شناسهٔ خبر: 35933 - سرویس مسکن و شهرسازی

نمایش مستند روند توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی در ۵ دهه اخیر/ میزبانی شهرهای قم، تهران، تبریز و شیراز از فیلم «نسیان»

پوستر فیلم «نسیان» با موضوع روند توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی در ۵ دهه اخیر که چندی است مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس، آیات عظام و همچنین دانشگاهیان قرار گرفته در شهرهای تهران، قم، شیراز و تبریز به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روند تخریب بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر رضوی چند سالی است که مورد انتقاد کارشناسان و صاحبنظران حوزه شهری، شهرسازی و همچنین معماری قرار گرفته است. در همین راستا نیز چندی پیش جمعی از نمایندگان مجلس، آیات‌عظام و دانشگاهیان در اعتراض به ساخت و سازهای پیرامون حرم رضوی اعتراض کردند و خواستار پایان بخشیدن به روند ساخت و سازهای بی ضابطه پیرامون حرم امام‌رضا (ع) شدند.

فیلم مستند نسیان، فیلمی از پژوهشکده ثامن به کارگردانی حسن آخوندپور روند ساخت و سازهای چند ساله پیرامون حرم مطهر رضوی را تصویر کرده است و در عین حال در آن گفتگوهای جامعی از مردم ساکن در پیرامون بافت، کارشناسان شهرسازی، معماری، میراث فرهنگی، و جمعی از صاحبنظران گردآوری شده است. 

این فیلم چندی پیش در دانشگاه تهران به نمایش درآمد. در هفته آتی نیز این فیلم در شهرهای شیراز، تهران (پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، قم و تبریز به نمایش درخواهد آمد تا روند تخریب پیرامون حرم مطهر رضوی را که مورد انتقاد سه گروه عمده در کشور یعنی نمایندگان مجلس، آیات عظام و دانشگاهیان است بار دیگر اعلام کند.

در همین رابطه نیز کمیته فنی ۳ زیرمجموعه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در چندین جلسه به بررسی این موضوع پرداخت. در این زمینه فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و دبیر کمیته فنی ۳ می‌گوید:  توجه به شأن حرم مطهر رضوی، بافت تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم، سیما و منظر شهری و اهمیت شهر مشهد از منظر شهر مذهبی شیعیان مورد تاکید اعضای اصلی کمیته فنی ۳، معاون معماری و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین جامعه‌دانشگاهی و حرفه‌مندان کشور است.

سیدمحمد بهشتی عضو عالی کمیته فنی ۳ و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در رابطه با بافت پیرامون حرم در یادداشتی اظهار کرد: طرح نوسازی و بهسزای بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) یا به طور خلاصه طرح ثامن که از سال ها پیش در مشهد آغاز شده است و در ظاهر برای عزت نهادن به زوار آن امام همام، کلید خورده با تخریب‌های نابجا و تملک‌های ناشایست و ساخت و سازهای نامتناسب و دخل و تصرف های منفعت طلبانه در واقع رفته رفته به صورتی موهن در حال تخریب بافت تاریخی و ارزش های فرهنگی شهر است. (جزئیات بیشتر را  اینجا بخوانید.)

علاقمندان به دیدن این فیلم مستند در شیراز می‌توانند چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ساعت ۱۷:۳۰ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس به آدرس شیراز، حافظیه مراجعه کنند.

همچنین علاقمندان شهر قم این فیلم را دوشنبه ۲۳ اسفندماه ساعت ۱۵ در تالار نمایش فیلم آیه به نشانی قم، خیابان هنرستان، بلوار بسیج، نبش کوچه ۲۰، مدرسه اسلامی هنر و علاقمندان تهران امروز ۲۲ اسفندماه در سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و علاقمندان در شهر تبریز نیز می‌توانند این فیلم را پنجشنبه ۲۶ اسفندماه در تالار اندیشه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کلانشهر تبریز ببینند. /