شناسهٔ خبر: 36026 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور خبر داد:

مناقصات شش قطعه کریدور شماره ۱۰ تا اردیبهشت ۹۶ برگزار می‌شود/ افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه در روز‌های آتی

کریدور مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با اشاره به اهمیت جایگاه کریدورهای طراحی شده جاده‌ای ایران در آینده حمل‌ونقل کشور از مذاکرات با یک شرکت ایتالیایی برای مشارکت در کریدور شماره ۱۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا خرمی در نشست خبری با بیان این مطلب، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ با پیگیری وزیر راه و شهرسازی بنا شد راه‌های کشور به منظور یکپارچه‌سازی و قرار گرفتن در مسیر اهداف کلان اقتصادی در قالب کریدورهایی ۱۰‌گانه تعریف شده و با تخصیص اعتبار تکمیل شود.

وی ادامه داد: در این بین با همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه کریدورهای شماره یک (نوار ساحلی خلیج فارس) و کریدور شماره ۱۰ (بندر امام خمینی (ره)) تا مرز بازرگان با در اختیار گرفتن منابع اعتباری ساخته شود.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور درباره‌ی وضعیت ساخت کریدور شماره ۱۰ نیز توضیح داد: این کریدور که با طول ۱۴۸۵ کیلومتر تعریف شده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های سیاسی و اقتصادی کشور است که آب‌های آزاد ایران را به آسیای میانه و سپس اروپا متصل می‌کند. از این‌رو تکمیل این کریدور نه تنها برای ایران که برای بسیاری از کشورهای منطقه و اروپا نیز اهمیت بالایی دارد.

خرمی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این پروژه بزرگ، اظهار کرد: پس از آنکه در چند مذاکره به دلیل عدم موافقت وزیر راه و شهرسازی با شرایط کار نهایی نشد، در حال حاضر مذاکرات جدی ما با یک شرکت ایتالیایی و یک شرکت ترکیه‌ای برای حضور و مشارکت در این کریدور ادامه دارد. بناست سرمایه‌گذاری‌ آنها در این پروژه در دو قالب BOT و BLT تعریف شود تا ما بتوانیم با استفاده از توان این سرمایه‌گذاران سرعت تکمیل این پروژه را افزایش دهیم. برای آنها تکمیل این راه تا حدی اهمیت دارد که حتی پیشنهاد آن را ارائه کرده‌اند که به جای بزرگراه این مسیر به شکل آزادراه تکمیل شود.

وی درباره‌ی سیاست‌گذاری‌های داخلی صورت گرفته برای تکمیل این کریدور نیز افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کریدور از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می‌گذرد. مسیرهای تعریف شده ارومیه به میاندوآب با ۱۸۰ کیلومتر، میاندوآب به کرمانشاه با ۴۵۰ کیلومتر، کرمانشاه به خرم‌آباد با ۱۷۵ کیلومتر و در نهایت مسیر استان خوزستان با ۵۵ کیلومتر هستند.

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور ادامه داد: با تکمیل این کریدور نه تنها تمام استان‌های قرار گرفته در این مسیر وضعیت بهتری در قیاس با گذشته خواهند داشت که حتی می‌توان به تغییر جدی شرایط در بعضی مناطق امیدوار بود. برای مثال در استان کردستان متاسفانه وضعیت بعضی از راه‌ها چندان مناسب نبودند، اما با تکمیل این کریدور به حدود ۳۸۰ کیلومتر از آن از خاک استان کردستان عبور می‌کند تحول و انقلابی جدی در راه‌های این منطقه اتفاق خواهد افتاد که امیدواریم نتایج آن در آینده نزدیک مشخص شود.

خرمی درباره چگونگی کار اجرایی در این کریدور عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۳۱۸ کیلومتر از این کریدور زیر عبور است، ۲۶۵ کیلومتر از آن در دست اجراست و ۲۴۷ کیلومتر نیز آماده انجام مناقصه و وارد شدن به فاز اجرایی شده است. امیدواریم تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶، شش قطعه از این کریدور با انتخاب پیمانکار در مناقصه کار خود را رسما آغاز کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در ۳۷ جبهه کاری تکمیل این کریدور ادامه دارد و ما پروژه‌هایی داریم که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رساندند. افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه که ظرف روزهای آینده محقق خواهد شد یکی از فازهای این کریدور بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور خاطر نشان کرد: تاکنون سازمان برنامه ۸۳۰ کیلومتر از این کریدور را به ما ابلاغ کرده و منابع اعتباری در این زمینه تخصیص داده است. ما در سال ۱۳۹۵، ۱۴۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار داشتیم که از این میان حدود ۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. این آمادگی در شرکت ساخت وجود دارد که در صورت ابلاغ اعتبارات و دستورالعمل‌های دولتی نسبت به تکمیل این کریدور بسیار مهم اقدامات لازم صورت گیرد.