شناسهٔ خبر: 35212 - سرویس استان‌ها

عفیفی‌پور تأکید کرد:

پرهیز از ارائه خدمات بندری در بنادر مسافری غیرملکی سازمان بنادر/ لزوم توجه دستگاه‌ها به مسؤولیت‌های اجتماعی

نشست مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: از این پس در هیچ‌کدام از بنادر مسافری که تحت مالکیت سازمان بنادر قرار ندارد، خدمات بندری ارائه نمی‌دهیم و صرفاً به ایفای نقش حاکمیتی در حوزه دریایی خواهیم پرداخت.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" در دومین نشست کمیته حمل‌ونقل دریایی استان هرمزگان ویژه ساماندهی سفرهای دریایی نوروز96 که در بندر شهید حقانی برگزار شد، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها علاوه بر انجام تکالیف قانونی، باید در عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی خود نیز همت کنند.

وی ارائه خدمات به مردم در بنادر مسافری را بخشی از مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر دانست و افزود: بندر شهید حقانی به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور ازجمله بنادر تحت تملک سازمان بنادر است که در آن، روزانه به 16 هزار نفر مسافر به‌صورت میانگین خدمات ارائه می‌شود.

عفیفی پور بر لزوم خدمات‌رسانی به مردم در فضایی ایمن، صیانت از محیط‌زیست دریایی، رعایت ضوابط بهداشتی و درمانی و همچنین ایجاد محیط بصری زیبا در بنادر مسافری تأکید کرد و گفت: در بازه زمانی بیست‌روزه اجرای طرح نوروزی سال 95 ترابری حدود 5.5 میلیون نفر سفر در استان هرمزگان به‌عنوان پایتخت سفرهای دریایی کشور بدون هیچ‌گونه سانحه دریایی ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم در نوروز 96 بیش از 5درصد افزایش یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان که ریاست کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد خدمات سفر استان را نیز عهده‌دار است، با اشاره به پرهیز دستگاه‌ها از تداخل وظایف، گفت: بین دو مفهوم ایمنی و امنیت تفاوت وجود دارد؛ سازمان بنادر در مباحث ایمنی سفرهای دریایی مسؤولیت و تکلیف قانونی دارد.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر به‌عنوان مرجع دریایی کشور طبق مقررات ملی و کنوانسیون‌های بین‌المللی وظیفه نظارت بر رعایت و اجرای استانداردها در شناورها و فعالیت‌های دریایی را بر عهده‌دار.

عفیفی پور بابیان این مطلب که مالکین بنادر باید خدمات موردنیاز مشتریان خود را ارائه دهند، تأکید کرد: از این پس در هیچ‌کدام از بنادر مسافری که تحت مالکیت سازمان بنادر نیست، به‌هیچ‌وجه خدمات بندری ارائه نمی‌دهیم و صرفاً به ایفای نقش حاکمیتی در حوزه دریایی خواهیم پرداخت.

رئیس کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان از فرمانداری‌های شهرهای ساحلی و جزایر خواست تا به‌عنوان نماینده عالی دولت در منطقه جغرافیایی خود در خصوص ارتقای کیفیت خدمات دستگاه‌های مسئول با قاطعیت و اقتدار بیشتری عمل کنند. 

این مقام مسئول خطاب به شرکت‌های تعاونی شناورهای دریایی از الزامات قانونی به‌کارگیری نیروهای متخصص بر اساس شاخص‌های کیفی تعیین‌شده سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: باید در ایام تعطیلات نوروزی که بنادر مسافری پذیرای میلیون‌ها مسافر دریایی است، رعایت ساعات استاندارد کار و شیفت بندی فرماندهان و خدمه شناورها به‌صورت جدی مدنظر تعاونی‌ها قرار گیرد، زیرا عامل اصلی بروز بسیاری از حوادث، خطای انسانی است و خسارات آن نیز جبران‌ناپذیر خواهد بود.

عفیفی‌پور همچنین به‌ضرورت استقرار مهماندار زن بر روی شناورها نیز اشاره کرد و در ادامه  سخنانش از تعاونی‌ها خواست تا برای تأمین سهمیه سوخت شناورها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشست‌ها و مذاکرات مستمر داشته باشند.

وی در پایان از فراهم شدن امکان فروش اینترنتی بلیت سفرهای دریایی با استفاده از سامانه www.daryasafar.pmo.ir خبر داد و گفت:  علاوه بر این تلاش‌هایی در حال انجام است تا با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن های تلفن همراه از ایجاد صف و ازدحام در بنادر مسافری کاسته شود.

"مهدی نوفرستی" معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست گفت: استان هرمزگان به دلیل برخورداری از 2238 کیلومتر نوار ساحلی و 14 جزیره، یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور است.

وی اجرای 9 سال طرح نوروزی سفرهای دریایی در این استان بدون تلفات انسانی را برگ زرینی در کارنامه کمیته حمل‌ونقل دریایی توصیف کرد و افزود: با همگرایی و کار تیمی این موفقیت حاصل‌شده است.

نوفرستی همچنین گزارشی کوتاه از اقدامات صورت گرفته در 11 بندر مسافری استان هرمزگان برای پشتیبانی از سفرهای ایمن دریایی در نوروز 96 نیز ارائه کرد و از نقش تأثیرگذار رسانه‌ها و بهره‌گیری از اطلاعات هواشناسی در کاهش سوانح دریایی نیز سخن گفت.

وی بهره‌گیری از شناور استاندارد و تردد در مسیر و زمان مجاز را ازجمله مسؤولیت‌هایی دانست که طبق قانون بر عهده متصدی حمل‌ونقل دریایی یعنی تعاونی‌هاست.

"محمد محسنی" مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز در این نشست در خصوص موضوعاتی همچون ضرورت کنترل امنیت محیط پیرامونی بنادر مسافری توسط دستگاه‌های مسئول، بهبود خدمات و اصلاح امور و نهادینه شدن فرهنگ بهره‌گیری از شناورهای استاندارد و پرهیز از انجام سفر دریایی در شرایط نامساعد جوی توضیحاتی را ارائه کرد.

راه‌اندازی مراکز فروش بلیت شناورها در مبادی ورودی و پایانه‌های مسافری بندرعباس ازجمله راه‌آهن، تسهیل فرآیند تأمین سوخت شناورها با استفاده از ظرفیت بندر شهید باهنر و برگزاری دوره‌های بازآموزی خدمه شناورها برای پیشگیری از حوادث ازجمله مواردی بود که از سوی نمایندگان تعاونی‌ها مطرح شد.

در بخش دیگری از این نشست، نمایندگان ارگان‌ها و دستگاه‌های عضو به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

لازم به ذکر است، فرمانداری‌های شهرستان‌های ساحلی، مناطق آزاد قشم و کیش، هلال‌احمر، دریابانی، شیلات، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های دیگر با سکان‌داری اداره کل بنادر و دریانوردی همه‌ساله در ایام تعطیلات نوروزی در قالب کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد خدمات سفر تلاش می‌کنند تا سفرهایی ایمن و خاطره‌انگیز برای مسافران نوروزی رقم بخورد.