شناسهٔ خبر: 35789 - سرویس استان‌ها

ایرباس جدید، پایانی بر تلخکامی مسافران بوشهر/ رشد محسوس شمار پرواز و تعداد مسافران فرودگاه بوشهر

هواپيما ايرباس با پیوستن هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ جدید به ناوگان هوایی کشور در ماه‌های اخیر بخشی از تاخیرهای پروازهای این مسیر کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به اذعان مسافران فرودگاه بوشهر، به کارگیری هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ جدید در مسیر بوشهر یک اتفاق خوشایند است که باعث شده تا خاطرات تلخ پرشمار ناشی از تاخیرها و لغو مکرر پروازها در فرودگاههای بوشهر و تهران رو به فراموشی باشد.

به گزارش ایرنا، این مسافران، همچنین افزایش مقصد پروازهای داخلی از فرودگاه بوشهر، کاهش فاصله زمانی بین پروازها و هزینه‌های آنها، رقابتی شدن و افزایش کیفیت خدمات‌دهی شرکت‌های مسافری هوایی و افزایش اشتغال در ناوگان هوایی کشور را از دیگر پیامدهای حضور ایرباس جدید در ناوگان هوایی کشور و فعالیت آن در مسیر پروازی بوشهر عنوان کردند. این تحولات موثر در ناوگان هوایی کشور و بوشهر فقط با ورود یک هواپیما رخ داده و اگر همه ۱۰۰ هواپیمای خریداری شده از کشور فرانسه در ناوگان هوایی کشور فعال شوند، اتفاق خیلی عظیمی در تاریخ هواپیمایی کشور رخ خواهد داد.

با به انجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم های هواپیمایی پس از چهار دهه، نخستین فروند ایرباس ای ۳۲۱ در سال جاری وارد کشور شد و به ناوگان پروازی ایران پیوست.

استان بوشهر در مدت کوتاه فعالیت این هواپیما از ۲۳ دی ماه امسال در ناوگان حمل و نقل هواپیمایی کشور رتبه دوم را در بین استانها در زمینه سرویس گیری از این هواپیما به خود اختصاص داده است.

این هواپیمای ۱۹۰ نفره، نخستین فروند از ۱۰۰ هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آنها در اواخر سال گذشته با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد و پس از نهایی شدن قرارداد در ۲۳ دی ماه امسال وارد ایران شد.

یک شهروند بوشهری گفت: تاپیش از ورود هواپیمای جدید ای ۳۲۱ به ناوگان هواپیمایی کشور و مسیر پروازی بوشهر تاخیر و لغو پروازهای مسیر بوشهر به تهران و بالعکس مسافران این مسیر را کلافه کرده بود طوریکه هر روز در فرودگاههای بوشهر و تهران شاهد حرکتهای اعتراضی مسافران بودیم.

سجاد نامی افزود: اما اکنون با ورود این هواپیما به مسیر پروازی بوشهر علاوه بر کاهش لغو پروازها، تاخیرها نیز کمتر شده و برخی تاخیرهایی که وجود دارد نیز از فعال نشدن دستگاه ای ال اس (دستگاه کمک ناوبری) در فرودگاه بوشهر است که در هنگام کاهش دید خلبان ناشی از مه زدگی یا ریزگردها رخ می‌دهد.

وی خواستار تسریع در راه اندازی سامانه کمک ناوبری ای ال اس در فرودگاه بین المللی بوشهر و افزایش شمار پروازهای این فرودگاه به مقصد دیگر نقاط پر تردد کشور شد.

یک استاد دانشگاه گفت: در اوایل ترم گذشته با تاخیرهایی که در پرواز هواپیماهای مقصد بوشهر رقم خورد شمار زیادی از کلاس ها درس دانشگاه را نرسیدیم، اما در دو ماه اخیر وضعیت بهتر شده و علاوه بر کاهش تاخیرها شمار پروازها به مقصد و از مبدا فرودگاه بوشهر افزایش یافته است.

محمد اسکندری افزود: دلایل تاخیرهای موجود در پروازها نیز باید بطور دقیق بررسی شود تا چنانچه امکان به صفر رسیدن آنها وجود ندارد حداقل مسافران با مدت زمان تاخیر کمتری روبرو شوند.

وی تاکید کرد: عمده دلیل استفاده از هواپیما کاهش زمان مسافرت و صرفه جویی در وقت با وجود افزایش هزینه مسافرت است، ولی وقتی تاخیرها که در گذشته تا ۱۲ ساعت و در برخی از موارد به یک شبانه روز می‌رسد، دیگر مزیت استفاده از پرواز برای مسافر از بین می‌رود.

یکی از شهروندان بوشهری گفت: در گذشته نبود رقابت لازم میان شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه بوشهر به علت شمار کم این شرکت‌ها باعث می‌شد تا قیمت‌ها سلیقه‌ای افزایش یابد به طوری که در مواردی هزینه بلیت رفت و برگشت به تهران با هواپیما به ۱۲ میلیون ریال می‌رسید.

مهدی ماهینی افزود: اما در ماه‌های اخیر شمار شرکت‌های هواپیمایی و پروازها در فرودگاه بوشهر افزایش یافته و کیفت خدمات‌رسانی به مسافران نیز بهتر شده است، هر چند تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

محمود محمد زاده، دیگر شهروند بوشهری گفت: در یکی از پروازهای اخیر تهران به مقصد بوشهر مسافر هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ بودم، هواپیمای جدید از لحاظ امنیت و ایمنی از سطح استاندارد بالایی برخورداراست و امیدوارم با وارد شدن ۱۰۰ هواپیمایی که قرارداد آنها با فرانسوی‌ها منعقد شده کیفیت خدمات ناوگان حمل و نقل هواپیمایی کشور به میزان چشمگیری افزایش یابد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: در مقطعی گرانی بهای بلیت پروازهای مسیر تهران - بوشهر و بالعکس که در برخی از روزها تا ۶ میلیون ریال نیز می‌رسید همواره با نارضایتی مردم همراه بود که دلیل آن نیز نبود تنوع مناسب در شرکت‌های هواپیمایی این فرودگاه و به دنبال آن نبود یک رقابت سالم بود.

کمال دهقان منشادی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با برخی از شرکت‌های هواپیمایی دردو ماه گذشته سه شرکت به شمار شرکت های خدمات دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر افزوده شده و این امر باعث شده تا با ایجاد یک رقابت بین شرکت‌ها شاهد افزایش سرسام آور قیمت بلیت های مسیر تهران- بوشهر نباشیم.

وی یادآور شد: تا پیش از این شش شرکت هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، ماهان، نفت، آسمان و کیش ‌ایر به فرودگاه بوشهر خدمات‌دهی داشتند که با مذاکرات صورت گرفته و افزوده شدن اترک، تابان و کاسپین شمار آنها هم اکنون به ۹ شرکت افزایش یافته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر بیان کرد: اضافه شدن این شرکت‌های خدمات‌دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر زمینه افزایش خدمات به مسافران از لحاظ کمی و کیفی را فراهم می‌کند.

دهقان منشادی در ارتباط با شمار پروازهای فرودگاه بوشهر گفت: شمار پروازهای این فرودگاه تا دی ماه امسال ۷۸پرواز بود که با افزایش ۲۴ پرواز در مسیرهای تهران و مشهد به ۱۰۲ پرواز در طول هفته افزایش یافته است.

مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر گفت: از ۲۴ پرواز افزوده شده ۱۶ پرواز در مسیر بوشهر-تهران و هشت پرواز در مسیر بوشهر- مشهد است.

وی افزود: با افزایش این میزان پرواز شمار پروازها و مسافران این فرودگاه رشد کرده و در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته شمار پروازها ۶۴ درصد و تعداد مسافر ۸۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: مقصد داخلی پروازهای فرودگاه بین المللی بوشهر هشت شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، خارک، اهواز، کیش و سیری است و تنها مقصد خارجی این فرودگاه نیز دوبی امارات است.

وی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با برخی از شرکت های هواپیمایی در صدد افزایش پروزاهای مسیر بوشهر- شیراز و فراهم شدن زمینه خدمات‌دهی به مسافران مقصد بندرعباس، تبریز و رشت در این فرودگاه بین‌المللی هستیم.

دهقان منشادی اظهار کرد: در صورت تحقق پروازهای جدید در مسیر بوشهر به مقصدهای شیراز و بندرعباس به دلیل کمبود مسافر و کمی مسافت از هواپیمای کوچک ۴۰ تا ۵۰ نفره استفاده خواهد شد.

وی افزود: نتیجه برقراری پرواز بوشهر به مقصدهای تبریز و رشت نیز پس از بررسی میدانی شرکت‌های هواپیمایی برای وجود مسافر به مقصدهای و مسیرهای یاد شده مشخص می‌شود.

وی در ارتباط با خدمات هواپیمای ایرباس ای ۳۲۱ جدید ناوگان هوایی کشور به فرودگاه بوشهر گفت: استان بوشهر رتبه دوم استفاده از این هواپیمای تازه خریداری شده را به خود اختصاص داده که به‌طور معمول در سه روز پایانی هفته فرودگاه بوشهر میزبان این هواپیماست.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر یادآور شد: پس از گذشت چهار دهه و رفع تحریم هواپیمایی از مجموع ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری شده از فرانسه تاکنون در دولت تدبیر و امید یکی از آنها وارد ایران شده که تاثیر شگرفی در خدمات رسانی ناوگان هوایی کشور بویژه در مسیر بوشهر داشته است.

دهقان منشادی در ارتباط با تاخیر پروازهای بوشهر گفت: عمده دلیل آن کمبود ناوگان حمل و نقل و اشکال فنی است که این مشکل در تمام استان‌های کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: این شائبه که در برخی از مواقع از هواپیمای مشخص شده برای ارائه خدمات دهی به استان بوشهر برای استان دیگری انتخاب می‌شود، واقعیت نداشته زیرا شرکت‌های هواپیمایی براساس قوانین مشخص قادر به انتقال هواپیمای استان بوشهر به استان دیگری نیستند.

دهقان منشادی در مورد راه اندازی سامانه کمک ناوبری ای ال اس در فرودگاه بوشهر گفت: این دستگاه نصب شده و با طی کردن مراحل کامل تست‌های آن که همراه با ظرافت خاصی است فروردین ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: با فعال شدن این دستگاه در شرایط نامساعد جوی خلبان با داشتن دید ۸۰۰ متر نیز قادر به فرود و پرواز هواپیما در فرودگاه بین المللی شهر بوشهر است.

هم اکنون به دلیل راه اندازی نشدن سامانه ای ال اس در فرودگاه بوشهر، سالانه شمار زیادی از پروازها در شرایط نامساعد جوی از جمله مه گرفتگی و ریزگردها که باعث کاهش دید خلبان می‌شود، لغو یا با تاخیرهای دو تا چند ساعته روبرو می‌شود.

وضعیت استاندارد دید خلبان برای نشست و برخاست درپرواز هواپیما ۲۵۰۰ متر است.