شناسهٔ خبر: 34885 - سرویس هوایی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد:

نوسازی صنعت هوایی نجات دهنده اقتصاد کشور است/ برخی می‌خواهند سالی ۴ میلیارد دلار پول به ایرلاین‌های خارجی‌ بدهیم و تحقیر هم بشویم/ وزارت راه با دست خالی کارهای خوب و بزرگی انجام داد/ ۸۰ درصد نمایندگان به استیضاح آخوندی نه گفته‌اند

عبد الرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قراردادهای خرید هواپیما را نجات‌دهنده صنعت هوایی و اقتصاد کشور خواند و گفت: وزیر راه با ابتکار عمل و استفاده از فاینانس و با خلاقیت خود و آوردن بخش خصوصی کشور پای‌کار، پروژه‌ها را مدیریت کرده است.

عبدالرضا عزیزی درگفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، گفت: با وجود اینکه ایران در موقعیت ژئوپولیتیکی بسیارخوبی قرار دارد و صاحب یک حریم هوایی امن است اما چرا گنجایش جابجایی فرودگاه امام باید ۶ میلیون در سال باشد درحالی که فرودگاه‌های دبی و ترکیه ۵۰ و ۵۵ میلیون نفر در سال ترانزیت مسافر دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی‌ علت این موضوع را عدم داشتن ناوگان هوایی مناسب دانست و ادامه داد: بیش از۴۰۰ میلیارد دلار درسال از جیب ایرانی‌ها به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌رود و این قرارداد نجات دهنده اقتصاد کشورخواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق قرارداد خرید هواپیما از ایرباس که به صورت خرید فاینانسی تنظیم شده است پولی که به جیب خارجی‌ها می‌رود هزینه خرید هواپیما آن هم در بازه زمانی طولانی مدت می‌شود. ناوگان نو و قوی وارد کشور شده و مردم دیگر استرس ندارند و درعین حال به دلیل برداشته شدن تحریم و ارتباط با جهان هواپیماهای ما می توانند به نقاط مختلف دنیا سفر کنند.

عزیزی توسعه صنعت هوایی و گسترش آن در سایه ارتباط با جهان را از فواید برجام‌ خواند و گفت: اینکه عده‌ای با نگاه سیاسی به برجام سعی در کمرنگ جلوه دادن این مهم هستند کم‌انصافی است.

وی حمله به برجام را سیاسی خواند و با بیان اینکه برجام آرام آرام اثر خود را نشان می دهد که یکی از اثرات تحویل هواپیماهای نو است، تصریح کرد: برجام تصمیم نظام بود و حتی بدعهدی‌های این روزهای آمریکا به نفع ما است و جهان را متقاعد کرد که این آمریکایی‌ها هستند که بدعهد بوده و حرف ایران درست است.

وی انتقاد برخی نمایندگان در خصوص سرمایه گذاری دولت روی صنعتی لوکس و فانتزی را حرفی غیرمنطقی و سیاسی خواند و گفت: مگر ما می‌توانیم هواپیما بسازیم؟ مگر می‌توانیم بدون خرید خارجی ناوگان هوایی را نوسازی کنیم؟ یعنی این افراد معتقد هستند که سالی ۴ میلیارد دلار پول بدهیم و تحقیر هم شویم و پولمان هم هدر برود و نهایتا هواپیما هم نخریم؟

به گفته عزیزی هم اکنون اماراتی که کمتر از مشهد جمعیت دارد صاحب بهترین و مجهزترین هواپیماها است. این درحالی است که در سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب وقتی اماراتی ها می‌خواستند برای انجام مسابقات جهانی به آرژانتین بروند به تهران آمدند و با هواپیمای ایران ایر راهی مقصد شدند.

وی وضعیت بنادر ایران را نیز در دوره پسابرجام مناسب خواند و گفت: برای بنادر هم اتفاقات خوبی افتاده است و گزارش‌ها حاکی از افزایش میزان تخلیه و بارگیری و هم چنین اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بنادر است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به کمبود بودجه‌های اعتباری ادامه‌ داد: مجلس از وزیر راه و شهرسازی تشکر می‌کند. وی با دست خالی کارهای خوبی را انجام داده است. ما خودمان اعتبارات را در مجلس تخصیص می ‌هیم، واقعا پول آن چنانی وجود ندارد. وزیر راه با ابتکار عمل و استفاده از فاینانس و با خلاقیت خود و آوردن بخش خصوصی کشور پای کار، پروژه‌ها را مدیریت کرده است.

عزیزی با بیان اینکه در این شرایط خاص مدیریت سخت است و ما بخاطر استیضاح مطرح شده بسیار متاسف هستیم، گفت: برای حادثه قطار سمنان بسیار ناراحتیم اما دلیلی نمی شود دولت را تحت فشار قرار دهیم و وزارتخانه‌ای که وظیفه خطیر حمل و نقل کشور را تحت مدیریت دارد تعطیل کنیم.

نماینده مردم شیروان با بیان اینکه از تعطیلی این وزارتخانه مردم هستند که ضرر می‌کنند، گفت: باید عاقلانه فکر کرد. در حال حاضر ۸۰ درصد از نمایندگان مجلس استیضاح وزیر را به صلاح نمی‌دانند و به این استیضاح نه می گویند.