شناسهٔ خبر: 34855 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب مسکن اجتماعی و مسکن‌حمایتی در هیات‌دولت/ وجود ۱۰۰ میلیارد دلار خانه خالی در ایران/ ضرورت همکاری دولت و مجلس در تحقق پروژه های عمرانی/ تکمیل ۵۵ درصدی کل مسکن مهر در دولت یازدهم

گزارش آخر هفته تصویب مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت، وجود ۱۰۰ میلیارد دلار خانه خالی در ایران و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همکاری دولت و مجلس در تحقق پروژه‌های عمرانی، اعلام تکمیل ۵۵ درصدی کل مسکن مهر در دولت یازدهم و تکذیب ادعاها درباره تعداد اخطار ایمن‌سازی به هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تصویب مدل مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات‌دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه از ویرانه‌های سیاست‌های مسکنی دولت گذشته آواربرداری کرده است و نمی‌خواهد افتخار رشد سوداگری به نامش ثبت شود، جلسه وزیر راه و شهرسازی با فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی با ۳ محور توانمندسازی، ایجاد حمل و نقل ایمنی و حق دسترسی به شهر برای بانوان و تاکید بر همکاری دولت و مجلس در تحقق پروژه‌های عمرانی، سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمانشاه و شرکت در جلسه شورای اداری استان با محوریت بررسی موضوعات و مسائل استان و اعلام این مطلب که تعادل جمعیتی بخش عمده‌ای از مشکلات جدی شهرنشینی کشور را حل می‌کند، حضور در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن ماه بخشی از اخبار حوزه وزارتی بودند.

همچنین در بخش مسکن و شهرسازی نیز، برگزاری چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان در خراسان‌رضوی و در شهر مشهد با شرکت بیش از ۱۰ کشور بین‌المللی و کارگاه‌ها و غرفه‌های داخلی و بین‌المللی، اعلام اتمام حدود ۲ میلیون واحد مسکن مهر تاکنون و تکمیل ۵۵ درصدی کل مسکن مهر در دولت یازدهم از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، تدوین دستورالعمل بومی رفع تصرف اراضی در آینده نزدیک، آخرین وضعیت پروژه پدیده شاندیز، ارایه ۶ راهکار برای انطباق جامعه مهندسی ایران با استانداردهای بین المللی از سوی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در همایش مشهد، جزئیات روند ۶ گانه تدوین سند بازآفرینی محلات هدف و در نهایت اعلام تکذیب ادعاها درباره تعداد اخطار ایمن سازی به هیات مدیره پلاسکو از سوی عضو کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تصویب طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت

چهارشنبه در جلسه هیات دولت، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، مبنی بر تامین مسکن گروه های کم درآد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی بررسی و تصویب شد. در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می‌شود.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (دارای تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز) و یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن استیجاریملکی با رعایت حداقل ۴۰ درصد اجاره ای دارند، اقدام کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آواربرداری دولت یازدهم از سیاست‌های مسکنی دولت گذشته

وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی با اعلام آنکه ۱۰۰ میلیارد دلار خانه خالی در ایران وجود دارد که عمدتا در کلانشهرها هستند، گفت: اگر میانگین مساحت خانه‌ها در ایران را ۱۳۰ متر فرض کنیم و هر متر مربع از خانه‌های خالی را کمتر از ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم قیمت هر واحد مسکونی چیزی در ۴۰۰ میلیون تومان یعنی کمی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار می‌شود. لذا یک میلیون واحد مسکونی خالی یعنی حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار عدم بهره‌وری اقتصادی در ایران. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جلسه مشترک وزیر را زنان فراکسیون مجلس

وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت در نشست مشترکی با نمایندگان فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی، توانمندسازی، ایجاد حمل و نقل ایمن و حق دسترسی به شهر را ۳ موضوع اساسی برای بانوان سراسر کشور عنوان کرد و بر ضرورت همکاری دولت و مجلس در تحقق پروژه های عمرانی تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از توسعه بیشتر شهرها

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه، عدم تعادل جمعیتی را یکی از مشکلات جدی شهرنشینی در کشور عنوان کرد و گفت که عدم تعادل در نهایت منجر به مشکلات زیستی شده و شهرها را با مشکلاتی نظیر کمبود آب، آلودگی هوا، ترافیک، کاهش قابلیت و کیفیت زندگی دچار کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت‌ساختمان در مشهد

چهارمین همایش فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مشهد برگزار شد. در این همایش که به مدت دو روز برگزار شد ۳۵ کارگاه آموزشی با هدف معرفی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان در ایران و ۱۰ کشور شرکت‌کننده در مشهد برگزار شد. در این همایش، مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: فروریختن ساختمان پلاسکو نشان دهنده نیاز جامعه مهندسی بر منطبق شدن با الگوهای جهانی در زمینه فنی و مهندسی است. پلاسکو نشان داد که بیشتر ساخت و سازهای کنونی نیازمند بازنگری هستند و باید برای حل مشکلات کنونی ساخت و ساز منطبق با دنیا گام برداریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۵۵ درصد کل مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل شد

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در حاشیه افتتاح نمادین ۱۸۷۶ واحد مسکن مهر کرمانشاه از اتمام ساخت یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور خبر داد و گفت که در دولت تدبیر و امید ۵۵ درصد کل واحدهای مسکن مهر، افتتاح و ۵۲ درصد کل اسناد اعیانی نیز در این دولت صادر شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/