شناسهٔ خبر: 36050 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات بیست و سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

تقدیر آخوندی از دبیران کمیته‌های فنی شورا و مدیران دفاتر مجموعه معاونت شهرسازی و معماری/ تاکید بر اهمیت ضوابط شورای‌عالی در کیفیت‌بخشی به زندگی شهری

تشکیل دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بیست و سومین و آخرین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ با تاکید وزیر بر اهمیت ضوابط شورای‌عالی در کیفیت بخشیدن به زندگی شهری و تقدیر وی از دبیران کمیته‌های فنی شورا و مدیران دفاتر زیرمجموعه معاونت شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با دستور جلسه‌های ارایه گزارش پیرامون اقدامات دبیرخانه درباره طرح تفصیلی و جامع تهران، ارایه گزارش پیرامون طرح پژوهشی رقابت‌پذیری شهرها، ارایه عملکرد شورای‌عالی و کمیته‌های فنی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورا و همچنین اعضای اصلی شورا، پیروز حناچی معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل دفاتر دبیرخانه شورای‌عالی، طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، نمایندگان وزارت نیرو، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین اعضای مدعو با موضوعات دستور جلسه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

وزیر راه و شهرسازی در بیست و سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، گزارش طرح پژوهشی رقابت‌پذیری شهرها را یکی از طرح‌های بسیار مهم شورای‌عالی در سال جاری عنوان کرد و این طرح را ایده‌ای بدیع برشمرد.

آخوندی گفت: در حال‌حاضر، متاسفانه در ایران به موضوع حکمروایی شهری نزدیک نشده‌ایم و در واقع امتناع زیادی در این مورد وجود دارد که به آن مرحله نزدیک شویم. باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که بنیان و پایه موضوع رقابت‌پذیری شهرها در جایی دیگر است و در کشور برای تحلیل ابعاد مختلف آن باید در حوزه‌های مختلف همچون حوزه‌های دانشگاهی و آکادمی، حوزه‌های سیاستگذار، شهرداران و همچنین حوزه‌های اجتماعی بحث و بررسی رخ دهد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که آیا اساسا ساختار حکومتی ایران، ساختار اقتصادی و همچنین ساختار اجتماعی آن، تاب و توان اینکه سطحی از حکمروایی محلی را بپذیرد، دارد یا خیر؟

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بحث رقابت‌پذیری شهرها در جامعه ایران و در حوزه‌های حاکمیتی، اقتصادی و اجتماعی ایران بحثی مناسب است که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران باید به آن توجه کند و باید وارد فضای گفتگو در مورد رقابت‌پذیری شهرها شویم.

آخوندی با تاکید بر آنکه موضوع رقابت‌پذیری شهرها، موضوع مهمی است و باید به صورت ویژه در مورد آن بررسی انجام شود، گفت: برای آنکه موضوع رقابت‌پذیری شهرها وارد گفتمان ایران و آینده شهری ایران شود و در جامعه مدنی ایران رواج یابد و در مورد آن بررسی شود باید در سطوح مختلف راجع به آن بحث و گفتگو انجام گیرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در بیست و سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ با تقدیر از دبیران کمیته‌های فنی ۱ تا ۵ و همچنین مدیران دفاتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح‌های کالبدی و دبیرخانه شورای عالی تقدیر کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از اعضای اصلی و همچنین کمیته‌های فنی، دبیران و مدیران، گفت: معتقدم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران جزو منظم‌ترین شوراهای ایران است. ما در ایران اگر بخواهیم ۳ شورای منظم تعیین کنیم قطعا یکی از آنها شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است. دستور کار شورای عالی نیز از مهمترین دستورکارهایی است که در ایران وجود دارد. مصوبات شورای عالی به رغم تمامی گله‌گذاری‌هایی که وجود دارد مبنای حقوقی تمامی اقدامات بیشتر دادگاه ها در ایران است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: موضوعاتی که برای شورا تهیه شد و فرصت‌هایی که برای بازنگری تعیین شدند واقعا قابل تقدیر هستند. در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تلاش کردیم در کنار فعالیت‌های جاری که تهیه طرح و تصویب آنها است، بازنگری در فرآیندها، مسائل بنیادین در اصول و اثرگذاری‌ آنها داشته باشیم که نمونه آن همین بحث رقابت‌پذیری شهرها است که اگرچه به شکل ظاهری و اولیه دستور کار شورا نیست اما به جهت آنکه منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهرها می شود در شورای عالی دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مهندس کوسه‌غراوی نماینده مجلس شورای اسلامی، از دبیرخانه و از همه اعضای اصلی شورا برای همگی آرزوی توفیق کرد و در بیان اهمیت نقش شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: با توجه به اینکه ۷۲ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند نقش شورای عالی شهرسازی و معماری در آینده شهرها هر روز مهمتر می‌شود. زیرا بحث زندگی‌شهری و سامان دادن به آن، یکی از مسائلی است که اهمیت آن هر روز افزایش می‌یابد.

آخوندی تصریح کرد: هر روز با مسائلی روبه‌رو می‌شویم و ناچاریم در مورد نحوه زندگی مدرن، بازاندیشی‌های مکرر هم از نظر ضوابط، هم از نظر حمل و نقل و هم از نظر فضای اجتماعی و فضای فرهنگی و فضاهای زیست محیطی، مساله آب، مساله اشتغال و هر مساله‌ای که وجود دارد، داشته باشیم.

وی افزود: مساله‌ای نیست که ما با آن روبه رو نشده باشیم و خوشبختانه تا به امروز، شورا نقشی تعیین‌کننده داشت. امیدوارم دبیرخانه شورای‌عالی بتواند چشم‌اندازی برای سال ۹۶ داشته باشد و مسائل بنیادین در شوراها مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین، باید نظمی ایجاد شود و تلاش کنیم تا مسائل روز جامعه را در شورای عالی بیاوریم چه در دوره بعدی باشیم و چه نباشیم.

وی با تاکید بر آنکه دیگران کاشتند و ما خوردیم ما بکاریم و دیگران بخورند، تصریح کرد: آنچه حائز اهمیت است این است که ما چشم‌اندازی برای آینده شورای‌عالی داشته باشیم.

آخوندی در پایان سخنان خود گفت: یکبار دیگر از همه اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تشکر می‌کنم و به ویژه از شخص آقای حناچی بابت زحمات بی‌دریغی که کشیدند و نظم و انضباطی که به دبیرخانه و شورای عالی دادند بی‌نهایت سپاسگزارم.  

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بیست و سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵، گفت: در سال ۹۵، ۲۳ جلسه شورای عالی برگزار شد و تعداد موضوعات بررسی شده ۸۵ مورد بوده است. تعداد اعلام مصوبات ۸۵ و پیگیری مصوبات نیز ۵۰ مورد بود. همچنین میزان حضور متوسط اعضای شورای عالی در جلسه ها حدود ۶۵ درصد اعلام شده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: ۳۴ جلسه کمیته فنی ۳ با ۱۵ موضوع برگزار و بررسی شد که موضوعات پرچالشی همچون اراضی عباس‌آباد ۱۰ جلسه شورای عالی را به خود اختصاص داد. در کمیته فنی ۲ نیز ۱۳۴ جلسه تشکیل شد و تعداد موضوعات و طرح‌های بررسی شده نیز ۱۱۴ مورد بوده است که ۹۷ جلسه در ستاد تشکیل شد و ۳۷ جلسه هم با بازدید شکل گرفت. به موازات کمیته مناطق گردشگری را داشتیم و حدود ۸۵ طرحی که مورد بررسی قرار گرفت. /