شناسهٔ خبر: 36040 - سرویس بنادر و دریانوردی

با حضور معاون برنامه‌ریزی و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد:

جزئیات ششمین جلسه کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی/ تشریح مقایسه آمار موجود با ۳۷ سال قبل

امینی امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و تأمین مالی در ششمین جلسه کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی نتیجه استفاده از داده‌های به روز را ارائه خدمات و سطح بهتر سرویس به مردم دانست و گفت: توقع نداشته باشید وقتی دیتایی داریم که بازه به روزرسانی آن سالانه و ماهانه است پویایی مدیر بالادستی آنلاین باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ششمین جلسه کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور امیر امینی معاونت برنامه‌ریزی و تأمین مالی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

امیر امینی در ابتدای این جلسه در پاسخ به ‌سؤال یکی از مدیران مبنی بر اینکه هدف از ارائه سامانه info چیست و جمع آوری این داده‌ها و اطلاعات نهایتاً به چه منظوری انجام می‌شود، گفت: حاصل این سامانه‌ها در جریان قرار گرفتن مدیران و بهبود ارائه خدمات و سطح سرویس به مردم است.

وی با اشاره به دو سامانه داشبورد مدیریتی با قدردانی از زحمات مدیران مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه و با تاکید بر اینکه کارهای موفقی در حوزه گردآوری و جمعآوری اطلاعات انجام شده است، گفت: با این حال همیشه تاکید کرده‌ام بیش ازموفقیت ما در گردآوری اعداد و ارقام هم زبانی و همدلی و یکپارچه شدن مهم است.

وی توضیح داد: سال ۱۳۸۳ مقاله‌ای می‌خواندم درباره آمار و اطلاعات که می‌گفت؛ دهه هشتاد میلادی دهه تولید و جمع‌آوری اطلاعات است و دهه بعد از آن دهه تکنولوژی اطلاعات و دهه بعد از سال ۲۰۰۰  دهه انفجار اطلاعات است، با این حال به نظر می‌رسد کمی عقب‌تر از جهان هستیم. کشورهای دیگر تولید و گردآوری اطلاعات را حدود سی چهل سال قبل از ما به پایان رسانده‌اند و تولید اطلاعات روش‌مندی خود را پیدا کرده است طوری که آنها به این تکنولوژی رسیده‌اند که چگونه با کنار هم چیدن این آمار به صنعت آماری و اطلاعاتی برسند.

امینی توضیح داد: به دلیل حجم بالای اطلاعات به متخصصان زیادی نیازمندیم تا اطلاعات را در کنار هم قرار داده و بتوانند برای مجموعه اطلاعات تکنولوژی ایجاد و از خروجی اطلاعات استفاده کنند. این هنر درحال حاضر در دستان شما است که بتوانید بعد از گردآوری اطلاعات از آن استفاده کنید. متاسفانه در باب استفاده از آمار و اطلاعات عقب هستیم. برخی از  شماها نیز گله‌مندی اساسی دارید که چرا مدیران شما بر پایهٔ آمار و اطلاعات گردآوری شده تصمیم‌گیری نمی‌کنند. شاید باید بگوییم این ما هستیم که در حوزه آمار و اطلاعات نمی‌توانیم برای مدیران خود تصمیم‌سازی کنیم و تحلیل نهایی داده‌ها و ارائه آن به مدیران بالادستی و میانی را نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: پردازش‌گران باید به متخصصان آماری و جمع‌آوری اطلاعات کمک کنند تا از مجموعه آمار و اطلاعات بتوانند خوراکی را برای متخصصان آماری تهیه کنند که آنها برای مدیران تصمیم‌سازی کنند.

معاونت برنامه‌ریزی و تأمین مالی وزارت راه و شهرسازی، گفت: ما از فرآیند تولید، تحلیل، پردازش و بعد کاوش در اطلاعات باید به فرآیند تحویل محصول به متخصص بخشی برسیم که نهایتاً منجر به تصمیم‌سازی برای مدیران میانی و مدیران بالا دست می‌شود که کار سنگینی است که در این حوزه گام‌های اول را برداشتیم و حداقل آنقدر متوجه شده‌ایم که لازم است این داده‌ها را کنارهم داشته باشیم ولو اینکه زیاد قابل چسباندن به یکدیگر نباشد.

امینی با بیان اینکه هنوز در حال مقایسه آمارموجود با ۳۷ سال قبل هستیم درحالی که مقایسه آمار در جهان به هفته و روز کاهش یافته است، گفت: داده‌های ما دینامیک و استاتیک هستند؛ اگر به بخش دینامیک داده‌ها برسیم قدرت تحلیل ما بالا می‌رود.

وی توضیح داد: مهم‌ترین دستاورد این سیستم‌ها و سامانه‌ها ٖآن است که فکر ما را باز می‌کند در چه حوزه‌ای ورود پیدا کنیم تا سطح خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم و مردم بتوانند خدمات بهتری داشته باشند. رفاه را نه با شعار بلکه مردم باید در عمل ببینند و باید با استفاده از همین داده‌ها و اطلاعات بدانیم چه جاهایی نیازمند امدادرسانی و ارائه خدمات است. استانداردکردن دیتاها، همسان‌ کردن‌ الگوها و تبیین مدل‌های داده‌کاوی نکات مهمی است که باید در تولید و توسعه این سامانه‌ها استفاده کنیم، ضمن اینکه تفکر ما این است در کنار آزادی عملی که به همه دستگاه‌ها برای تولید دیتا و تحلیل آن می‌دهیم در کنارش سه پازل جداگانه دیده شود که نهایتاً منجر به هم‌پوشانی این داده‌ها در کنار هم شود.

وی توضیح داد: این مهم نیز در شریطی اتفاق می افتد که داده‌های ما به روز باشد. توقع نداشته باشید وقتی دیتایی داریم که بازه به روزرسانی آن سالانه و ماهانه است پویایی مدیر بالادستی آنلاین باشد. متاسفانه دیده شده داده‌ها در برخی مراکز با تأخیر یکساله تولید می‌شود. در شرایطی که ما یک سال صبر می‌کنیم تا آمار ظرفیت بندر خود را داشته باشم در مقابل قزاقستان در حال محاسبه آمار بندر خود به صورت ثانیه‌ای است. به روزبودن نکتهٔ مهمی است که در تولید اطلاعات باید در نظر بگیریم در این صورت است که خطاها زودترخارج می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها درست‌تر است.

امینی مستند بودن و صحت اطلاعات را بسیار مهم خواند و گفت: این اطلاعات باید ظرف یک دقیقه در اختیار هر مدیری قرار بگیرد، در غیر این صورت خاصیت خود را از دست خواهد داد، البته به نظر می‌رسد اطلاعات ما در دسترس‌تر شده است و این سامانه‌ها کمک کرده است تا اطلاعات در دسترسی داشته باشیم.