شناسهٔ خبر: 35124 - سرویس مسکن و شهرسازی

نشست راه ابریشم/ سخنرانی پروفسور احمد کامیابی‌مسک در موزه امام علی (ع)

پوستر نشست راه ابریشم با سخنرانی پروفسور احمد کامیابی‌مسک در دویست و چهلمین گفتمان هنر و معماری در موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و چهلمین گفتمان هنر و معماری که به همت انجمن مفاخر معماری ایران تدارک دیده شده تحت‌عنوان راه ابریشم... به دبیری محمدمهدی محمودی یکی از معماران معاصر ایران، و با گفتگوی ژان کلود ووآزن، ناصر تکمیل همایون و احمد کامیابی‌مسک، چهارشنبه ۴ اسفندماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه امام‌علی (ع) به نشانی تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ برگزار می‌شود.

ژان کلود ووآزن دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ و باستان‌شناسی سده‌های میانی در غرب است و با علاقه بسیار، دلایل به وجود آمدن و ساختن دژها در خاورمیانه و آسیای مرکزی را دنبال کرده است. ووآزن از ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، رئیس مرکز فرهنگی فرانسه در بیروت بود و همزمان به عنوان استاد مدعو درس باستان‌شناسی قرون وسطی و مشاور توسعه باستان‌شناسی سده‌های میانی با دانشگاه سن ژوزف بیروت همکاری داشته است. کتاب «قلعه‌ها و دژهای ایرانی» حاصل سفرهای ژان کلود ووآزن به اقصی نقاط  ایران و بازدید از قلعه‌های کشورمان است. وی در این کتاب، تصاویر شگفت‌انگیزی از بیش از ۱۰۰ قلعه در نقاط مختلف ایران به همراه ترجمه فارسی و فرانسوی آن قرار گرفته است.

احمد کامیابی‌مسک نویسنده، مترجم و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی است که تحصیل کردگان هنرهای نمایشی در ایران و فرانسه با این پروفسور ایرانی کاملا آشنا هستند. ادگاهش خوسف و محل تحصیلش به ترتیب عبارت بوده اند از : دبستان داریوش درخش و حکیم نزاری بیرجند، دبیرستان پرویز، شوکتی و دانشسرای مقدماتی بیرجند، دوره لیسانس دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد، فوق لیسانس زبان فرانسه دانشگاه تهران، فوق لیسانس ادبیات مدرن با موضوع رساله ' تحول فرسانهای آفریده سارتر در سه نمایشنامه دستهای آلوده، گوشه‌نشین‌های آلتونا و شیطان و خدای بزرگ ' در دانشگاه پل والری شهر مون پلیه در کشور فرانسه. دکترای سیکل سوم ازهمین دانشگاه با موضوع رساله 'تحلیل چگونگی به نمایش گذاشتن نمایشنامه کرگدن اوژن یونسکو در جهان' و سپس اخذ دکترای دتا که معتبرترین مدرک تحصیلی در جهان است از دانشگاه سوربن فرانسه با موضوع رساله اش 'مسئله انتظار و چگونگی اجرای آن در نمایشنامه های یونسکو و بکت در سراسر جهان و ارتباط فرهنگی بین شرق و غرب'.

با آفرینش همین اثر و نیز خلق دیگر آثار مکتوب، و تلاش در جهت برگزاری شب های شعر و برپایی نمایشگاه های هنری فراوان و از همه مهمتر ارتباط نزدیکش با بزرگان هنر و ادبیات آن روز جهان مانند برانژه اوژن یونسکو نمایشنامه نویس رومانیایی الاصل فرانسه، ساموئل بکت نویسنده و متفکر ایرلندی الاصل فرانسه و برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۶۹ و ژان لویی بارو بازیگر و کارگردان مشهور فرانسوی، تأسیس مرکزی به نام 'انتشارات احمد کامیابی مسک ' در پاریس و نیز بنیان گذاری انجمنی به نام ' شازده کوچولو ' در منطقه ۵ پاریس و شرکتی به همین نام و نیز طراحی پروژه ای به نام B-۶۱۲ ستاره شازده کوچولو در فرانسه با هدف ایجاد یک شهربازی برای کودکان آن هم بر اساس داستان شازده کوچولوی آنتوان دوسنت اگزوپری با تشویق همسر رئیس‌جمهور وقت فرانسه و نیز حمایت یک بانوی فرانسوی که ۱۷ هکتار زمین خود را رایگان به این طرح اهدا نمود بود، توانست در پاریس و در قلب کشور فرانسه شهرتی یافته و معرف فرهنگ و هنر شرق و شناساننده فرهنگ، تاریخ و توانایی‌های ایران‌زمین شود و غربی‌ها را وادار به تحسین از خود و خاستگاهش در مشرق زمین کند.

ناصر تکمیل همایون نیز جامعه شناس و تاریخ نگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او دوره کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی ارشد علوم‌اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره دکترای جامعه‌شناسی را به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ در دانشگاه پاریس به پایان برد.

گفتنی است، نشست پیشین گفتمان هنر و معماری تحت‌عنوان میراث جهانی باغ ایرانی به یاد دکتر علی اکبر صارمی برگزار شد. /