شناسهٔ خبر: 35599 - سرویس وزارتی

با امضای وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

ابلاغ نقشه راه معماری سازمانی كلان وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌ها/ جزئیات متن ابلاغیه

نقشه‌راه نقشه راه معماری سازمانی كلان وزارت راه و شهرسازی از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امضا و به تمام معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و ادارات کل استانی ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نقشه راه معماري سازمانی كلان وزارت راه و شهرسازی با رويكرد فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط دكتر آخوندی امضا و ابلاغ شد. نقشه راه مذكور كه پيش‌تر در ۱۲ بهمن، در شورای راهبری معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی با حضور وزير راه و شهرسازی، تصويب شده بود به منظور اجرا به معاونت‌ها و سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و همچنين ادارات كل راه و شهرسازی ابلاغ گرديد.

براساس اين سند، مجموعه اقدامات و پروژه‌هایی که باید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسط ستاد وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنين ادارات كل راه و شهرسازی در یک افق زمانی پنجساله از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ دنبال شوند، مشخص و نوع ارتباط بین سامانه‌های ستاد و واحدهای زيرمجموعه و همچنين دستگاه‌های بيرون از وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.

متن این ابلاغیه به شرح زير است:

رؤسا و مديران عامل محترم سازمان‌ها و شركت‌های تابعه

معاونين محترم ستادی

مديران كل محترم راه و شهرسازي استان‌ها

مديران كل دفاتر و رؤسای مراكز حوزه وزارتی

سلام عليكم؛

در راستای اجرای نقشه راه دولت الكترونیك و به‌منظور ایجاد تحولی بنیادین در عملکرد وزارت متبوع از طریق توسعه یكپارچه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف بالابردن كیفیت زندگی عموم مردم و ایجاد زمینه خلاقیت‌های مستمر، «نقشه راه معماری سازمانی كلان وزارت راه و شهرسازی» ابلاغ می‌شود.  در این راستا لازم است اقدامات زیر صورت پذیرد:

۱- برنامه‌های پیش‌بینی شده در نقشه راه ابلاغی، جزء برنامه‌های اولویت‌دار سالیانه ستاد، سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و وابسته و همچنین ادارات كل راه و شهرسازی، قرار گیرد و اعتبار لازم برای اجرای آنها در بودجه سالیانه، منظور شود. «معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع» مسؤول نظارت بر حسن اجرای این بند می‌باشد.

۲- مسئولیت اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌های مشخص شده در نقشه راه معماری سازمانی بر عهده كلیه معاونین می‌باشد. در این ارتباط لازم است گزارش پیشرفت اقدامات انجام شده به طور مستمر به معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، ارائه گردد.

۳- با ابلاغ این نقشه راه، از این پس انجام هر گونه پروژه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها و واحدهای ذیربط منوط به تبیین و تصریح جایگاه و ارتباط آن با نقشه راه می‌باشد. 

۴- دستورالعمل اجرایی بند ۳ و همچنین ساز و كار و سازمان راهبری و نظارت بر اجرای نقشه راه و نیز، نحوه به روز‌آوری آن، طی دو ماه توسط دبیرخانه شورای راهبری معماری سازمانی تهیه گردد.

                                                                                                                                                                                                                                                            عباس آخوندی

اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص سند نقشه راه معماری سازمانی

وزیر راه و شهرسازی در راستای ابلاغ سند نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی خطاب به تمام معاونان، مدیران و روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و ادارات کل استانی بیان داشت: «تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، مستلزم جامع‌نگری، برنامه‌ریزی هدفمند، بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین و همكاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اجرایی كشور است.

وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای كه بالغ بر ۱۰ نظم را تؤاماً مدیریت می‌كند به عنوان یكی اركان اصلی بدنه اجرایی و اقتصادی كشور و بنابر نقش بی‌بدیل آن در نیل به توسعه پایدار، جایگاه ویژه‌ای در تحقق اهداف مذکور دارد. از طرف دیگر به دلیل نقش راهبردی فناوری اطلاعات در تحقق مأموریت‌ها و اهداف سازمان‌ها، توسعه و بکارگیری یکپارچه و کارآمد فناوری اطلاعات، همواره اهمیت بالایی نزد سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان وزارت راه و شهرسازی داشته است، به‌گونه‌ای كه عامل كلیدی موفقیت كسب و كار را در یك  سازمان بزرگ و پیچیده، مدیریت مؤثر و بهره‌برداری از اطلاعات از مجرای فناوری اطلاعات، دانسته‌اند.

در سال‌‌های گذشته اقدام‌های قابل توجهی در زمینه فناوری اطلاعات در مجموعه وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، اما ضرورت وجود یك محتوای راهبردی و برنامه كلان در حوزه فناوری اطلاعات، همواره از ضرورت‌های این وزارتخانه بزرگ و پیچیده بوده است. بر این اساس تدوین معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات، در بهمن ماه سال ۱۳۹۳، در دستور كار این وزارتخانه قرار گرفت و پس از دو سال مطالعه دقیق و جامع، با مشارکت و همکاری معاونت‌های ستادی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته وزارتخانه، نقشه راه معماری سازمانی تدوین و در بهمن ماه ۱۳۹۵ به تصویب رسید. «نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی»، برنامه جامعی در زمینه توسعه و بکارگیری یکپارچه فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف این وزارتخانه، در افق زمانی پنج ساله ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ارائه می‌دهد.

انتظار می‌رود اجرای این نقشه راه، زمینه‌ساز تحولی بنیادین در عملكرد وزارت راه و شهرسازی، از طریق توسعه یكپارچه فناوری اطلاعات شده و متعاقب آن شاهد افزایش سطح كیفیت زندگی مردم و احیای حقوق شهروندی باشیم.

قطعاً آنچه در این مرحله لازم و ضروری است، اهتمام همه جانبه همكاران مجموعه وزارت راه و شهرسازی، اعم از ستاد، سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و وابسته و ادارات كل راه و شهرسازی در پیاده‌سازی معماری و اجرای نقشه راه می‌باشد.

بر خود لازم می‌دانم از تلاش‌ها و زحمات ارزشمند کلیه دست اندرکاران این پروژه قدردانی نمایم. توفیق روز افزون ایشان را از درگاه خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.»