شناسهٔ خبر: 35450 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تشریح دلایل عدم موفقیت ایران در صدور خدمات مهندسی/ لزوم تقویت ارتباط‌های تاریخی- فرهنگی ایران با کشورهای همجوار/ تاکید بر فراگیری زبان مهندسی بین‌المللی/ چاره‌اندیشی برای ۴ چالش پیش‌روی توسعه خدمات مهندسی ساختمان

 حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با تشریح دلایل عدم‌موفقیت ایران در صدور خدمات مهندسی ساختمان بر تقویت ارتباط‌های تاریخی- فرهنگی با کشورهای همجوار و همچنین فراگیری زبان مهندسی بین‌المللی برای دست‌یابی به بازارهای جهانی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی ساختمان ضمن تشکر از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنین استان تهران، هدف از برگزاری همایش را گفتگو و تبادل نظر برای دستیابی به یک گفتمان واحد عنوان کرد.

مظاهریان گفت: زمان کوتاهی نیست که صدور خدمات مهندسی مورد توجه قرار گرفته است. در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور توسعه خدمات مهندسی نیز از جمله اهداف کلانی بوده که در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دولت ها وجود داشت و همواره بر این نکته تاکید شده است که ایران باید به این توانمندی دست یابد تا بتواند امکان صدور خدمات مهندسی به سایر کشورها را پیدا کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واقعیت این است که به رغم تاکیدهای فراوان در امر توسعه خدمات مهندسی، ایران در این زمینه، توفیق نداشت و نتوانست موفقیت‌های لازم را کسب کند.

چاره‌اندیشی برای اصلاح نظام بانکی، فضای کسب و کار، حمایت سیاسی و اقتصادی دولت و توانمندی بنگاه‌های اقتصادی

وی با ارایه آماری در مورد خدمات فنی و مهندسی ساختمان به سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت: از بین ۲۵۰ شرکت بزرگ در سال ۲۰۱۵، فقط دو شرکت ایرانی وجود داشتند. این در حالی است که ۴۳ شرکت ترکیه‌ای در بین ۲۵۰ شرکت ارایه خدمات فنی مهندسی از آن سال تاکنون مشغول فعالیت در بازارهای بین المللی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی عرصه و بازار ارایه خدمات فنی و مهندسی ساختمان را یکی از عرصه‌های مهم در اقتصاد و رونق آن عنوان کرد و افزود: عرصه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، عرصه بسیار قدرتمندی است و همه می‌دانیم موفقیت در این عرصه به افزایش ارزش افزوده، قوام بخشیدن به سیاست خارجی، ارز آوری کشور و ارایه خدمات کیفی داخلی منجر خواهد شد. اما عدم توفیق ایران در این عرصه به دو دلیل عمده موانع داخلی و موانع خارجی مربوط بوده است.

مظاهریان در تشریح موانع داخلی و خارجی عدم موفقیت ایران در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، گفت: طی سال‌های پیش و به ویژه قبل از موفقیت در برجام، شاهد بودیم که مهندسان ایرانی ناچار بودند برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی به کشورهای اروپایی بروند و با ساکن شدن در آنجا، بتوانند خدمات مهندسی خود را در کشورهای عربی همسایه و همجوار ایران ارایه کنند که این مشکل و مانع، از موانع بزرگ در این بخش بود.

وی تصریح کرد: برجام دستاورد بزرگی است و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که کشورهای نوظهور موانعی را که ایران در ارتباط با دنیا طی سالیان گذشته داشت، نداشت و به همین دلیل نیز توانست در ارایه خدمات مهندسی به سایر کشورهای دنیا موفقتر از ایران عمل کند.

فراهم بودن بسترهای مناسب در کشورهای همجوار ایران در ارایه خدمات مهندسی ساختمان

سیاستگذار حوزه مسکن و همچنین نظام‌های مهندسی ساختمان در کشور با اشاره به اینکه کشورهای همسایه و همجوار ایران بازار بسیار مناسبی برای ارایه خدمات مهندسی ساختمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد و بستر مناسب برای صدور خدمات مهندسی وجود دارد، گفت: عراق در طی سالیان جنگ با خرابی‌های گسترده‌ای رو به رو بوده است و نیازمند توسعه طرح های عمرانی است. در عین حال کشورهای پاکستان، آذربایجان، افغانستان، ازبکستان و دیگر کشورهای همجوار ایران، نیازمند توسعه و آبادانی در امر ساخت و ساز هستند و بازار مناسبی برای ارایه توان فنی و مهندسی به شمار می‌روند.

مظاهریان ادامه داد: ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه خود از مزیت نسبی نیروی انسانی و برخورداری از متخصصان بهره‌مند است. با توجه به اینکه کشورهای مجاور ایران در محدوده تمدن ایران‌شهری می‌گنجند و ایران ارتباط تنگاتنگ تاریخی- فرهنگی با آنها دارد باید تلاش کند تا ضمن تقویت ارتباط‌های تاریخی- فرهنگی شرایط ارتباطات اقتصادی و عمرانی بیشتری را با کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا برقرار کند.

وی افزود: دولت وظیفه حمایتی دارد و باید شرایطی را فراهم کند که مهندسان بتوانند از حمایت سیاسی در سایر نقاط دنیا برخوردار باشند. همچنین از دیگر وظایف دولت در نظر گرفتن مشوق‌های لازم داخلی برای توسعه خدمات مهندسی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام بانکی کشور نیز مسئولیت تامین بانکی و منابع بانکی را برعهده دارد و باید شرایطی ایجاد کند که ضمانت‌نامه بانکی برای سرمایه‌گذاران و علاقمندان به توسعه خدمات مهندسی ایجاد شود.

لزوم تغییرات گسترده در نظام بانکی کشور

مظاهریان تصریح کرد: بانک‌های ما نیازمند تغییرات گسترده‌ای هستند.

وی همچنین بر ایجاد تغییرهای اساسی در فضای کسب و کار عمومی تاکید کرد و گفت: فضای کنونی کسب و کار، فضای مناسبی نیست و کسب مجوز، زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد که باید در این مورد راهکارهای اساسی اندیشیده و روند کنونی اصلاح شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رویکرد جهانی به رقابت‌پذیری در ارایه خدمات مهندسی، آمار ارایه شده در این بخش را برای ایران مناسب ندانست و با اشاره به اینکه ایران در این زمینه، رتبه ای غیرقابل قبول دارد، گفت: باید برای اصلاح فرایند طولانی ساخت و ساز و نظام بروکراتیک فعلی چاره‌ای اساسی اندیشید.

وی سنگاپور را از جمله کشورهایی دانست که در رقابت‌پذیری همگام با کشورهای طراز اول دنیا گام بر می‌دارد و اظهار امیدواری کرد تا ایران بتواند در زمینه رقابت‌پذیری، کاهش زمان ساخت و ساز، ارتقای کیفیت و فراگیری زبان بین المللی در زمینه دانش مهندسی گام‌های اساسی بردارد.

مظاهریان با طرح چندین پرسش بنیادی، با این مضامین که آیا هم اکنون بنگاه‌های ما توانمندی لازم را برای ارایه خدمات فنی مهندسی دارند؟ آیا ایران تجهیزات لازم را در اختیار دارد؟ آیا در حال حاضر، درک درستی از بازار جهانی وجود دارد و آیا نیروهای متخصص ایرانی در حوزه مهندسی توان رقابت در کسب و کار جهانی و حضور در این عرصه را کسب کرده‌اند؟ گفت: برای اینکه در بازارهای جهانی و عرصه بین‌المللی بتوانیم وارد شویم باید بنگاه‌ها و شرکت‌های ما توانمند شوند و سطح خدمات باکیفیتی ارایه کنند.

وی ادامه داد: با ارایه خدمات باکیفیت مهندسی، حق‌الزحمه‌های ناچیز مهندسان نیز ناخودآگاه با بهبود کیفیت، افزایش خواهد یافت و هم طرف عرضه و هم تقاضا از خدماتی که دریافت و ارایه می کنند رضایت کامل خواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ناچیز ایران در خدمات مهندسی ساختمان که تنها ۲ درصد است و این آمار در کشورهای منطقه ۷ درصد و در اروپا به ۱۰ درصد می‌رسد، گفت: اگرچه در بسیاری موارد، تولید محصولات ساختمانی از میانگین جهانی بالاتر است اما از آنجا که استاندارد نبوده و کاتالوگ نیستند و در فضای مهندسی BIM قرار ندارند، شانسی برای فروش هم نخواهند داشت. به همین دلیل باید فضای رقابت‌پذیری با فراگیری زبان بین‌المللی مهندسی در کشور فراهم شود و رسیدن به این موفقیت، برای جامعه مهندسی ایران، دست یافتنی است. /