شناسهٔ خبر: 35116 - سرویس استان‌ها

در ستاد اجرایی طرح نوروزی ۹۶-۹۵ استان همدان مطرح شد:

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی در استان همدان از ۱۵ اسفند/ مسافران نوروزی قبل از حرکت با ۱۴۱ تماس بگیرند

جلسه معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: پیش‌فروش حضوری بلیت‌های نوروزی از (۱۵ اسفند) در گیشه‌های پایانه‌های استان همدان آغاز می‌شود، این در حالیست که رئیس اداره مسافر حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه اولویت شرکت‌های مسافربری باید بر پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی به صورت اینترنتی باشد، گفت: ۵۰ درصد سهمیه بلیت‌های نوروزی استان به صورت اینترنتی پیش‌فروش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان، مصطفی پناهنده معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در ستاد اجرایی طرح نوروزی ۹۶-۹۵ که در محل سالن جلسات اداره کل با حضور مدیران شرکت‌های مسافربری و روسای راهداری استان برگزار شد، گفت: پیش‌فروش بلیت‌های اینترنتی نوروز از یکم اسفندماه جاری آغاز شده است.

وی افزود: همچنین از (۱۵ اسفند) ماه جاری علاوه بر فروش بلیت نوروزی اینترنتی فروش بلیت به صورت حضوری هم آغاز می‌شود و مسافران می‌توانند با مراجعه به دفاتر شرکت‌های مسافری در پایانه‌ها اقدام به تهیه آن کنند.

وی با بیان اینکه باید اولویت شرکت‌های مسافربری پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی به صورت اینترنتی باشد، تصریح کرد: تشکل‌های صنفی می‌توانند در خصوص پیش‌فروش بلیت‌های اینترنتی نوروزی در سطح مراکز عمومی و آموزشی اعم از دانشگاه‌ها اقدام به تبلیغات کنند.

معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اظهار داشت: با توجه به سنوات گذشته مسیرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان از پرترددترین مسیرها برای سفرهای نوروزی است که به منظور تأمین نیاز حداکثری ناوگان‌های عمومی شرکت‌های مسافربری برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

پناهنده با اعلام این خبر که امسال قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز افزایش نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته قیمت بلیت اتوبوس در ایام تعطیلات نوروزی ۲۰ درصد افزایش داشته که امسال در راستای جذب مسافر هیچ‌گونه افزایش بهاء نداریم و بر اساس نرخ‌های مصوب جاری بلیت فروخته خواهد شد.

وی با اشاره به آمادگی شرکت‌های مسافربری در ایام نوروز، بیان داشت: شرکت‌های مسافربری باید در ایام تعطیلات نوروزی به صورت شیفتی و کشیک فعالیت کنند و اگر اتوبوسی در مسیر دچار نقص فنی شد شرکت توانایی جایگزینی اتوبوس دیگری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: ارائه سرویس‌های دربستی اتوبوس طبق روال گذشته در روزهای (۲۴ اسفند جاری لغایت یکم فروردین سال ۹۶) و (۱۲ لغایت ۱۵ فروردین سال ۹۶) ممنوع است و در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود و با شرکت‌های مسافربری برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال نظارت بر سطح خدمات ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی از سوی استانداری، مراکز بهداشتی و پلیس‌راه مضاعف می‌شود، گفت: رانندگان باید نسبت به تجهیزات ناوگان‌های عمومی شامل وسایل گرمایشی، سرمایشی، صوتی و تصویری، چکش ایمنی، کپسول آتش‌نشانی، جلیقه ایمنی، لباس فرم و... در ایام نوروز اقدام کنند.

معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از نصب سیستم پیجینگ و موتورینگ در پایانه حمل‌ونقل مسافر انقلاب شهرستان همدان خبر داد و گفت: نصب سیستم پیجینگ در راستای اعلام زمان و تاریخ حرکت ناوگان‌های عمومی انجام می‌شود.

پناهنده افزود: به منظور ایمنی ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی باید رانندگان وسایل نقلیه قبل از فرارسیدن ایام نوروز به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه خودروهای امداد خودرو مجهز به سیستم جی پی اس شدند، ابراز داشت: بیسیم های دیجیتال داری جی پی اس، راننده امداد خودرو را در هر نقطه از شهر مشخص می‌کند.

وی از برگزاری رزمایش ترافیکی در (۲۵ اسفند) ماه جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: این رزمایش در راستای آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی استان برای خدمات‌رسانی مطلوب به مسافران و شعار تعطیلات بدون حادثه اجرایی می‌شود.

همچنین وحید سخائیان رئیس اداره مسافر حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در این ستاد اجرایی گفت: در زمانی که مسافر از طریق اینترنت یا حضوری اقدام به تهیه بلیت می‌کند شرکت‌های مسافربری باید نظارت کافی به جهت عدم تداخل برای رزرو صندلی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اولویت شرکت‌های مسافربری باید بر پیش‌فروش بلیت‌های اینترنتی باشد، افزود: این شرکت‌ها باید سهمیه پیش‌فروش بلیت اینترنتی مشهد را ۳۰ درصد و سایر استان‌های کشور را ۵۰ درصد اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه اعزام حرکت سفرهای نوروزی به مشهد مقدس از (۱۸ اسفند) ماه جاری آغاز می‌شود، تصریح کرد: مسیرهای نوروزی شمال کشور، اصفهان و شیراز از (۱۹، ۲۰ و ۲۱ اسفند) ماه جاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مسافربری همانند سنوات گذشته ناوگان‌های خود را برای اعزام کاروان‌های راهیان نور در اختیار سپاه قرار دهند، اظهار کرد: در هر زمانی که سپاه درخواست اتوبوس کرد شرکت‌های مسافربری نسبت به تأمین ناوگان‌های عمومی اقدام کنند.

سخائیان بیان کرد: با توجه به اینکه در پنج‌شنبه و جمعه آخر سال حجم زیادی از مردم به دیدار اهل قبور می‌روند ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی باید در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا رضایت حداکثری مردم به وجود آید.

وی با بیان اینکه جذب مسافر باید شعار سال شرکت‌های مسافربری باشد، گفت: در سنوات گذشته استان همدان شاهد ورود حجم بالایی از مسافران بود که پیش‌بینی می‌شود امسال هم مسافران زیادی به استان سفر داشته باشند که باید در راستای رضایت آنان برآییم.

ملک محمدی، رئیس پایانه شهرداری همدان نیز افزود: پایانه‌های استان همدان دارای دو بخش مدیریتی اعم از اداره کل حمل‌ونقل و راهداری جاده‌ای استان و سازمان شهرداری است.

وی افزود: در راستای رفاه حال مسافران در ایام نوروز نیروهای خدماتی شهرداری به صورت شبانه‌روزی در پایانه حمل‌ونقل مسافربری خدمات ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است بارش سنگین برف در ایام نوروز داشته باشیم باید تجهیزاتی کافی برای ناوگان‌های عمومی وجود داشته باشد.

سعید کریمی مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان همدان نیز در این ستاد اجرایی گفت: سامانه گویای ۱۴۱، به طور شبانه‌روز آماده پاسخگویی به مسافران نوروزی جهت تردد ایمن در مسیرهای ارتباطی است.

وی با بیان اینکه همچنین آحاد مردم می‌توانند با نصب نرم‌افزار ۱۴۱ در تلفن‌های همراه خود از وضعیت مسیرها مطلع شوند، افزود: همچنین زمانی که وسایل نقلیه مسافران در طول مسیر دچار نقص فنی شود می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار یا شماره تلفن گویای ۱۴۱ از نزدیک‌ترین مرکز امدادخودرو مطلع شوند.

وی تصریح کرد: اکیپ‌های بحران نیز از سوی اداره کل تشکیل شده است تا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه در ایام تعطیلات نوروز نسبت به امدادرسانی لازم و به موقع اقدام کنند.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان همدان اظهار کرد: تمامی امداد خودروهای تحت نظارت اداره کل مجهز به سیستم جی پی اس هستند و در مواقع ضروری به محل عملیات اعزام می‌شوند.

کریمی از وجود ۵۷ دستگاه تردد شمار در سطح محورهای استان خبر داد و گفت: همچنین دوربین نظارت تصویری در سطح جاده‌ای استان به صورت آنلاین فعال هستند.

مجیدی، نماینده سپاه در امور اعزام کاروان‌های راهیان نور نیز گفت: امسال همانند سنوات گذشته کاروان‌های راهیان نور استان همدان از (۱۲ لغایت ۲۸ اسفند) ماه جاری به مناطق عملیاتی کشور اعزام می‌شوند.

وی از اعزام ۴ هزار نفر دانشجو به جنوب کشور در قالب کاروان راهیان نور خبر داد و افزود: در ایام سفرهای نوروزی دانشجویان از مناطق جنگی بازدید خواهند کرد و در حال حاضر دانش آموزان همدانی به این مناطق اعزام شدند.

وی گفت: همچنین ۱۵ هزار نفر از اقشار مختلف از (۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین) در قالب کاروان‌های راهیان نور به مناطق جنگی اعزام می‌شوند که بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس موردنیاز است.

وی با بیان اینکه امسال خوزستان دارای شرایط خاص آب و هوایی است، خواستار تجهیز اتوبوس‌ها به امکانات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی شد تا برای بسیجیان و آحاد مردم مشکلاتی رخ ندهد.