شناسهٔ خبر: 35669 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد:

ساماندهی تمامی مناطق حاشیه‌نشین چابهار تا ۱۸ ماه آینده

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تمامی مناطق حاشیه‌نشینی چابهار در یک دوره ۱۲ تا ۱۸ ماهه ساماندهی و از خدمات زیربنایی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان، محمدرضا عظیمیان روز یکشنبه در بازدید از مناطق حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی، پروژه تفریحی و گردشگری دریا بزرگ و نوار سواحلی چابهار اظهار کرد: بر اساس تصمیمات سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن کار ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار توسط این سازمان آغاز شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه تدوین شده قرار است مشکلات ساکنان حاشیه‌نشین مرتفع و از امکانات رفاهی و زیربنایی نظیر برق، طرح هادی، آب و سند مالکیت بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: وقتی کار ساماندهی انجام و مالکیت اراضی سکونتی حاشیه‌نشینان مشخص شود سایر دستگاه‌های اجرایی خدمات لازم را ارائه خواهند داد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در اکثر کلان‌شهرهای کشور مشکلات حاشیه‌نشینی وجود دارد، بیان کرد: عزم دولت برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین و ارائه امکانات برای مردم ساکن در این مناطق جدی است.

عظیمیان از همراهی دستگاه‌های اجرایی شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین قدردانی کرد و افزود: نباید برخی از ساکنان شهر زیبای چابهار به عنوان دروازه اقتصاد و تجارت کشور از کمبود امکانات رنج ببرند.

وی گفت: توسعه زیرساخت‌های شهرستان راهبردی چابهار می‌تواند ضامن امنیت پایدار برای ایران اسلامی باشد.

وی بر حل مشکلات برق، آب، بهداشت، فضای آموزشی مناطق حاشیه‌نشینی در چابهار تأکید کرد و افزود: ایجاد امکانات رفاهی موجب رضایت مردم محروم می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: به ازای هر ۲ مدرسه‌ای که از سوی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان ساخته شده است، یک مدرسه توسط

وزارت راه و شهرسازی برای دانش آموزان مناطق حاشیه شهر چابهار ایجاد خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) نیز گفت: بر اساس پیگیری‌های استانداری سیستان و بلوچستان ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های استان برای توسعه امکانات مناطق حاشیه‌نشین هزینه خواهد شد.

ایوب کرد افزود: چابهار به دلیل موقعیت صید و صیادی و وجود بندر و منطقه آزاد تجاری صنعتی گرفتار معضل بزرگ حاشیه‌نشینی است بطوریکه نسبت به جمعیت، بیشترین آمار حاشیه‌نشینی در کشور را دارد.

وی بیان کرد: در شهرستان چابهار بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین وجود دارد که فاقد امکانات هستند و در بدترین شرایط زندگی می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) ادامه داد: با جدیت کار ساماندهی مناطق حاشیه‌نشینی در چابهار آغاز شده است و به‌زودی شاهد تغییر در زندگی ساکنان این مناطق خواهیم بود.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.