شناسهٔ خبر: 35243 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

پیشنهاد آخوندی به همتای افغانستانی در ژنو/ مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی درباره سند رویکرد ریل‌پایه/ اخذ مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری ضمانت سرمایه‌گذاری ریلی از شورای اقتصاد‌

گزارش آخر هفته  دستیابی به بهره وری بالا مهمترین دستور كار راه آهن، پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه، امضا تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن ايران و قزاقستان برای کاهش تعرفه‌ها، پرشدن ۳۰ درصد ظرفیت قطارهای نوروزی، جزئیات تکمیل ظرفیت بليت رفت ۴ مسير ریلی کشور برای سفرهای نوروزی ۹۶، حمل کنسانتره آهن با کانتینرهای روباز برای اولین بار در راه‌آهن شرق از عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی در هفته گذشته شاهد یکی از پربارترین هفته های خود در طی چند هفته اخیر بود به طوری که علاوه بر امضا تفاهمنامه های همکاری با سایر کشور ها و اخذ مصوبه‌های نوید بخش در زمینه سرمایه گذاری توانست قدرت خود در مواقع بحرانی به ویژه در زمان‌ افزایش شدت بارش نزولات آسمانی و جایگاه را آن در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی نشان دهد. در همین راستا مهمترین اخبار ریلی هفته گذشته را  در زیر مشاهده می‌کنید. 

پیشنهاد ورود بانک توسعه اسلامی در تأمین مالی قطعه چهارم راه‌آهن خواف- هرات

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس وزرای حمل و نقل کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا که در روزهای دوم تا سوم اسفند ماه در ژنو سوئیس برگزارشد با محمدالله بتاش وزیر حمل و نقل افغانستان و معاون همکاری‌های بانک توسعه اسلامی ملاقات کرد.

آخوندی دراین دیدار پیرامون مشارکت بانک توسعه اسلامی در تأمین مالی ساخت و تکمیل قطعه چهارم راه آهن خواف – هرات در قلمرو افغانستان و هم‌چنین ضرورت برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران- هند- افغانستان موسوم به موافقتانه چابهارمذاکره نمودند.

دستیابی به بهره وری بالا، مهمترین معروف در دستور كار راه آهن

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: دستیابی به سهم مود نظر بار و مسافر تا پایان برنامه ششم توسعه، رقابتی كردن راه آهن و ارتقای بهره وری در دستور كارها و برنامه ریزیهای راه آهن قرار گرفته و این در صورت وحدت و تلاش و همكاری همكاران ریلی میسر خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: راه‌آهن باید بهره‌وری را به عنوان مهمترین معروف در دستور كارهای خود قرار داده و حداكثر استفاده را از ظرفیت های موجود خود داشته باشد.

ایران و فرانسه تفاهم‌نامه ریلی در ۶ زمینه امضا کردند

مسئولان راه‌آهن ایران و فرانسه با امضای تفاهم‌نامه‌ای در ۶ زمینه از جمله خطوط و قطارهای حومه‌ای سریع‌السیر، مدیریت بحران و خدمات ایستگاهی همکاری می‌کنند.

پس از برگزاری نشست‌های تخصصی در خصوص ۶ کارگروه کاری یاد شده، کارشناسان فنی راه آهن ایران و فرانسته درباره نحوه همکاری ریلی دو کشور به بحث و بررسی پرداختند و در نهایت تفاهم نامه با حضور احمد خدایی قائم مقام راه‌آهن ایران و پاتریک روپره عضو هیات مدیره راه‌آهن فرانسه به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن ايران و قزاقستان با هدف کاهش تعرفه‌ها امضا شد

ديدار نمايندگان راه‌آهن ايران و قزاقستان، تفاهم‌نامه همكاری دو كشور در خصوص جذب بار و اعطای تخفيف جهت حمل كالای بيشتر صادراتی و ترانزيتي امضا شد.

ابراهيم محمدی معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن در اين باره اعلام كرد: در اين تفاهم نامه مقرر شد به منظور جذب جريان بار بيشتر به محور ريلي قزاقستان – تركمنستان- ايران در مسير اوزن – بالاشاك – سرختياكا – آكيايلا – اينچه برون/ سرخس، نرخ های تعرفه ای براي مسيرهاي باردار برای دوره زماني اول مارس ۲۰۱۷ تا پايان سال، تخفيفات ويژه ارائه شود.

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه به عنوان یکی از ایستگاه‌‌های بزرگ راه‌آهن خبر داد و گفت:‌ در این ایستگاه ‌پایانه‌های بار و مسافر ‌به صورت مجزا در حال ساخت است همچنین تلاش کرده‌ایم ایستگاه راه‌‌آهن کرمانشاه به حمل و نقل درون‌شهری متصل شود.

خادمی گفت: خط‌آهن از فیروزان تا کرمانشاه ۱۱۰ کیلومتر طول دارد، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی ‌۹۸ درصد و آماده ریل‌گذاری است؛ در این راستا عملیات ریل‌گذاری را از کرمانشاه آغاز کرده‌ایم و حدود ۳ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته و امیدواریم در بهار ۹۶ کرمانشاه به راه‌آهن سراسری وصل شود.  

مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی درباره سند رویکرد ریل‌پایه

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مصوبه شورا را درباره سند رویکرد ریل‌پایه ابلاغ کرد.

در این نامه آماده است؛ موضوع با محوریت معاونت حمل و نقل و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با مشاوره علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مجددا مورد بررسی قرار گرفته و سند راهبردی به انضمام جزئیات و راهنمای اجرایی آن در اسرع وقت جهت بررسی به کمیته تخصصی فرادست ارجاع و نتیجه جهت طرح و تصمیم‌گیری نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.

۳۰ درصد ظرفیت قطارهای نوروزی پر شده است

معاون مسافری راه‌آهن از پر شدن ۳۰ درصد ظرفیت‌ صندلی‌ قطارها برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: مسیرهای کمربندی مشهد در بسیاری از ایام پیک سفر ۱۰۰ درصد خریداری شده اما همچنان در بسیاری از مسیرها برای برخی روزها بلیت موجود است.

میرحسن موسوی با اشاره به تشریح نقاط تحت شرایط حاد پرداخت و گفت: سیل در کرمان باعث کمی تاخیر در حرکت قطارها شد اما با تلاش کارکنان راه‌آهن خطوط ترمیم شد و قطارها به حرکت خود ادامه دادند. همچنین در مشهد مقدس، تبریز و شمال غرب نیز علی رغم کولاک و بارش شدید با حضور نیروهای خدوم و زحمت‌کش با استفاده از  ماشین‌آلات برف روب خطوط آماده سیر شد و یخ‌زدگی سوزن‌ها به موقع برطرف گردید. شن‌های روان که خطوط راه‌آهن در سیستان و بلوچستان را پوشانده بود نیز به موقع پاکسازی شد و تمام این اتفاقات با مدیریت صحیح و همت کارکنان زحمتکش به صورت شبانه‌روزی به موقع رفع شد.

اخذ مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری ضمانت سرمایه‌گذاری ریلی از شورای اقتصاد‌

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن گفت: راه آهن بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ تبصره ۲ بند «ق»، مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری ضمانت سرمایه‌گذاری ریلی را از شورای اقتصاد اخذ کرد.

رسولی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۳ تبصره ۲ بند «ق» را داشتیم كه در راستای كاهش مصرف سوخت و ارتقاء‌ بهره‌وری، بندی مترقی بود كه این در قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید قانون دائمی شد كه طبق آن تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری كه منجر به كاهش مصرف سوخت، كاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقاء بهره‌وری می‌شود توسط وزارت نفت و دولت تضمین می‌شود.

رشد ۵۵ درصدی صادرات ریلی از ابتدای سال جاری

رییس کمیته ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بخش صادرات از طریق راه‌آهن در ۱۱ ماهه امسال با رشد ۵۵ درصد روبرو بود و ۱۰ میلیون تن کالا جابجا شد.

حسین عاشوری در یازدهمین نشست کمیته ترانزیت عنوان کرد: عمده ترین محصولات صادراتی در این مدت سیمان، سنگ آهن، زغال سنگ و کاشی بود که سیمان با برخورداری از بیشترین سهم به ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه صادر شد.

برای اولین بار حمل کنسانتره آهن با کانتینرهای روباز در راه‌آهن شرق صورت گرفت

مدیرکل راه‌آهن شرق از حمل کنسانتره آهن با واگن‌های لبه کوتاه با کانتینرهای روباز برای اولین بار در این اداره کل خبر داد و گفت: با توجه به ترافیک شبکه و تخلیه در بندرعباس این روش حمل باعث سهولت در جابجایی و افزایش حدوداً ۲۰ درصدی حجم بارگیری خواهد شد.

 محمدابراهیم اقبالی گفت:یک واگن کنسانتره آهن به این روش از خواف سنگان به صورت موفقیت‌آمیز به بندرعباس بارگیری شده  همچنین بار منطقه خواف – سنگان یک میلیون تن برآورد شده است.

جزئیات تکمیل ظرفیت بليت رفت ۴ مسير ریلی کشور برای سفرهای نوروزی ۹۶

مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن از راه‌اندازي قطار چرخشي در مسير تهران-مشهد-تهران خبر داد و گفت: بليت رفت ۴ مسير مشهد-تبريز، بندرعباس-مشهد،‌ مشهد-اصفهان و بندرعباس-اصفهان در ايام نوروز امسال پُر شده است.

علي كاظمي منش با بيان اينكه در پيش فروش بليت قطارهاي نوروزي حدفاصل ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردين سال آينده تاكنون ۲۰ درصد يعني حدود ۳۰۰ هزار بليت عرضه شده است، گفت: اين ميزان تقريبا ۲۰ درصد از ظرفيت ايجاد شده براي نوروز است و از اين ميزان ۳۵ درصد بليت‌ها از طريق اينترنت و ۶۵ درصد از طريق مراكز فروش بليت در اختيار مردم قرار گرفته است.