شناسهٔ خبر: 35730 - سرویس استان‌ها

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

تصویب کلیات طرح ساماندهی محدوده هادی‌آباد شهر قزوین

محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری استان قزوين مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: کلیات طرح ساماندهی محدوده هادی‌آباد در کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین، مطرح و با اعمال پاره‌ای اصلاحات در ضوابط آن در راستای ترغیب مالکین و سرمایه‌گذاران به نوسازی بافت به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: افزایش سریع شهرنشینی بدون همراهی رشد و توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی که از الزامات شهرنشینی پایدار است، شهرها را با مشکلات و معضلات متعددی مواجه کرده است.

وی بیان کرد: یکی از این معضلات ظهور محلات و مراکز سکونتی مسئله‌دار در محدوده‌های شهر است که این مجموعه‌ها به دلیل استقرار تعداد زیادی از شهروندان در درون خود، ریزدانگی، فرسودگی کالبدی، نفوذناپذیری در شرایط عادی و بروز بحران و عدم برخورداری مناسب از خدمات شهری، از وضعیت نامطلوب و کیفیت پایین زندگی برخوردار می‌باشند.

اسماعیلی افزود: محدوده موسوم به هادی‌آباد واقع در محدوده شهر قزوین و جزئی از محدوده مصوب بافت فرسوده از محدوده‌های سکونتی نامتعارف است که به منظور تقویت کیفیت زیستی ساکنان و بهره‌مندی از فضاهای خدماتی، طرح ساماندهی محدوده هادی‌آباد توسط شهرداری و با همکاری این اداره کل توسط مشاورین متخصص تهیه شده است.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل بیان کرد: ضمن بررسی این طرح در جلسات متعدد کارشناسی، شورای شهر، ستاد بازآفرینی شهرستان قزوین، مطالعات، شبکه معابر، کاربری‌ها و طرح و برنامه‌های اجرایی اولویت‌دار در جلسه کمیسیون ماده ۵ مطرح و با اعمال پاره‌ای اصلاحات در ضوابط آن در راستای ترغیب مالکین و سرمایه‌گذاران به نوسازی بافت به تصویب رسید.

در ادامه لیدا معروفی سرپرست اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران راهبردی راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌ریزی شهری، توزیع متوازن امکانات در سطوح مختلف به منظور برقراری عدالت در ظرفیت‌های محلات و مناطق در راستای پرهیز از قطبی شدن شهر است چرا که این مسئله نه تنها درافزایش سطح سرویس عملکردهای شهری اثرگذار است بلکه از ایجاد بخش‌های غیرمتعارف نیز جلوگیری می‌نماید.

وی افزود: در طرح ساماندهی هادی‌آباد به منظور ترغیب مالکین به منظور رونق در ساخت، ضوابط ساخت و ساز تشویقی اعم از افزایش تراکم، اعمال کاربری‌های فعالیتی در برخی از محورها، کاهش میزان عقب‌نشینی در برخی از گذرها و همچنین تخفیف هزینه‌های صدور پروانه در دفترچه ضوابط و مقررات ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.