های خواب در ایستگاه‌ها به‌عنوان هتل هم استفاده كرد.

به گفته وی نظارت بر نرخ‌های این قطارهای گردشگری توسط راه‌آهن آنجا می‌شود و تقریباً یارانه‌ای است درحالی‌که اگر چتر حمایتی خود را بر سر این قطارهای گردشگری برداریم، هزینه آن سه تا چهار برابر هزینه فعلی برای مسافر خواهد بود، اما در راستای توسعه گردشگری فعلاً از این بخش حمایت می‌كنیم.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح كرد: به‌عنوان‌مثال در قطار گردشگری برنامه‌ای اندیمشك - تنگ پنج برای هر مسافر ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان با احتساب هزینه پذیرایی ناهار و عصرانه دریافت می‌شود درحالی‌که هزینه‌ای كه ما می‌كنیم، بسیار بیشتر از این رقم است.

به گفته موسوی در صورت استقبال امكان اعزام قطارهای بیشتر هم در حوزه گردشگری وجود دارد، اما روزانه یك رام قطار در هر یك مسیرهای مذكور تردد دارند

وی زمان راه‌اندازی قطار گردشگری برنامه‌ای اندیمشك- تنگ پنج یكم فروردین ۹۶ و قطار گردشگری برنامه‌ای تهران - شمال را پایان فروردین ۹۶ اعلام كرد.