به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از بهرهبرداری ۵هزار و ۸۷۰ متر تونل در محورهای فیروزکوه، هراز و آزادراه قزوین-رشت تا پیش از شروع سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: همچنین تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی در مسیرهالی منتهی به شمال کشور، باند دوم بزرگراه فیروزکوه- قائمشهر به طول ۴۰ کیلومتر و آزادراه منجیل- رودبار به طول ۷.۵ کیلومتر رفت و برگشت به بهرهبرداری میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر افتتاح نزدیک به ۶ هزار متر تونل در این محورها اظهار داشت: تونل آبشار در محور هزار به طول هزار و ۱۰۰ متر که هفته گذشته به بهرهبرداری رسید نقش موثری در روانسازی ترافیک در این محور دارد.
وی افزود: این تونل در گردنه آبشار واقع شده است و به علت سرمای شدید منطقه، حجم بالای آبهای روان و سختی کار در مناطق کوهستانی یکی از نمونههای مثال زدنی است که با رعایت کلیه اصول و قواعد مهندسی و اجرای لایههای آببند و سیستمهای زهکشی در جداره و کف تونل به سرانجام رسید.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، خادمی افتتاح باند دوم بزرگراه فیروزکوه- قائمشهر را یکی دیگر از اقدامات مهم در روانسازی ترافیک نوروزی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: این محور استانهای جنوبی و مرکزی را از طریق تهران به استان مازندران و شمالشرق کشور متصل میکند و به دلیل وجود جاذبههای گردشگری، این استانها همواره مقصد سفر هموطنان است. به طور میانگین روزانه ۱۷ هزار خودرو و در ایام تعطیل ۳۵ هزار خودرو از این مسیر تردد میکنند.
وی در خصوص تونلهای احداث شده در این محور گفت: در این مسیر ۴۰ کیلومتری سه دستگاه تونل به طول هزار و ۵۷۰ متر حفر شده است و با در نظرگرفتن آبدار و ناهمگون بودن جنس خاک و نوع سنگهای رشته کوه البرز احداث آن یکی دیگر از دستاوردهای مهندسان کشور در حوزه زیرساختهای حمل و نقل است.
خادمی افزود: تاکنون ۱۴۴ کیلومتر از محور تهران- فیروزکوه- قائمشهر به بهرهبرداری رسیده است و با افتتاح ۴۰ کیلومتر دیگر آن در محدوده پلسفید- قائمشهر ظرفیت در این محور افزایش مییابد و سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیر نیز در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه منجیل- رودبار را یکی دیگر از پروژههای اولویتدار منتهی به شمال کشور دانست و گفت: محور قزوین- رشت به طول ۱۲۷ کیلومتر در سالهای گذشته به بهرهبرداری رسیده است و آزادراه منجیل- رودبار به طول ۱۱کیلومتر در ادامه آن موجب گشایش گلوگاه ترافیکی منطقه میشود.
وی از بهرهبرداری قسمت اول این آزادراه به طول ۳.۲ کیلومتر خبر داد و بیان داشت: این بخش از مسیر یکی از سختترین، فنیترین و تخصصیترین پروژههای اجرا شده در کشور است که دارای ۵ دستگاه تونل به طول ۳ هزار و ۲۰۰ متر و ۵۳۴ متر پل است که در عرض یک سال و نیم احداث شده است.
خادمی افزود: حفاری ۵ دستگاه تونل به طول ۳ هزار و ۲۰۰ متردر این قطعه با شرایط توپوگرافی خاص مناطق شمالی کشور در کمتر از یک سال رکوردی بی نظیر در ساخت پروژه های عمرانی کشور به حساب میآید.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حفاری این تونلها را به طور همزمان اقدام مهمی دانست و اظهار داشت: این تونلها با رعایت کامل نکات ایمنی ساخته شده است و سیستم روشنایی و علایم الکترونیکی آن کامل است.
وی اظهار امیدواری کرد تا هموطنان در ایام نوروز به سلامت سفر خود را به پایان برسانند و در عبور از محورهای ساخته شده از عملکرد وزارت راه و شهرسازی رضایت داشته باشند.
در حال حاضر پروژههای آزادراهی در حال اجرا است که شامل هزار و ۳۵۰ کیلومتر آزادراه است و در صورت تکمیل بخش قابل توجهی از کریدورهای ترانزیتی کشور تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تکمیل قطعه چهارم آزادراه جنوبی تهران در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: همچنین قطعه اول آزادراه شیراز ـ اصفهان در سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد.
خادمی هزینه اجرای آزادراهها را رقم بالایی عنوان کرد و گفت: هر کیلومتر آزادراه در ارزانترین قیمت ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد و در مناطق کوهستانی این رقم به ۲۵ میلیارد تومان افزایش می یابد.
وی به اجرای روزانه ۴ تا ۵ کیلومتر ریلگذاری در کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ روز پیش ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی رسید و اجرای توسعه ریلی را سرعت بخشید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: همچنین تزریق هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ موجب شد، اجرای آزادراه سرعت بگیرد.
خادمی بیان کرد: همچنین امسال ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به آزادراهها اختصاص دادند.
وی بیان کرد: در سال جاری حدود هزار میلیارد تومان در محورهای منتهی به شمال هزینه کردیم که ۶۰۰ میلیارد تومان آن در آزادراه تهران ـ شمال، ۱۰۰ میلیارد تومان آن در محور فیروزکوه، ۱۰۰ میلیارد تومان در محور هراز، ۱۱۰ میلیارد تومان در محور قزوین ـ الموت و ۱۲۰ میلیارد تومان آزادراه قزوین ـ رشت، البته در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان هم به تکمیل آزادراه قزوین ـ رشت اختصاص دادیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود: آزادراه قزوین ـ رشت ۳.۲ کیلومتر تونل رفت و برگشت سه خطه احداث شد.
خادمی همچنین از تکمیل کنارگذار کرمانشاه به طول ۲۴ کیلومتر با ۴ تقاطع غیرهمسطح خبر داد و گفت: این مسیر در محدوده کریدور شمال ـ جنوب غرب وجود دارد.
وی در ادامه افزود: در آزادراه خرمآباد به اراک بلندترین تونلها شامل ۳ کیلومتر رفت و ۳ کیلومتر برگشت در دو سال توسط قرارگاه خاتم احداث شد که در سال ۹۶ لاینیگ آن اجرا میشود و احداث ۶ کیلومتر تونل در سه سال بدون تی بی ام مناسب ارزیابی میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار داشت: باید ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن بسازیم که طبق اولویتبندی ستاد اقتصاد مقاومتی ۵ پروژه ریلی اولویتگذاری شد.
خادمی ادامه داد: اتصال استانهای همدان، گیلان، کرمانشاه، ارومیه و آذربایجان غربی و کردستان به شبکه ریلی جزو پروژههای ستاد اقتصاد مقاومتی در بخش ریلی اولویتبندی شد، تا تکمیل شود.
وی اظهار داشت: برای تأمین ریل این پروژههای ریلی به اندازه ۲ هزار کیلومتر ریل به صورت فاینانس از هند تأمین شده است و برای ریل گذاری روزانه ۳۰ واگن ریل فعالیت میکنند.
وی از افزایش اعتبارات ریلی در سال آینده برای افتتاح ۵ اولویت در سال ۹۶ خبر داد و گفت:برای تکیمل این ۵ محور ریلی ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده است و افزایش اعتبارات ریلی از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۱۵۰ میلیارد تومان، نشانه توجه دولت به توسعه ریلی کشور است.