شناسهٔ خبر: 36163 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس، مطرح کرد؛

افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور وزرای کشورهای همسایه/ سرمایه‌گذاری ۹هزار میلیاردتومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ها/ مشارکت با چینی‌ها در برقی‌کردن قطار تهران- مشهد با ۲ میلیارد دلار سرمایه/ رفع موانع پیش‌روی نوسازی ناوگان هوایی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهمترین اقدامات تمامی حوزه حمل و نقل، اعم از دریایی، هوایی، ریلی و جاده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۲۵ اسفندماه) در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون عمران و همچنین معاونان و مشاوران خود در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی، گفت: این جلسه نشستی دوستانه است که در پایان سال تشکیل شده و هدف از آن، جمع‌بندی و ارایه گزارشی است که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی در بیان بخشی از فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: سال بسیار سختی را از جهت اجرایی پشت سر گذاشتیم و در عین‌حال، جمهوری اسلامی، موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب کرد که می‌توان تا حدودی به آن اشاره کرد. سال ۹۵ با آغاز به کار مجلس جدید، به نظر می‌رسد نیاز به گفتگو و بحث بیشتری با اعضای محترم کمیسیون عمران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا با این شیوه، نمایندگان مجلس با مسائل وزارتخانه، برنامه‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های وزارت راه و شهرسازی، آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی در بیان سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل با تاکید بر آنکه تمامی توجه وزارت راه و شهرسازی بر این بوده تا از فرصت به وجود آمده پس از برجام حداکثر استفاده را ببرد، گفت: با وجود تنگناهای اقتصادی پس از برجام، تلاش کردیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در داخل کشور و همچنین فرصت‌های بین‌المللی نهایت استفاده را ببریم.

آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر موقعیت خوبی در این حوزه کسب کرده است، افزود: در حال حاضر، بخش عمده موانعی که در حوزه دریایی بر سر راه تردد کشتی‌ها و توسعه بنادر وجود داشت، برداشته شده است و در برخی از بنادر همچون چابهار، اقدامات بسیار مناسبی انجام گرفت. در سال ۹۵، بخش عمده ساخت و ساز بندر چابهار انجام شد و فروردین‌ماه ۹۶ آن بندر، طی مراسمی بین‌المللی با حضور وزرای محترم کشورهای همسایه، در مراسمی شایسته افتتاح خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارددلاری بین‌المللی در بندر چابهار

آخوندی ادامه داد: توانستیم در چابهار، ۱۵۰ میلیون دلار تسهیلات برای توسعه آن بندر از هندی‌ها بگیریم آن هم با این شرط که سهم هندی‌ها در قرارداد صفر باشد که تحقیقا نمونه‌ مشابهی ندارد. از این جهت نمونه است که چون معمولا کشوری که اعتبار می‌دهد درخواست‌اش این است که سهم عمده‌ای از این اعتبار خرج واردات کشور خودش بشود و در این قرارداد این وضعیت را شاهد نیستیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارددلاری علاوه بر ۱۵۰ میلیارد دلار در بندر چابهار خبر داد.

سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی، توسعه ۳ فاز بندرعباس را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر عنوان کرد و گفت: مناقصه‌های فاز ۱ و ۲ توسعه بندرعباس به صورت بین‌المللی انجام شد و مناقصه فاز ۳ توسعه آن بندر نیز به زودی انجام می‌شود که این امیدواری وجود دارد مناقصه این فاز نیز به صورت بین‌المللی انجام شود زیرا تاکنون استقبال خوبی از سوی شرکت‌های معتبر دنیا اعلام شده که بسیار امیدوار کننده است.

توسعه بنادر امیرآباد و انزلی در شمال کشور

آخوندی ادامه داد: در توسعه بندرعباس، مشارکت دیگر کشورها و در خواست‌شان برای مشارکت در فاز ۱ و ۲ بسیار خوب است. اگرچه هنوز برنده اعلام نشده اما خوشبختانه ما از شرکت‌های بسیار معتبر جهان در خواست مشارکت داریم که بسیار امیدوارکننده است. این توسعه را در شمال کشور و در بندرهای انزلی و امیرآباد هم داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایه‌گذاری مناسب در پس‌کرانه‌های بنادر خبر داد و گفت: مجموع سرمایه‌‌‌گذاری‌های بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های کشور در طی ۳ سال به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسید که رقم کاملا قابل‌توجهی است و می‌تواند در کل اقتصاد ملی ایران، نقش خوبی داشته باشد.

فعال‌شدن پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

وی مشارکت بخش خصوصی را در زیرساخت و در نوسازی ناوگان ریلی از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در بحث زیر ساخت، قرارداد قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان فعال شد که LC(گشایش اعتبار)  آن هم از طریق چینی‌ها انجام شد. همچنین در سایر پروژه‌ها، پیشنهادهای خوبی را از دیگر کشورها داریم.

آخوندی گفت: برای برقی‌کردن قطار تهران- مشهد، قرارداد، نهایی شده فقط در یک بند از آن، چینی‌ها مقداری بحث دارند که اگر تحریم برگردد نتیجه قرارداد چه خواهد شد؟ و به همین دلیل نیز این موضوع، قدری معطل مانده است. معمولا در قراردادها فرض بازگشت تحریم را نمی‌آوریم که با این تلاش‌ها امیدواریم در فروردین ماه ۹۶ با چینی‌ها به توافق برسیم که اگر این توافق صورت بگیرد ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، انجام می‌شود.

امضا قرارداد با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی وگازوئیلی

وی تصریح کرد: با زیمنس برای لکوموتیوهای برقی و گازوئیلی قرارداد خوبی به امضا رسانده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه در حوزه ریل اقدامات مناسبی انجام گرفته است، گفت: بخش خصوصی نیز نخستین سرمایه‌گذاری خود را در بخش راه‌آهن انجام داد. راه‌آهن کرمان- سیرجان با سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در حال انجام است. از آنجا که تا به حال سابقه نداشت که بخش خصوصی در زیرساخت راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند به همین دلیل برایمان حائز اهمیت است.

آخوندی از دیگر اقداماتی که در حوزه ریلی انجام گرفته به بحث استفاده از ماده ۱۲ قانون خروج از رکود و  موانع تولید اشاره کرد. این ماده اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل برود. 

وی افزود: موفق شدیم در شورای اقتصاد تصویب کنیم که وزارت نفت مابه‌التفاوت استفاده از اجرای ماده ۱۲ قانون خروج از رکود را که اجازه می‌دهد هر مقدار بار و مسافر از جاده به ریل منتقل شود را پرداخت کند. در حال حاضر، قرارداد آن با وزارت نفت منعقد شده است که امیدواریم در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا امیدی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود.

آخوندی افتتاح ۱۱۳ واگن جدید را که توسط چهار شرکت بخش خصوصی در روزهای گذشته انجام شد نشان از علاقه سرمایهگذاران در این بخش عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این بخش رشد بیشتری داشته باشیم.

رفع بدبینی‌های عمومی و موانع پیش‌روی نوسازی ناوگان هوایی

وی در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی و نوسازی ناوگان به بدبینی‌هایی که پیش‌تر وجود داشت اشاره کرد و افزود: به رغم آنکه بدبینی‌های زیادی وجود داشت و کسی باور نمی‌کرد تا نوسازی ناوگان انجام شود بحمدالله قرارداد ایرباس فعال شد. قرارداد ATR هم کل کارش تمام شده و ما مقداری چانه‌زنی داریم با طرف ATR تا بتوانیم تضمین خدمات موتور هواپیما را بگیریم با توجه به اینکه عرضه کننده موتور غیر از شرکت‌های سازنده هواپیما هستند، در این بخش کمی چالش داریم اما مطمئن هستم به زودی این چالش‌ها برطرف خواهد شد. زیرا ما بر این باور هستیم که هواپیمایی که به ایران می‌آید باید تمامی تامین خدمات و موتور را داشته باشد که امیدواریم کارهای آن به زودی تمام شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه ۴ هواپیما آماده و رنگ شده است و لوگوی هما روی آن نصب شده که امیدواریم به زودی وارد کشور شود. باید توجه کنیم، هواپیماهای ATR بیشتر برای مناطق دوردست‌تر و برای فرودگاه‌های درجه ۲ و ۳ ایران، کارآیی دارد.

آخوندی با یادآوری این مطلب که سال‌ها در سیستم ناوبری هوایی هم در رادارها و هم در سیستم هدایت هواپیما، سرمایه‌گذاری انجام نشده بود، گفت: در حوزه نوسازی هوایی در سیستم ناوبری هم در رادارها  هم در سیستم هدایت هواپیماها، سالها بود که در این حوزه سرمایه‌گذاری نداشتیم. اگرچه ممکن است این نوسازی‌ها برای مردم ملموس نباشد اما خرید این رادارها که ۳ عدد هستند بسیار اهمیت دارد. نخستین رادار که جزو تکنولوژی دوگانه است و فروش آن به ایران سخت بود از جهت آنکه کاربرد نظامی داشت سرانجام به ایران وارد شد و در تلاش هستیم بقیه نیز به ایران برسند.

افتتاح نوسازی باندهای فرودگاه در نیمه فروردین ۹۶

وی تاکید کرد: برای نوسازی باندهای فرودگاه‌ها و سیستم ناوبری هوایی، فقط ۸۰۰ میلیاردتومان در سال ۹۵ سرمایه‌گذاری کردیم که ان‌شاء‌الله با حضور رئیس‌جمهوری در نیمه فروردین ۹۶ افتتاح می‌شود.

تعمیر و بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه مهرآباد پس از ۴۰ سال

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری آنکه تنها یک باند فرودگاه مهرآباد تهران فعالیت می‌کرد، از تعمیر اساسی باند دوم فرودگاه مهرآباد بعد از ۴۰ سال خبر داد و در رابطه با علل تاخیر برخی از پروازهای داخلی، گفت: یکی از دلایل تاخیرها، فعالیت تنها یک باند فرودگاه بود که با تعمیر اساسی باند دوم امیدواریم مشکل تاخیر پروازهای داخلی برطرف شود. زیرا تاخیر در نخستین پرواز، به دلیل کارکرد یک باند برای سایر پروازها نیز تاخیر ایجاد می‌کرد که خوشبختانه این مشکل برطرف شده است.

آخوندی ادامه داد: ما نشست و برخاست باند فرودگاه را از یکدیگر جدا می‌کنیم که این اقدام، می‌تواند بخشی از تاخیرات را جبران کند و مقداری اوضاع بهتر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مشارکتی ۵۵۰ میلیاردتومانی فرودگاه سلام

وی همچنین از سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها برای نخستین بار با قانون مشارکت خبر داد و گفت: در سال ۹۵ موفق شدیم مجوز مشارکت در سرمایه‌گذاری ۳ فرودگاه را از دولت بگیریم که این روش تاکنون سابقه نداشت. برای ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی موفق شدیم ۵۵۰ میلیاردتومان مجوز سرمایه‌گذاری بگیریم که سرمایه‌گذاری آن انجام شد و این پروژه در حال انجام است.

آخوندی ادامه داد: برای فرودگاه مشهد، مجوز سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری گرفتیم. برای فرودگاه شیراز، دولت مصوبه ۲۴۰ میلیاردتومانی داد و برای سایر فرودگاه‌های اصلی داریم به این سمت می‌رویم تا از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی تامین منابع کرده و کار را پیش ببریم.

ساخت ۱۷ آزادراه به طور همزمان در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمینی به این سمت رفتیم که تعداد آزادراه‌ها را گسترش دهیم و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این بخش افزایش دهیم. خوشبختانه ۱۷ آزادراه را به طور همزمان در حال ساخت داریم. موفق شدیم از هیات وزیران برای ۴ آزادراه دیگر به طول ۳۰۰کیلومتر مجوز سرمایه‌گذاری بگیریم.

وی ادامه داد: تحرک خوبی در حوزه آزادراه‌ها آغاز شده است. در سایر راه‌ها کم و بیش با توجه به بحث قیر رایگان و اسناد خزانه اتفاقاتی رخ داده و آمارها موجود است. در سال ۹۵، کل عملکرد طرح‌های عمرانی با تعهدات بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

آخوندی افزود: آزادراه‌های مهمی که شروع شده بود و در این دولت پیشرفت مناسبی داشت آزادراه تهران- شمال، آزادراه شیراز- اصفهان، آزادراه خرم‌آباد- اراک بود که خوشبختانه فعال و سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. این‌ها تنها چند نمونه بودند و گرنه تعداد آزادراه‌های در حال ساخت ۱۷ آزادراه است.

اجرای نوسازی ۶۵ هزار کامیون

وزیر راه و شهرسازی گفت: غیر از بحث زیرساخت، بحث نوسازی ناوگان نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است. ۶۵ هزار کامیون را برای نوسازی ناوگان در دستور کار داریم که این از جمله بزرگترین فعالیت هایی است که در این دوره آغاز شده است. تقریبا هر کارخانه‌ای که در ایران بتواند یک برند بین‌المللی را توزیع کند اعم از اسکانیا، بنز و ولوو با تمام ظرفیت به آنها کار ارجاع شده است.

وی ادامه داد: با وزارت نفت برای نوسازی ۶۵ هزار کامیون، قرارداد بسته‌ایم تا مابه‌التفاوت را پرداخت کند. تا کنون نیز ۱۶ هزار و ۷۰۰ کامیون را با کارخانجات قرارداد بسته‌ایم و تحویل به رانندگان نیز آغاز شده است. فقط اسکانیا ۴۰۰ هزار واحد را به رانندگان تحویل داده است./