شناسهٔ خبر: 35693 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در نشست بازنگری طرح جامع همدان اعلام کرد:

تهیه نسل چهارم طرح توسعه شهری در همدان / ضرورت توجه به شاخص ایمنی، شناسایی نقاط بحرانی و نحوه هم زیستی در سکونتگاه‌ها

جلسه معاون وزیر راه وشهرسازی از تهیه نسل چهارم طرح توسعه شهری در همدان خبر داد و گفت: در این زمینه طرح‌های جامع، استراتژی توسعه شهر را در رابطه با توسعه شهر و سرزمین و طرح‌های تفصیلی عملیاتی و اجرایی سازی طرح‌های توسعه شهری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعیدی ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست «بازنگری طرح جامع همدان، چالش فرصت‌ها و محدودیت‌ها»، چالش فرصت‌ها و محدودیت‌ها» با اشاره به ارائه نسل دیگری از طرح‌های توسعه شهری استان همدان، اظهار داشت: نسل چهارم طرح های توسعه شهری همدان توسط اداره کل راه و شهرسازی این استان در دست تهیه است. «مرجان» نسل نخست طرح توسعه شهری همدان بود. نسل دوم طرح بعد از انقلاب با عنوان «طرح توسعه عمران منطقه‌ای» شناخته می‌شد. در نسل سوم نيز طرح بازنگری با تغییر رویکرد و بر اساس دو طرح پیشین آماده شد.

وی با بيان اينكه طرح‌های جامع، استراتژی توسعه شهر را در رابطه با توسعه شهر و سرزمین بررسی می‌کنند، افزود: طرح‌های تفصیلی هم سعی در عملیاتی و اجرایی سازی طرح‌های توسعه شهری دارند که عنوان «برنامه‌های فیزیکی» را از آن خود کرده اند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره ویژگی‌های طرح‌های توسعه شهری، توضیح داد: نگاه برنامه ریزی کمی در این طرح‌ها زیاد به چشم می‌خورد و فرایند از بالا به پایین را طی می‌کنند که بر اساس یک سری معادلات ریاضی معین می‌شود.

ایزدی با اشاره به شرایط شهرهای امروزی، تاکید کرد: شهرها به وضع اسفباری در رشد انفجاری مبتلا شده‌اند. سه نسل از طرح جامع و تفصیلی منطبق با شرایط توسعه شهرها، کمیت توسعه را  تا حدی مدیریت کرده‌اند در حالیکه از کیفیت‌ها به شدت غافل مانده‌اند و گويي حتما بايد اتفاق تلخی مثل پلاسکو رخ دهد تا متوجه کیفیتی به نام ایمنی شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش به روند رشد جمعیتی همدان طی ۵۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: همدان در سال ۴۵ تنها ۱۲۴ هزار نفر جمعیت داشت که این رشد در سال ۹۵ به ۵۲۰ هزار نفر افزایش یافت. هدف از بیان این آمار، تاکید بر توجه به کیفیت های مغفول مانده در زندگی شهری است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز تهیه نسل چهارم طرح های  توسعه شهری استان همدان بر طراحی سوالات کیفیی متناسب با این طرح تاکید کرد و افزود: در تهیه این طرح، حتما باید به طراحی سوالاتی مرتبط با کیفیت بپردازیم.در  ابتدای شروع نسل چهارم طرح هایتوسعه شهری قرار است پاسخگوی چه سوالاتی باشیم؟ سوال اول می تواند درباره نحوه همزیستی همدان با محیط طبیعی پیرامونی باشد.

به گفته وی، شهر همیشه به سمت پهنه طبیعی بی نظیر همدان، حمله ور بوده و باغات سبز شهری را از بین برده است.

دکتر ایزدی با ذکر مثالی به مشکلی که برای هفت رود دره ایلام رخ داده است اشاره کرد و توضیح داد: در شهر ایلام، هفت روددره وجود داشت که حالا جای خود را به خیابان داده است، وقتی در ایلام بارش شروع می شود، همه از وقوع سیل در خیابان ها خبر می دهند در حالی که این سیل نیست، باران در رودخانه جاری شده است اما مسیر روددره شکل دیگری دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تاکید کرد نسل جدید «طرح توسعه شهری» یا هر اسم دیگری که روی آن گذشته می شود، باید بتواند به کیفیت های مغفول مانده در طرح های دهه های گذشته پاسخ دهد.

وی افزود: در طرح های تفصیلی، محلات و بازارهای بی نظیری نابود شد. مراکز و محلات محل جولان ماشین ها و پارکینگ شده اند. مسیرهای بی نظیری که مردم با آن زندگی کرده اند و جزیی از هویت همدان بود حالا دچار پدیده فقر شهری هستند.

دکتر ایزدی با انتقاد از این موضوع که جای پارکینگ طبقاتی نباید در مرکز محله باشد، در خصوص سوالات بعدی، اظهار داشت: در طرح تفصیلی، نظام حمل و نقل در شهر همدان باید مدنظر باشد. راه اهن همدان باید تا کجا پیش رود و در کدام قسمت این شهر واقع شود؟ خارج از شهر که نباید قرار گیرد. متاسفانه در دوره قبل، ایستگاه راه آهن را به خارج از شهر منتقل کردند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نظام حمل و نقل همدان، یکپارچگی و کارآمدی لازم برای هم پیوندی با روند توسعه را ندارد در حالیکه تمام این سوالات باید در هم پیوندی با یک برنامه جامع ارائه شود. 

وی سوال بعدی را در خصوص نحوه جمع بندی در سازمان فضایی اجتماعی شهر مطرح ساخت و در این باره، بیان کرد: شهر دچار نظام قطبی شده که مختص همدان هم نیست شهر را به بالا و پایین تقسیم کرده ایم و عدالت اجتماعی که انتظار داریم در همه محلات باشد، وجود ندارد.

این استاد دانشگاه، پدیده فقر شهری را یکی از جدی ترین چالش ها در طرح توسعه شهری عنوان کرد و گفت: پهنه های فقر شهری در همدان کجاست؟ فقر

شهری به این معناست که محلات قدیمی محل مراجعه اقشار کم درآمد و گروه های کم توان شده اند.

دکتر ایزدی وضعیت همدان را در پدیده حاشیه نشینی نامناسب توصیف کرد و اظهار داشت: طرح جامع باید تکلیف خود را با فقر شهری مشخص کند. انتظار داریم در نسل جدید طرح های توسعه، نگاه دیگری به این قبیل محلات صورت گیرد.

شاخص ایمنی، شناسایی نقاط بحرانی و نحوه هم زیستی با سکونتگاه های پیرامونی دیگر عناوینی بود که ایزدی در این نشست مطرح ساخت و تاکید کرد: تقاضا دارم حاضران در نشست سوالات خود را برای طرح جدید در قالب تقاضا عنوان کنند؛ همفکری هم باید پیشه راهمان باشد. امیدوارم نسل جدید  طرح های توسعه شهری علاوه بر کمیت، به کیفیت های مغفول در نظام توسعه شهری هم توجه کند.