شناسهٔ خبر: 3478 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

تاکید ترکان بر استفاده از کریدور شمال-جنوب برای توسعه چابهار

ترکان مشاور رییس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور در دیدار وزیر بازرگانی و صنایع هند بر استفاده از کریدور شمال – جنوب برای توسعه چابهار تاکید کرد.

ایرنا نوشت: اکبر ترکان مشاور رییس جمهور چهارشنبه شب در دیدار خانم'سیتا رامان' وزیر بازرگانی و صنایع هند در دهلی نو افزود:هند می تواند از مسیرهای ریلی و جاده ای ایران برای دستیابی به کشورهای مشترک المنافع استفاده کند.

وی تصریح کرد:ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری شرکت های هندی درچابهار فراهم می کند.

'سیتا رامان' وزیر بازرگانی و صنایع هند نیز دراین دیدار با استقبال از همکاری ایران و هند اظهار کرد همکاری دو کشور در چابهار به نفع هر دو کشور است .

وی درخصوص افزایش خط اعتباری هند به ایران اظهار کرد هند درافزایش این خط اعتباری هیچ محدودیتی ندارد و می تواند بدون سقف این اعتبارات را افزایش دهد.

چندی پیش اگزیم بانک هند با امضای تفاهم نامه ای با تعدادی از بانک های ایرانی ، اعتباری 150 میلیون دلاری برای اجرای طرحهای درایران اختصاص داد.

دراین دیدار دو طرف بر گسترش همکاری ها برای توسعه مسیرهای ترانزیتی ایران به آسیای مرکزی ، روسیه و اروپا و یافتن راه های مناسب برای توسعه تجارت میان دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

ترکان و هیات همراه که برای شرکت در هفتمین اجلاس تجاری گجرات پویا به هند سفر کرده است پیش از اجلاس از مجتمع پالایشگاهی و نیروگاهی برق جمنگر درایالت گجرات بازدید و ازنزدیک درروند فعالیت این مجتمع ها قرار گرفتند.

مشاور رییس جمهوری همچنین در حاشیه هفتمین نشست تجاری گجرات با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار کرد و پیام دعوت دکتر روحانی برای دعوت وی به ایران را تسلیم مودی کرد.

وی و هیات همراه همچنین از تعدادی مجتمع صنعتی ،پالایشگاهی و تولید فولاد در شهر سورات ایالت گجرات در غرب هند بازدید کرد.

سورات دومین شهر بزرگ ایالت گجرات با 5.06 میلیون نفر جمعیت و هشتمین شهر بزرگ هند و 65 شهر بزرگ دنیا است .

هفتمین دوره از نشست اقتصادی گجرات از روز 11 ژانویه (21 دی ماه ) به مدت دو روز درایالت گجرات در غرب هند با حضور کارشناسان سیاسی و اقتصادی 14 کشور از پنج قاره برگزار شد.