شناسهٔ خبر: 36152 - سرویس ریلی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن تشریح کرد:

جزئیات تکمیل ۵ پروژه‌ ریلی اولویت‌دار در دولت یازدهم/تملک اراضی کل مسیرهای ریلی/ اتصال همدان، رشت و کرمانشاه به شبکه ریلی

جبارعلی ذاکری محمد ذاکری با اشاره به اینکه تکمیل ۵ طرح ریلی و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راه‌آهن باید تا سال آینده اجرایی شود، اظهارداشت: امسال با هماهنگی سازمان مدیریت، اعتبارات این ۵ طرح ریلی ابلاغ و بخشی از نقدینگی آن تزریق شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جبارعلی ذاکری با اشاره به اینکه تکمیل ۵ طرح ریلی و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راه‌آهن باید تا سال آینده اجرایی شود، اظهارداشت: امسال با هماهنگی سازمان مدیریت، اعتبارات این ۵ طرح ریلی ابلاغ و بخشی از نقدینگی آن تزریق شد.

ذاکری بیان کرد: اولین پروژه ریلی دارای اولویت اتصال همدان به شبکه ریلی کشور است؛ در این پروژه کل زیرسازی مسیر تا ایستگاه باری همدان انجام شده است ضمن آنکه پیمانکار در حال ریل‌گذاری است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه بیان کرد: سرعت ریل‌گذاری در این پروژه ۱۲۵۰ متر در روز است و پیش‌بینی ما برای رساندن ریل به استان همدان تا اواسط اردیبهشت‌ماه ۹۶ خواهد بود.

ذاکری بیان کرد: طول این مسیر ریلی ۲۶۵ کیلومتر است و در حال حاضر در کیلومتر ۲۱۵ هستیم؛ تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت ماه، راه‌آهن به همدان برسد که البته ایستگاه‌ها افتتاح نخواهند شد و در حد بهره‌برداری اولیه است.

ذاکری بیان کرد: پروژه دوم که از نظر ترانزیتی برای کشور اولویت دارد و در بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور قرار دارد، اتصال رشد به شبکه ریلی است که در زیرسازی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۰ درصد مسیر آماده ریل‌گذاری است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه با بیان اینکه ۵۰ درصد ریل‌گذاری این مسیر انجام شده است، گفت: این پروژه در ۳ کارگاه تجهیز شده است که پیش‌بینی می‌شود زیرسازی آن تا پایان اردیبهشت ۹۶ انجام شود و اتصال ریلی تا پایان خرداد ۹۶ عملیاتی شود.

ذاکری گفت: آماده سازی مسیر برای بهره‌برداری ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد که امیدواریم تا پایان خرداد قطار آزمایشی قزوین-رشت به رشت برسد.

وی گفت: این پروژه از بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور است که دارای تونل‌های متعدد و پل‌های خاص است اما پیشرفت فیزیکی ابنیه فنی مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی یادآور شد: اغلب پل‌های این مسیر ریلی تکمیل شده است و معماری خاص دارد که قطعاً جزء معماری‌های منتخب خواهد بود زیرا از کنار دریاچه و سد منجیل می‌گذرد و طرح‌های معماری ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه همزمان ۶ تونل در این پروژه در حال ساخت و تکمیل است، گفت: تونل‌ها مسائل ژئوتکنیکی خاص دارند و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل شوند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه بیان کرد: راه‌آهن غرب کشور شامل اراک-ملایر-فیروزان-کرمانشاه است که در فاز اول اراک به ملایر متصل شد ضمن آنکه اتصال ملایر به فیروزان هم انجام شده است اما باید فیروزان به کرمانشاه متصل شودتا این مسیر تکمیل شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه ادامه داد: کل مسیر ریلی فیروزان تا کرمانشاه ۱۱۵ کیلومتر باقی مانده است و در یک ماه گذشته ۱۵ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: سرعت اجرایی روسازی در ۳ کارگاه این پروژه روزانه ۱۰۰۰ متر است که پیش‌بینی می‌شود زیرسازی آن تا ۱۵ اردیبهشت تکمیل شود ضمن آنکه تعدادی تقاطع همسطح و غیرهمسطح دارد که باید در فاصله ۲ ماه آینده عملیاتی شود.

ذاکری با بیان اینکه این پروژه ریلی در ۳ ماهه دوم سال ۹۶ تکمیل و کرمانشاه به شبکه ریلی وصل می‌شود، گفت: برای این پروژه اوراق مشارکت و فروش سهام برای تأمین منابع مالی در نظر گرفته شده است، ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دارد و به اندازه عملکرد آن هم می‌تواند از سهام استفاده کند و ۱۰۰ درصد تخصیص هم دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه با بیان اینکه پروژه ریلی اتصال ارومیه به مراغه به عنوان دیگر اولویت دولت در چند فاز بهره‌برداری شده است، گفت: آخرین فاز این پروژه مهاباد به نقده است که زیرسازی و روسازی آن انجام شده است؛ بین نقده تا ارومیه ۸۵ کیلومتر مسیر ریلی است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ذاکری گفت: طبق برنامه با توجه به تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه امیدواریم ایمن مسیر ریلی تا پایان خرداد ۹۶ زیرسازی کامل شود ضمن آنکه حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر هم ریل‌گذاری شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه بیان کرد: پایان خردادماه ۹۶ زیرسازی مسیر به پایان می‌رسد و مانده روسازی مسیر شامل ۵۵ کیلومتر در ۳ ماهه دوم ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: طول خط آهن ارومیه به مراغه ۱۸۵ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آن فعلاً افتتاح شده است.

وی بیان کرد: اتصال جدید شهر تبریز به راه‌اهن از طریق خط میانه-بستان‌آباد-تبریز به عنوان اولویت پنجم ریلی کشور در ۳ فاز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: فاز اول به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه تا بستان‌آباد است، فاز دوم از بستان‌آباد تا ارل‌گری تبریز ۵۵ کیلومتر طول دارد و فاز سوم اتصال ایستگاه ارل‌گری تبریز به ایستگاه موجود راه‌آهن تبریز به طول ۲۰ کیلومتر است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه گفت: فاز اول در نیمه اول سال ۹۶ تکمیل می‌شود؛ از ۳۲ کیلومتر مسیر ۱۰۶ کیلومتر آماده‌ ریل‌گذاری است و در حال حاضر پیمانکار روسازی در حال ریل‌گذاری است، امیدواریم از ابتدای ۹۶ ریل‌گذاری سرعت بگیرد تا پروژه در ۶ ماهه نخست ۹۶ افتتاح شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه گفت: امیدواریم تا پایان خرداد ۹۶ و حداکثر اوایل تیرماه زیرسازی تکمیل شده و روسازی ادامه یابد.

 کمبود اعتبار برای عملیات روسازی و  تملک اراضی پروژه‌های ریلی اولویت‌دار

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه گفت: با تامین نقدینگی اولیه، تملک اراضی کل مسیرهای ریلی مذکور انجام و خسارات ارزیابی پرداخت شده است.  

ذاکری گفت: یکی از مشکلات ما نبود نقدینگی برای انجام عملیات روسازی است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه حداقل‌هایی را در این باره تامین کند؛ قبلاً توافقاتی بود که در ۲ مرحله پرداخت شود.

ذاکری گفت: نقدینگی مورد نیاز برای بخش ریل و سوزن ۳۰۰ میلیارد تومان است که سازمان برنامه وعده داده است در ۲ مرحله به ما پرداخت کند.

ذاکری بیان کرد: ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به ما داده‌اند که ۶۰۰ میلیارد تومان جذب کرده‌ایم و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر داریم.

وی افزود: مشکل بعدی ما بحث اوراق مشارکت است چون ۴ ساله و با نام است محدودیت‌هایی که باید سازمان برنامه با هماهنگی وزارت اقتصاد هماهنگ کند وجود دارد تا عملیاتی شود.

وی در گفتگو با فارس یادآور شد: در این پروژه‌ها ۹۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در این ۹ ماه اجرا کرده‌ایم که خود اقدام برجسته‌ای در اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

وی سرعت طراحی خطوط جدید را برای ناوگان مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای ناوگان باری ۱۱۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و گفت: در نقاطی خاص از نظر هندسی، سرعت به ۱۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.