شناسهٔ خبر: 34695 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد؛

مصوبه شورای‌عالی درباره سند رویکرد ریل‌پایه/ ارتقای کیفیت و کارآمدی حمل و نقل عمومی شهری با هدف توجه به حقوق شهروندی

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای ۹ بندی، مصوبه شورا را درباره سند رویکرد ریل‌پایه به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مصوبه شورا را درباره سند رویکرد ریل‌پایه ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی آمده است: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه موزخ ۹۵.۱۱.۱۱ در راستای وظیفه ذاتی و قانونی مبنی بر سیاست‌گذاری کلان در شهرسازی کشور و در ادامه مصوبه سال ۱۳۸۲ خویش، ضمن استماع گزارش ارائه شده از معاونت حمل و نقل پیرامون رویکرد ریل‌پایه و تصویب راهبرد کلی " ضرورت هماهنگی میان سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات حوزه حمل و نقل و سیاست‌ها و برنامه‌های نحوه استفاده از اراضی در کلیه سطوح و مقیاس‌ها" با تأکید بر؛

-ضرورت اتصال اندیشیده شده حمل و نقل برون‌شهری و حمل و نقل درون‌شهری، خصوصا در مناطق کلانشهری به منظور ایجاد و تقویت تعادل و توازن منطقه‌ای؛

-ارتقای کیفیت و کارآمدی حمل و نقل عمومی شهری با هدف توجه به حقوق شهروندی؛

-سنجش و ارزیابی ابعاد و تأثیرات مختلف اجتماعی و اقتصادی اتخاذ این رویکرد؛

-نیاز به تدوین مبانی نظری منسجم، مستحکم و قابل دفاع؛

-تلقی از T.O.D به معنای احداث مراکز جذب جمعیت در ایستگاه‌های مرکزی با میزان بارگذاری و تراکم بالا، صرفا یکی از شیوه‌ها و مصادیق هماهنگی میان برنامه‌ریزی حمل و نقل و برنامه‌ریزی نحوه استفاده از اراضی است. تأکید بیش از حد بر این شیوه با توجه به جنبه‌های منفی قابل تأمل آن به عنوان تهدید این سند به شمار می‌آید.

-ایجاد دسترسی بهینه برای عامه شهروندان و دستیابی آسان و برابر آن‌ها به فرصت‌های شغلی و امکانات؛

-بهره‌گیری علمی و مبنایی از رویکردها و تجربیات جهانی موجود؛

-ضرورت اتخاذ رویکرد توسعه انسان محور و حفظ سرمایه‌ها و منابع زیست‌محیطی؛

-نهایتا در محدوده جغرافیایی می‌بایست یک طرح توسعه و عمران ملاک عمل باشد. لذا لازم است با ملاک قراردادن طرح‌های ملاک عمل موجود در سلسله مراتب تعریف شده (مطابق مصوبات شورایعالی) حداکثر هماهنگی در استفاده از ظرفیت‌ها بعمل آمده و تغییرات احتمالی لازم پیشنهاد شود.

مقرر شد:

موضوع با محوریت معاونت حمل و نقل و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با مشاوره علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجددا مورد بررسی قرار گرفته و سند راهبردی به انضمام جزئیات و راهنمای اجرایی آن در اسرع وقت جهت بررسی به کمیته تخصصی فرادست ارجاع و نتیجه جهت طرح و تصمیم‌گیری نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.

لازم است ضمن بررسی همه جانبه از این فرصت حداکثر استفاده به منظور دستیابی به معیارهای ارزشمند جابه‌جایی و حرکت، سکونت‌پذیری، تولید، پایداری در مناطق شهری و پیش‌بینی‌های لازم جهت پیشگیری از تبدیل این فرصت به تهدیدهای احتمالی به عمل آید./