شناسهٔ خبر: 35343 - سرویس استان‌ها

حسن صبوری مطرح کرد:

ضرورت رعایت مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان درقم

حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: هرگونه ساخت و ساز در استان قم می‌بایست با در نظر گرفتن مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مبحث ۱۲ و ایمنی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری گفت: هدف از مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، تعیین حداقل ضوابط و مقررات به منظور تامین ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست هنگام اجرای عملیات ساختمانی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم اضافه کرد: به همین منظور قبل از اجرا باید کلیه پروانه‌ها و مجوزهای لازم جهت اجرای عملیات ساختمانی گرفته شود.

وی ضمن بیان اینکه قبل از اجرای عملیات ساختمانی، موارد ایمنی می‌بایست رعایت شود به مواردی مانند بیمه مسئولیت مدنی و شخص ثالث کارگاه، نصب توری و نرده حفاظ جهت جلوگیری از سقوط افراد و مصالح ساختمانی، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از حریق، سوختگی، برق گرفتی و مایعات قابل اشتعال و جلوگیری از انبار کردن مصالح ساختمانی در مسیر عابرین پیاده، خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی اشاره کرد.

صبوری در ادامه ضمن اشاره به اینکه هرگونه تغییرات و جابجایی در کنتورهای برق، گاز، آب و اتصالات قبل از کنتور، فقط بایستی توسط مأموران سازمان ها و مسئولان ذیربط انجام شود، بیان کرد: نصب قطعات مصالح ساختمانی از جمله پلاک سنگی نیز روی نمای ساختمان باید به وسیله عناصر نگهدارنده و مهار کننده به طرق اطمینان بخش انجام گیرد تا امکان سقوط آن منتفی شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم درباره تجربه مسکن مهر اظهار کرد: به دلیل حجم بالای ساخت وساز در پروژه‌های مسکن مهر، مباحث ایمنی ساختمان تا حدی رعایت نشده است.

صبوری از ناکافی بودن تجهیزات ایمنی در ساختمان‌های مسکن مهر، کمبود وسایل و تجهیزات اطفای حریق، عدم وجود پله‌های اضطراری، تأسیسات سرمایشی-گرمایشی نامناسب، تهویه نامطبوع و آسانسورهای غیراستاندارد اظهارگلایه‌مندی کرد و گفت: متاسفانه به دلیل تعداد بالای واحدهای مسکن مهر و درخواست متقاضیان برای تحویل زودتر از موعد، این واحدها و مجتمع‌ها از ایمنی لازم و کافی برخوردار نیستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در پایان با بیان اینکه مجوز پایان کار شهرداری منوط و مشروط به رعایت قوانین و مقررات ایمنی ساختمانی است، افزود: در ایمنی ساختمان اگر قوانین و مقررات مربوطه رعایت شود در بلند مدت می‌توان از خسارات مالی و نیز تلفات انسانی به طور چشم گیری جلوگیری کرد.