شناسهٔ خبر: 36125 - سرویس هوایی

در نشست خبری هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها تشریح شد:

آخرین تمهیدات و اقدامات نوروزی فرودگاه‌های سراسر کشور/ خدمات‌دهی به ۴ میلیون مسافر با ۳۰ هزارو ۵۰۰ سورتی پرواز/ پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی در نشست و برخاست هواپیما/ خدمات اینترنت رایگان در ۱۰ فرودگاه کشور

نشست خبری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم نوروز امسال ۳۰ هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز و نیز بین سه میلیون و ۷۰۰ تا چهار میلیون مسافر را در کل فرودگاه‌های کشور پذیرا باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص آغاز سفرهای نوروزی پیش از ظهر امروز در سالن CIP فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگزار شد.

رحمت الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در آغاز نشست خبری گفت: براساس برآوردهایی که در بخش آمارداریم امسال خود را برای بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز آماده کرده‌‌ایم  و بین سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا چهار میلیون مسافر را در فرودگاه‌های مختلف پذیرا هستیم.

وی گفت: امسال شاهد رشد ۱۷ تا ۱۹ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و نیز رشد ۱۵ درصدی در نشست و برخاست هواپیماها هستیم.

مه‌آبادی با اشاره به زیباسازی و توسعه فضای ترمینالی گفت: نوروز امسال رنگ و بوی خاصی در فرودگاه‌های کشور حاکم است. برگزاری مراسم شاد و حتی برنامه‌هایی برای سرگرمی کودکان در فرودگاه‌ها پیش بینی شده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور توسعه تجهیزات ترمینالی را یکی از برنامه‌های انجام شده در فرودگاه‌ها دانست و گفت: بیش از ۴۲۰۰ چرخ دستی و نیز ۱۵۰۰ ست صندلی به تجهیزات ترمینالی اضافه شده است. همچنین با اضافه شدن ۶۳۰ ست کانتر زمان ایستایی مسافر به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است.

وی خبر داد که امسال در ۱۰فرودگاه کشور خدمات وای‌ فای رایگان ارائه می‌شود و گفت: فرودگاه‌های تبریز، مهرآباد، مشهد، اهواز، اصفهان، کرمان، یزد، گرگان، شیراز و بندرعباس فرودگاه‌هایی هستند که در آن‌ها از وای‌فای رایگان استفاده می‌شود.

مه‌آبادی همچنین از نظارت بر فرودگاه‌های کشور در نوروز خبر داد و گفت: مدیران ستادی را تقسیم کرده‌ایم که با اعزام به فرودگاه‌ها نظارت بهتری بر انجام پروازها داشته باشند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از حمل و نقل مسافرین نوروزی با ناوگان جدید و نوی تاکسیرانی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک تاکسی‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل فرودگاه خارج می‌شوند.

مه‌آبادی اضافه کرد: همچنین به منظور بهبود سطح خدمات ارائه شده به مسافران در فرودگاه‌های مختلف در نوروز امسال تعداد فرودگاه‌های شبانه‌روزی کشور از ۳۷ به ۴۲ فرودگاه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به شکایات مردمی علیه خورده فروشان فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل مسافران تخلفات خرده‌فروشی برخی از غرفه‌های تجاری فرودگاه‌ها بود که در راستای رفع این مشکل تمام نرخ‌های اجناس غرفه‌های تجاری را در سایت شرکت فرودگاه‌ها درج کرده‌ایم و مسافران با مقایسه قیمت‌ها می‌توانند در صورت گران فروشی گزارش آن را ارائه دهند. لیست‌هایی هم در فرودگاه‌ها توزیع می‌شود که گزارش کامل آن از مسافران پرسیده و درج می‌گردد.

 مه‌آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد و اینکه دلیل اصلی بروز مشکل در فرودگاه مشهد چه بود، گفت: ماهیت صنعت هوایی این است که همه عوامل آب و هوایی علیه این صنعت است و امیدواریم در نوروز امسال شرایط اب و هوائی مناسبی داشته باشیم که بتوانیم خدمات خوبی به مسافران ارائه دهیم. به این نکته توجه کنید که هواپیما باید مقابل باد بلند شود و دید مناسبی را هنگام پرواز داشته باشد. این درحالی است که همواره و در شرایط جوی نامناسب پروازهای نوروزی را برقرار می‌کنیم، چرا که در این ایام در بسیاری از استان‌ها شاهد نزولات جوی، صاعقه و وزش بادهای سنگین هستیم.

وی در همین راستا به فرودگاه مشهد اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد رخ داد در ۹ سال گذشته بی‌سابقه بود. این اتفاق در روزی رخ داد که برودت هوا به منفی ۹ درجه رسید و بیش از ۳۰ سانت برف بر روی باند فرودگاه نشسته بود. در هیمن روز با پدیده خطرناکی به نام یخ‌زدگی هواپیما مواجه بودیم. اگر هواپیما درحالت یخ زدگی از روی باند بلند شود زمین می‌خورد و یا اینکه هواپیما از باند خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تشخیص این مهم و هم‌چنین حفظ امنیت مسافران بر عهده خلبان است، گفت: خلبان است که از طریق نظارت‌های چشمی و سنسورهای هواپیما تشخیص می‌دهد که هواپیما یخ‌زدگی دارد یا خیر و تصمیم به پرواز می‌گیرد. مهمترین وظیفه فرودگاه در این شرایط باز کردن باند و تاکسی وی است که فرودگاه مشهد وظیفه خود در این زمینه انجام داده بود.

وی با توضیح اینکه در سه روز ایام پربارش مشهد توانستیم ۳۷۶ پرواز و ۵۴ هزار مسافر را با موفقیت کامل در فرودگاه مشهد جابجا کنیم، گفت: در همان ایام ۱۲ فرودگاه دیگر هم شرایط جوی شبیه فرودگاه هاشمی‌نژاد را داشتند و اگر فرودگاه هاشمی‌نژاد را تعطیل می‌کردیم به طور قطع موجب نارضایتی مردم و ازدحام مسافران در سایر فرودگاه‌ها می‌شد. حتی ممکن بود ازدحام جمعیت خیلی زیادی را در فرودگاه مهرآباد داشته باشیم که نهایتا منجر به نابسامانی‌های زیادی می‌شد.

مه‌آبادی درباره وضعیت فعلی مدیرکل فرودگاه هاشمی‌نژاد، گفت: آقای قاسم‌زاده همان شب پس از چند ساعت بازداشت به محل کار خود برگشتند و درحال حاضر نیز پرونده در محکمه قضایی در حال رسیدگی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان قطعی افتتاح باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد، گفت: ابتدا باید توضیحی در خصوص وضعیت این باند قبل از آغاز تعمیر آن بدهم. نوسازی باند ۲۹ راست بعد از ۴۰ سال انجام شد و و قتی مشاور خارجی از این باند بازدید کرد از واژه متلاشی شده و بلاخیز در توصیف این باند استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هنگام شروع این مهم می‌دانستیم که چه کار سخت و مهمی را شروع کرده‌ایم گفت: مشاور خارجی بعد از پایان این عملیات و بازدید مجددی که از وضعیت باند داشت تعجب کرد و گفت این حجم همکاری برای انجام تعمیرات باند و انجام همزمان پروازها تعجب برانگیز است. در ایام نوسازی باند ۲۹ راست نه تنها حجم پروازها کاهش نیافت بلکه حدود ۲۲ درصد رشد پروازی داشتیم.

وی خبرداد: باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد در ایام پیک نوروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما افتتاح رسمی آن پس از ایام نوروز خواهد بود.