شناسهٔ خبر: 35683 - سرویس استان‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی خبر داد:

رفع تصرف بیش از ۳۲۰ هکتار اراضی ملی خراسان رضوی طی سال ۹۵

رفع تصرف فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی از رفع تصرف ۳۲۰ هکتار از اراضی ملی استان به ارزش ۱۲۵۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، سرهنگ ستاد کیومرث میرابی مقدم در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: خراسان رضوی اولین استانی بود که بیستم بهمن سال گذشته این یگان را تشکیل داد و تاکنون در ۲۳ شهرستان استان نیز این یگان تشکیل شده و در حال فعالیت است.

وی درباره عملکرد یگان حفاظت از اراضی ملی خراسان رضوی گفت: در این مدت توانسته‌ایم ۳۲۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش کلی ۱۲۵۰ میلیارد تومان را در استان خراسان رضوی رفع تصرف و با همکاری اداره املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان، سند ۱۰۰ هکتار از این اراضی را دریافت کنیم.

میرابی مقدم افزود: بخشی از این اراضی رفع تصرف شده مربوط به مشهد و طرقبه و شاندیز و بقیه در دیگر شهرستان‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: ۵۰ مورد توقف عملیات تصرف بوده که به موقع از تصرف جلوگیری شده و متصرف به دادستانی معرفی شده است، هم‌چنین ۸۵ متصرف به یگان احضار شده‌اند و در خصوص جلوگیری از تصرف، تذکر لازم داده شده است.

 سرهنگ ستاد میرابی مقدم به راه‌اندازی سامانه گویا برای دریافت گزارش‌های مردمی اشاره کرد و گفت: این سامانه هنوز نیاز به اطلاع‌رسانی دارد تا مردم با این سامانه ارتباط برقرار کنند و تصرف اراضی ملی را به ما اطلاع دهند.

وی به برگزاری دوره‌های ضابطان برای اعضای یگان اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از تشکیل یگان حفاظت با هماهنگی مراجع قضایی دوره ضابطیت را برای نیروهای یگان برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهینامه ویژه ضابطین را اعطا کردیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان خراسان رضوی همچنین از پشتیبانی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد و بخشی محبی معاون دادستان در رفع تصرف اراضی ملی قدردانی کرد.

وی تأکید کرد: برای مقابله با زمین‌خواری تعامل خوبی با پلیس و دادستانی داریم و توانسته‌ایم با همکاری آن‌ها آبان و دی‌ماه امسال مقام یگان برتر کشوری را به دست آوریم و می‌توان گفت از زمان شکل‌گیری یگان در استان خراسان رضوی حتی یک متر زمین تصرف نشده است.

سرهنگ میرابی مقدم گفت: بهتر است اراضی ملی قابل حفاظت به تفکیک تصرف‌شده‌ها، واگذارشده‌ها و مستثناها تحویل یگان ویژه شود چراکه با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، قادر به پوشش دادن تمام اراضی نیستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در رفع تصرف با افراد حقوقی مانند افراد حقیقی برخورد نمی‌شود و سرعت عمل کمتری را شاهد هستیم، گفت: رفع تصرف اراضی در اختیار افراد حقوقی پروسه‌ای طولانی دارد و پروسه آن با پروسه رفع تصرف اراضی ملی در اختیار افراد حقیقی متفاوت است وگرنه تفاوتی در این زمینه قائل نیستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان خراسان رضوی تأکید کرد: به جرات اعلام می‌کنم بعد از تشکیل یگان حفاظت اراضی ملی، یک متر هم از زمین‌های استان و به ویژه ارتفاعات جنوبی مشهد تصرف نشده و مواردی که اکنون در تصرف است مربوط به سالیان قبل و نیازمند طی شدن پروسه‌ای حقوقی است که راه و شهرسازی و دستگاه قضایی در حال پیگیری و رفع تصرف هستند.

وی یادآور شد: نه تنها برخی ارگان‌های نظامی بلکه برخی ادارات نیز اراضی ملی را در اختیاردارند و مطمئن باشید برخورد با همه افراد حقیقی و حقوقی یکسان است.

میرابی مقدم درباره ارتفاعات جنوبی مشهد تأکید کرد: طی یک سال اخیر اراضی ملی در ارتفاعات جنوبی مشهد تصرف نشده اما ۶۹ هکتار رفع تصرف شده است که سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در مراسم رفع تصرف حضور یافتند و بعد از برف کم‌سابقه اخیر، تعداد زیادی از مردم از این اراضی برای برف‌بازی استفاده کردند.

وی هم‌چنین با اشاره به برنامه‌های نوروزی این یگان گفت: در ایام نوروز یگان حفاظت اراضی در آماده‌باش است و آمادگی داریم مانند سال گذشته با گشت شورای حفظ حقوق بیت‌المال همکاری داشته باشیم چون بیشتر تصرفات در ایام تعطیلات صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان خراسان رضوی درباره اراضی رفع تصرف شده اظهار کرد: ۱۸۵ هکتار برابر مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال با هماهنگی دادستان‌های استان به صورت فوری رفع تصرف شده و ۴۲ هکتار نیز سال‌ها در اختیار متصرفان بوده و ۱۰۰ هکتار نیز پس از اخذ سند رفع تصرف و سپس به حالت سابق برگردانده  شده است.

وی گفت: بیشترین رفع تصرف مربوط به مشهد، طرقبه شاندیز، نیشابور و تربت‌حیدریه بوده است.