شناسهٔ خبر: 35096 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست انجمن متخصصین مدیریت شهری مطرح شد

تشریح ضرورت‌های اداره شهر توسط متخصصان

شهر تهران تشریح ضرورت های اداره شهر توسط متخصصات در نشست انجمن متخصصان مدیریت شهری مطرح شد. گفته می‌شود، حضور در انتخابات شورای شهر،تجلی مدیریت شهری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین نشست رسانه‌ای انجمن متخصصین مدیریت شهری روز گذشته برگزار شد. به گفته برگزار‌کنندگان این نشست برای تبیین ماهیت انجمن و شکل‌گیری آن، توضیح درباره سطح و ابعاد فعالیت انجمن و رویکردها و همچنین بیان مطالبی درباره انجمن و انتخابات شوراها برگزار شد. انجمن متخصصین مدیریت شهری دوران معاصر از سال ١٣٩١ براساس کمیسیون ماده ١٠ قانون احزاب به وسیله تعدادی از مدیران و متخصصین مدیریت شهری به‌عنوان یک نهاد صنفی و مردم‌نهاد تشکیل شد و اکنون با بیش از٢٥٠ عضو فعالیت می‌کند. اعضای هیئت مؤسس انجمن که بیشتر از بین شهرداران مناطق مختلف تهران و سایر شهرها و مشاوران شهرداری در دوره‌های مختلف با سوابق طولانی انتخاب شده‌اند، با بیان محورها به ماهیت و اهداف انجمن و ضرورت‌های تخصصی در حوزه شهرنشینی پرداختند.

شرق از قول عبدالکریم بابارضا که ریاست شهرداری منطقه ٦، قائم‌مقامی خدمات شهری و معاونت اجتماعی شهرداری را در کارنامه خود دارد، به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس انجمن متخصصین مدیریت شهری دراین‌باره نوشت: این انجمن یک نهاد صنفی است که با بودجه اعضا تأسیس و کاملا مردم‌نهاد بوده و به هیچ ارگان سیاسی یا اداری خاصی وابسته نیست. به گفته وی انجمن در تدوین جایگاه حقوقی مؤسسه مردم‌نهاد با رویکرد صنفی و با هدف ارتقای سطح کیفی و کمّی در شهرها و کمک به‌ اصلاح روند مدیریت شهری از طریق نقادی علمی و کارشناسانه برای ارائه به نهادهای تصمیم‌گیر تشکیل شد.

بابارضا تعامل با رسانه‌ها را در این راستا بسیار بااهمیت توصیف کرد و انتظار انجمن از رسانه را ایجاد توفان فکری از طریق جامعه پرسشگر برای تبدیل یافته‌های علمی به مطالبه علمی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه شهر باید به دست متخصصین اداره شود و همه ما متعلق به خانواده شهرداری هستیم، در پاسخ به سؤالی درباره حضور اعضای انجمن در انتخابات شورای شهر، گفت: حضور در انتخابات را تجلی مدیریت شهری می‌دانیم و اعضای انجمن از جهت‌گیری‌های صرف سیاسی در انتخابات خودداری می‌کنند.

در ادامه غلام‌عباس آقا‌علیخانی، دیگر عضو هیئت مؤسس «انجمن متخصصین مدیریت شهری دوران معاصر» گفت: در کشورهایی با ساختار حزبی، احزاب برنامه می‌دهند و تصدی دارند؛ ولی در کشور ما در عین دارا‌بودن قانون احزاب در حوزه مدیریت شهری با خلأ روبه‌رو هستیم؛ چرا که احزاب بی‌برنامه نمی‌توانند به حوزه شورای شهر و شهرداری‌ها وارد شده و پاسخ‌گو باشند. وی تأکید کرد: اعضای هیئت مؤسس انجمن طمع مقام و پست ندارند و انجمن قصد دارد خواسته‌های مردمی که هزینه شهری در تهران و سایر شهرها را می‌پردازند، از مسئولان شهری مطالبه کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه قصد انجمن پرکردن خلأ بین مردم و مسئولان مدیریت شهری است، اظهار کرد: اعضای انجمن با رصد و تحلیل درست مسائل شهری در آینده به‌عنوان گروه تخصصی عضو شورای شهر یا شهرداری خواهند بود. در ادامه علی اصغرنصیری، مجری خط ٤ مترو تهران، عضو دیگر هیئت مؤسس «انجمن متخصصین مدیریت شهری دوران معاصر» اظهار کرد: داشتن حیات شهری کمترین توقع مردم است؛ ولی تهران به دلیل توسعه ناموزون زندگی شهری دچار آلودگی بیشتر و ترافیک شده و ارتباطات اجتماعی ناملایم‌تر شده؛ چون به افکار عمومی بهایی داده نمی‌شود.

وی افزود: متأسفانه از زمانی که شهرداری سیاسی شده، هدف‌گذاری‌ها هم برای نقطه دیگری غیر از مدیریت شهری اعمال می‌شود و پروژه‌ها و استراتژی و رابطه با نهادها و جلب نظر مردم برای گروه‌های دیگر است و با این هدف‌گذاری‌های غیرمرتبط برنامه‌های بالادستی اجرا نمی‌شود.

 این عضو هیئت مؤسس «انجمن متخصصین مدیریت شهری دوران معاصر» در پاسخ به سؤالی درباره الزام‌آوربودن مصوبات یا توصیه‌های انجمن برای شورای شهر یا شهرداری، بیان کرد: انجمن مداخله قانونی در شورای شهر و شهرداری نخواهد داشت و با معرفی کاندیدا از بین متخصصین سطح جامعه و حتی شهرداری‌ها، مشاور امین شورای شهر خواهد بود.

وی انجمن را یک مجموعه فراجناحی و بدون گرایش‌های سیاسی و یک پشتوانه تخصصی برای اداره شهر دانسته و وظیفه دیگر انجمن را راهنمایی و دیده‌بانی شورای شهر و شفاف‌سازی خواسته‌های مردم و ارتقادادن و رساندن به گوش شورای شهر عنوان کرد.

 همچنین حسن رباطی، عضو هیئت مؤسس انجمن درباره پیشینه اعضا گفت: اعضای این مجموعه در سنوات پس از انقلاب دوره مدیریتی و کارشناسی پلکانی و تخصصی را طی کردند و هم‌و‌غم همه اعضا ایجاد شهری برای آسایش و آرامش مردم است. وی تأکید کرد: فصل‌الخطاب ما اجرای قانون است و باید برای مردمی که بودجه کلانی در قالب عوارض و... می‌پردازند، آسایش و رفاهی با تکیه بر حقوق شهروندی فراهم کنیم./