شناسهٔ خبر: 36166 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

مصوبه طرح جامع ناحیه شرق استان کردستان/ بازنگری جمعیت شهرهای قروه و دهگلان در طرح

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کردستان، مصوبه شورا را درباره طرح جامع ناحیه شرق استان کردستان (ناحیه بیجار) در ۱۲ بند ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به زاهداری استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان، مصوبه شورا را درباره طرح جامع ناحیه شرق استان کردستان (ناحیه بیجار) در ۱۲ بند ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار کردستان آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۱۲.۲ خود به بررسی موضوع «طرح توسعه وعمران (جامع) ناحیه شرق استان کردستان (ناحیه بیجار) پرداخت و با عنایت به صورتجلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان مورخ ۸۹.۱۲.۲۱ و صورتجلسه کمیته فنی شورای عالی مورخ ۹۲.۱۱.۲۸ مقرر می‌دارد:

۱- جمعیت طرح ناحیه با حفظ جمعیت پیش‌بینی افق طرح(۴۷۹۰۹۰ نفر) و بر اساس جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۰ بازنگری شده و نقاط جمعیت جدید نیز در جداول و تحلیل‌ها لحاظ شود. مقرر می گردد با توجه به دلایل ارایه شده در جلسه کمیته فنی، جمعیت شهرهای قروه و دهگلان مورد بازنگری قرار گیرد.

۲- در نقشه جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری، روستاهای دارای بافت باارزش، مسیرها و محورهای گردشگری ناحیه (طبق نقشه جامع گردشگری) لحاظ شده و همچنین عنوان «روستاهای گردشگری» به عنوان «روستاهای هدف گردشگری» اصلاح شود.

۳- کلیه مطالعات جمعیتی و خروجی‌های مرتبط با آن بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ مورد بازنگری قرار گیرد.

۴- دو نقطه شهری جدید ایجاد شده در ناحیه، در طرح لحاظ گردد.

۵- در نقشه و اسناد منطقه بندی کاربری اراضی پیشنهادی، عنوان «شهر پیشنهادی» به عنوان «نقاط روستایی دارای پتانسیل تبدیل به شهر» تغییر یابد و به جای عنوان «پهنه توسعه شهر» از عنوان «جهت توسعه شهر» استفاده شود.

۶- در اسناد طرح، تعداد و عناوین با آیین نامه نحوه بررسی و نیز شرح خدمات تیپ ۱۹ هماهنگ شود.

۷- لزوم ارایه ضوابط خاص و متناسب با خروجی‌های طرح و همچنین لزوم هماهنگی و همخوانی بین گزارشات، نقشه‌ها و ضوابط در رابطه با تعداد و عناوین پهنه‌ها و ضوابط مربوطه مورد تاکید است.

۸- در بخش جنوبی ناحیه با توجه به اشباع فعالیت‌ها و به جهت صیانت از اراضی زراعی آبی، فعالیت‌های مشروط به حداقل رسانده شود و صرفا به فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی محدود گردد.

۹- با توجه به فعالیت‌های بالقوه ناحیه در زمینه کشاورزی و با عنایت به تعریف طرح ناحیه‌ای، توجه ویژه به توسعه کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط اختصاص یابد.

۱۰- کاهش نابرابری توسعه‌ای در طرح ناحیه‌ای به ویژه نواحی مرزی، یکی از ضوابط و الزامات، پدافند غیرعامل است و در طرح، پیشنهادهای ارایه شده متناسب با نابرابری‌های موجود نیست و لذا باید بخش‌های مرکزی و شمالی در طرح بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

۱۱- با توجه به توسعه‌های صنعتی سال‌های اخیر در ناحیه هماهنگی لازم جهت انطباق و به‌روزآوری پیشنهادات طرح با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرد.

۱۲- ضمن استعلام مجدد از وزارت نیرو، پیشنهادات طرح در بخش آب با آخرین طرح‌ها و پروژه‌های مصوب و ملاک‌عمل وزارتخانه مذکور هماهنگ و در اسناد ابلاغی طرح، لحاظ گردد.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام، اعلام می‌شود. بدیهی است مدارک طرح، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر به عنوان طرح مصوب ناحیه بیجار ابلاغ خواهد شد. /