شناسهٔ خبر: 36003 - سرویس بنادر و دریانوردی

اوسط هاشمی‌خبرداد:

افتتاح‌ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در فروردین ۹۶

بندر شهید بهشتی چابهار استاندار سیستان و بلوچستان‌گفت: مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در جنوب استان فروردین سال آینده با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری و یا معاون اول رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا علی اوسط هاشمی یکشنبه شب در شورای هماهنگی ستاد بحران استانداری سیستان وبلوچستان اظهار داشت: تجهیزات نو از کشور آلمان برای توسعه بندر شهید بهشتی دوم بهمن امسال وارد چابهار شد که ظرفیت خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: پروژه های بزرگی در سیستان وبلوچستان در حال اجراست که در سایر استان ها وجود ندارد.

وی افزود: امروز فضای حاکم بر استان، فضای مهر و دوستی برای ساختن و رقابت بر پایه جلب فرصت ها و جریان سازی است.

استاندار سیستان وبلوچستان با انتقاد از برخی از رسانه ها در بزرگ نمایی سیلاب های اخیر در جنوب استان گفت: بزرگ نمایی این سیلاب ها بیشتر از آن چیزی بود که در واقعیت وجود داشت.

هاشمی اظهار داشت: آسیب شناسی در زمان بحران باید مورد توجه شورای هماهنگی ستاد بحران استان باشد تا مشکلات و نواقص پیش آمده دوباره تکرار نشود.

وی تصریح کرد: ارگان هایی که در سیستان وبلوچستان وظیفه خدماتی دارند باید مشکلات بخش های خودشان را احصا کنند تا در زمان های بحران مردم دچار مشکل نشوند.

وی افزود: زیر ساخت های سیستان و بلوچستان باید به مرحله ای رسیده باشد تا با هر حادثه ای دچار مشکل نشود.

وی خاطرنشان کرد: با رفتار پیشگیرانه ای که امسال ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان در پیش گرفت شاهد کاهش آسیب های طبیعی بودیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ستاد بحران استانداری باید یک سند جامع برای مواقع بحرانی آماده کند و وظیفه هر دستگاه در این سند مشخص شود.

هاشمی اظهار داشت: مصونیت بخشی نقاط شهری در سیستان و بلوچستان باید مورد توجه شهرداری های این استان باشد تا در مواقع توفان شاهد خسارت هایی نظیر افتادن بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی نباشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به وجود ۱۵ عامل ایجاد کننده بحران در این استان، گفت: گرد و خاک، توفان حاره ای، زلزله، سونامی، خشکسالی، هجوم ملخ ها به دریاچه بین المللی هامون، بوی نامطبوع آب چاه نیمه ها و آتش فشان از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده بحران در استان هستند.

باقر کرد اظهار داشت: ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تا کنون ۴۳ نشست تشکیل داده که در برخی از این نشست ها مقامات کشوری نیز حضور داشتند.

وی تصریح کرد: همچنین ۴۵ اخطاریه هواشناسی از ابتدای سال تا کنون صادر شده که در پیشگیری از حوادث کمک زیادی به ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان کرده است.

وی افزود: ۴۶۰ میلیارد ریال سال گذشته به دستگاه هایی که دچار خسارت ناشی از حوادث و بلایای طبیعی شده بودند پرداخت شده است.

چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.

در این نشست اعضای شورای هماهنگی ستاد بحران سیستان وبلوچستان گزارشی از اقدامات انجام شده از ابتدای امسال تا کنون ارائه کردند.