شناسهٔ خبر: 34783 - سرویس مسکن و شهرسازی

عظیمیان عنوان کرد:

تدوین دستورالعمل بومی رفع تصرف اراضی در آینده نزدیک/ ضرب‌الاجل برای تشكيل سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات/ فراهم‌سازی زیرساخت‌ها مقدم بر ارائه عمومی سامانه‌های حوزه زمین و مسکن باشد

دوره آموزشی سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در دوره آموزشی کاربری زیر سیستم حفاظت اراضی از برنامه‌ریزی برای تدوین دستورالعمل با کاربرد بومی و منطقه‌ای برای انجام اقدامات موثر تر در حفاظت از اراضی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صبح امروز ۲۶ بهمن دوره آموزشی کاربری زیر سیستم حفاظت از اراضی با شرکت مدیران املاک و حقوقی، فرماندهان یگان حفاظت، روسای ادارات فناوری اطلاعات و ارتباطات و مسئولان بانک زمین ادارات کل راه وشهرسازی استان‌ها به میزبانی سازمان ملی زمین و مسکن آغاز به کار کرد.

هدف از راه‌اندازی سامانه حفاظت از اراضی پایش اراضی و املاک سازمان ملی زمین و مسکن، حفاظت از محدوده‌های تحت پوشش و گزارش به موقع مخاطرات، ثبت وقایع همراه با تصویر برداری از مواضع مورد تعرض واقع شده، ایجاد واکنش‌های به موقع به منظور رفع مخاطرات و اخطار عدم بازدید اراضی است و طرح جامع حفاظت به منظور رفع موانع و مشکلات جاری، فراهم کردن بسترهای لازم اعمال مدیریت،‌ هدایت،‌ نظارت و کنترل عملکردها،‌ افزایش انضباط و هدفمندی در تخصیص و هزینه بودجه حفاظت از اراضی، اجتناب از اعمال رفتارهای سلیقه‌ای و خارج از استاندارد و کمک و پشتیبانی در اجرای سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات در سازمان ملی زمین و مسکن تدوین و ارائه شده است.

در این دوره آموزشی، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در سخنانی عنوان کرد: تمام مظاهر توسعه که اغلب در غرب تولید و در کشور ما الگوبرداری می‌ِشوند چاقوی دو لبه هستند و می‌توانند هم رافع مشکلات و هم باعث بروز گرفتاری‌های جدید باشند. بنابراین باید قبل از عملیاتی کردن هر سامانه الکترونیکی از جمله سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات زیرساخت‌های لازم فراهم شود. ضمن اینکه دراین راه باید هماهنگی کامل میان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و مرکز وجود داشته باشد.

عظیمیان همچنین با اشاره به اینکه دستورالعملی درقالب برنامه‌های بومی در حوزه رفع تصرف اراضی در دست تدوین است، افزود: هر استان و اقلیمی دارای مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خاص خود است و برای ساماندهی اراضی در سراسر کشور باید به این مسئله توجه شود تا جلوی تصرفات جدید را بگیریم. انتظار می‌رود با تشکیل یگان‌های حفاظت از سال ۹۴ تاکنون میزان تصرفات کاهش یافته باشد و بتوانیم به چشم‌انداز بسیار خوبی درسال آتی برسیم.

همچنین دراین مراسم، سعید امیری، مدیر کل اداره امور املاک سازمان ملی زمین و مسکن درسخنانی عنوان کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار  هکتار اراضی داریم که برای نظارت دقیق‌تر بر آنها نرم‌افزار یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات  را در فاز نخست تهیه کرده‌ایم که شش ماه قبل در سه استان پایلوت سمنان، البرز و ایلام عملیاتی شده است و در فاز دوم با کارکردی دقیق‌تر و استفاده از مکان‌نماها در استان‌ها استقرار می‌یابد.

دراین مراسم همچنین مهدی گل‌محمدی، مشاور و سرپرست دفتر مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در سخنانی عنوان کرد: سامانه یکپارچه اراضی و مستغلات با هدف رفع مشکلات داده‌پردازی سازمان تهیه شده است. سازمان ملی زمین و مسکن از ارکان وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود و برای بهبود فرآیند فعالیت‌های خود نیازمند سامانه جامع فناوری اطلاعات است. در سامانه اراضی و مستغلات که در حال راه‌اندازی است داده‌های مربوط به حوزه‌های واگذاری املاک، حقوقی و حفاظت اراضی گنجانده شده است.

گل محمدی تاکید کرد: این سامانه هنوز در ابتدای فعالیت خود است و باید بازه‌ای یکساله را برای رسیدن به نتایج کافی طی کند.

مشاور و سرپرست دفتر مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین به پیاده‌‌سازی طرح جامع حفاظت اشاره کرد و افزود: سامانه کنترل گشت‌های حفاظت ذیل سامانه اراضی و مستغلات به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

در این مراسم همچنین از مدیران املاک و حقوقی ایلام و سمنان که در پیاده‌سازی پیلوت سامانه اراضی و مستغلات موفق بودند تجلیل شد.