شناسهٔ خبر: 34901 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بزرگترین و استراتژیکی‌ترین کارهای دولت است/ بندر چابهار شاهراه ترانزیت و قطب بزرگ تجاری و اقتصادی کشور می‌شود

سفر معاون اول رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به چابهار معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: بندر راهبردی چابهار در سیستان وبلوچستان در آینده ای نزدیک پس از تکمیل زیرساخت ها به یکی از شاهراه های ترانزیت و قطب بزرگ تجاری و اقتصادی کشور تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: چابهار در حال توسعه است و می تواند نقش مهمی در آبادانی سیستان وبلوچستان ایفا کند.

وی افزود: با تکمیل طرح توسعه چابهار اشتغال فراوانی بصورت مسقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی به دست مهندسان و نیروهای فنی و جهادی در جای جای ایران اسلامی در حال انجام است و از نهایت تلاش آنان قدردانی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: بندر با استانداردها و تجهیزات روز دنیا در چابهار می تواند نقش مهمی در ترانزیت و حمل و نقل داشته باشد.

وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بزرگترین و استراتژیکی ترین کارهای دولت است که عملیات آن متوقف نشده است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: بندر چابهار هم اینک با آبخور منفی ۱۶ متر می تواند پذیرای کشتیهای سوپر پست پاناماکس باشد و در واقع بزرگترین کشتی های روز دنیا می توانند این بندر پهلو گیری کنند.

وی بیان کرد: در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خواهیم بود.

به گزارش ایرنا چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله شهید بهشتی با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.

بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای ۶۱ و ۶۲ سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را ۸۰۰ هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش داد.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا است.

مقرر شده است در فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.

در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر، احداث ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰ متر، لایروبی به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب تا عمق ۱۶- متر و احیای اراضی به میزان ۱۹۵ هکتار است.

بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.