شناسهٔ خبر: 35575 - سرویس استان‌ها

در استان گلستان صورت گرفت:

راهیابی ۲ پروژه عمران و بهسازی شهری گلستان به مرحله جایزه ملی کیفیت

رقیه منوچهر پروژه ساماندهی محله اسلام‌آباد شهر گرگان و بدلجه شهر گنبدکاووس به مرحله نهایی دریافت جایزه ملی کیفیت با عنوان جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری راه یافتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، رقیه منوچهر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل دراین‌باره توضیح داد: جایزه ملی کیفیت به عنوان اولین جریان فرهنگی در حوزه بازآفرینی شهری پس از بررسی و ارزیابی بهترین تجربه‌های بهسازی و نوسازی شهری کشور به بهترین آن اعطا می‌شود.

منوچهر گفت: محله اسلام‌آباد از سکونتگاه‌های غیررسمی شهر گرگان با مساحت حدود ۳۵ هکتار و محله بدلجه از سکونتگاه‌های غیررسمی شهر گنبد با مساحت حدود ۱۰ هکتار است که پروژه ساماندهی آن در جهت ساماندهی و افزایش کیفیت زندگی این محلات توسط شهرداری گرگان و گنبد صورت گرفته که می‌توان به اقداماتی از قبیل احداث پارک و محل اجتماع محله‌ای، اصلاح معابر اصلی، بهسازی کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، نصب سطل‌های جمع‌آوری زباله، پاک‌سازی حاشیه حریم رودخانه از زباله، پاک‌سازی و اصلاح مسیر خروجی فاضلاب، اصلاح و ایمن‌سازی و فضای سبز حریم رودخانه به عنوان بخشی از اقداماتی نام برد که تاکنون در آن انجام شده است.

منوچهر، رویداد «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» را نیز رویدادی دانست که با هدف نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهری، ایجاد چرخش در زاویه نگاه به بافت‌های تاریخی، فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شهرها و ترویج نگرش مثبت‌اندیشانه نسبت به دارایی‌ها و منابع این محدوده‌ها به طور سالانه از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به نقاط قوت و فرصت‌های محله‌های هدف، افزایش حساسیت جامعه نسبت به کیفیت‌های مغفول مانده این محله‌ها و کمک به نهادهای ذیربط جهت شناسایی بهتر توان‌های این محدوده‌ها در حوزه‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و برنامه‌ریزی برای استفاده از این توان‌ها از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

شهر گرگان دارای ۲۵۵ هکتار و شهر گنبد دارای ۱۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی مصوب است که به‌روزرسانی این محدوده‌ها در این شهرها در حال انجام است.