شناسهٔ خبر: 35926 - سرویس هوایی

عابدزاده در نشست خبری مطرح‌کرد:

نوسازی‌ناوگان با هدف‌حفظ حقوق شهروندی‌دنبال می‌شود/ نظارت کامل بر افزایش قیمت بلیت‌ در‌ آستانه نوروز داریم

علی عابدزاده رئیس‌سازمان هواپیمایی‌کشوری‌، از اعمال نظارت‌کامل سازمان بر قیمت بلیت هواپیما در آستانه نوروز ۹۶ خبرداد و با اشاره به ورود دومین هواپیمای برجامی به کشور‌گفت: سیاست نوسازی‌ناوگان با هدف‌حفظ حقوق شهروندی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده در نشست خبری که به مناسبت ورود دومین هواپیمای برجامی به کشور برگزار شده بود، گفت: امروزشاهد یکی دیگر از اقدامات بزرگ برای بازگرداندن‌ اقتدار‌ ملی به صنعت هوایی هستیم. باید تلاش کنیم که اعتبار از دست رفته صنعت حمل و نقل هوایی را بازگردانیم و یکی از مهمترین اقدامات برای این مهم رضایت‌مندی مسافران و حفظ حقوق شهروندی است.

وی سیاست پاسخ گویی به مردم و حفظ ایمنی پروازها را مهم دانست و گفت: برای رسیدن به این نقطه نیازمند نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماها هستیم. نوسازی ناوگان با هدف پاسخگویی به نیازهای مردم و حفظ ایمنی انجام شده است.

عابدزاده با اعلام اینکه کهنگی ناوگان موجب از دست رفتن مسافران و سرریز مسافران ایران در ایرلاین‌های خارجی شده است، گفت: امروز ۴ میلیون مسافر داخلی ما به دلیل‌کهنگی ناوگان با ناوگان کشورهای همسایه جابجا می‌شوند و سهم عمده جابجایی‌های بین‌المللی ما توسط کشورهای همسایه انجام می‌شود.

عابدزاده در پاسخ به این سوال که با وجود اعلام مخالفت وزیر راه و شهرسازی با ورود هواپیماهای بالای ۱۸ سال به کشور شما از ورود هواپیماهای بالای ۱۸ سال به کشور حمایت کرده‌اید، گفت: دستورالعمل ورود هواپیما مصوبه شورای‌عالی‌هواپیمایی کشوری است که همه هواپیماها بر اساس دستورالعمل وارد کشور شده است. از سال گذشته طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، مجوز خرید هواپیماهای با سال تولید پایین‌تر از ۱۹۹۸ میلادی صادر نمی‌شود و اگر تعدادی هم هواپیما با سن بیشتر وارد شده است مربوط به مجوزهای قبل از یک سال پیش است.

وی تاکید کرد: امروز تمام شرکت های هوایی ملزم به اجرای مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری هستند، در این دستورالعمل سن هواپیما، مدت پرواز آنها و تعداد نشست و برخاست آنها به دقت رعایت می‌شود تا همه هواپیماهایی که وارد کشور می‌شوند، کمتر از ۱۵ سال عمر داشته باشند. بر این اساس سیاست دولت در این باره کاملا مشخص است و کاهش ‌یک‌ساله متوسط عمر ناوگان در چند ماه اخیر مهر تاییدی بر این سیاست است.

عابدزاده درپاسخ به سوالی درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما در آستانه نوروز، گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در یک سال گذشته شاهد متغیر بودن قیمت بلیت‌های هوایی بوده‌ایم. البته به طور طبیعی در فصلی که مسافر زیاد است، قیمت‌ها افزایش و در فصولی که مسافر کمتری وجود دارد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. به طور مثال بلیت هواپیما به مقصد کیش بین ۵۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان بر اساس شرایط عرضه و تقاضا متغیر بوده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در یک سال گذشته افتاده است، این بوده که تنها ۱۰ درصد به تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی اضافه شده است اما ما شاهد رشد ۲۱ درصدی در تعداد مسافران هوایی هستیم.

عابدزاده با اشاره به نظارت‌های سازمان بر روی قیمت‌ها در آستانه نوروز، گفت:تمام شرکت‌های هوایی در برابر قیمت‌هایی که ارائه می دهند، مسئولیت دارند و اگر دفاتر خدمات مسافرتی قیمت های مورد نظر را رعایت نکند، بدون شک سازمان هواپیمایی کشوری به آن رسیدگی خواهد کرد. در عین اینکه چارتر تک فروشی مورد تایید سازمان هواپیمایی نیست و پروازهای چارتری در شرایطی پذیرفته می‌شود که مشمول مقررات چارتر باشد.