شناسهٔ خبر: 36213 - سرویس جاده‌ای

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

ایجاد ظرفیتی بالغ بر ۵۰ میلیون صندلی برای مسافران نوروزی/۵۰ درصد بلیت‌ اتوبوس‌ها اینترنتی خریداری شده است/ هیچ افزایش قیمتی در فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس‌ها اعمال نشده است

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در جمع خبرنگاران در پایان یک روز بازدید از مراکز مختلف حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران، به جمع بندی برنامه‌هایی که برای ایجاد سفری راحت و ایمن برای مردم از طریق وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد شده سخن گفت و تاکید کرد همه این برنامه‌ریزی‌ها برای این است که مردم کمتر از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف پایانه مسافربری جنوب تهران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل ونقل جاده‌ای برای سفرهای نوروزی ۹۶ اظهار داشت: امسال ظرفیتی بالغ بر ۵۰ میلیون صندلی برای جابجایی مسافران در طرح نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که خوشبختامه امکان خرید اینترنتی بلیت‌های اتوبوس‌های مسافربری بین شهری از سوی مردم با استقبال روبه رو شده است گفت: در بازدید امروز با مشاهده مانیتورهای موجود می‌شد دریافت حدود ۵۰ درصد ظرفیت‌های اتوبوس‌ها از طریق اینترنتی خریداری شده و در واقع به این ترتیب امکان بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی زمان سفر به مردم ارایه گردیده است.

آخوندی افزود: با خرید از سامانه اینترنتی امکان خرید تلفنی و حضوری نیز برای مردم مهیا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص معاینه فنی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: ما همواره تلاش داریم که اتوبوس‌ها قبل از حرکت مورد معاینه فنی قرار گیرند و مدیران فنی نیز به طور دقیق در حال اجرای وظایف خود هستند.  

آخوندی در ادامه گفت: سامانه‌های پیامکی و تلفنی به منظور ثبت هر گونه شکایت و پیشنهادی برای مسافران فراهم شده است و مردم می‌توانند به شماره ۱۱۰۱۲۰ پیامک بزنند یا با شماره تلفن‌های قید شده در پشت بلیت‌ها با شرکت‌ها یا تعاونی‌ها تماس حاصل کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امسال هیچگونه افزایش قیمتی در خصوص فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس‌ها اعمال نشده است و مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند به مراجع ذیربط مراجعه کنند.

وی با بیان این که روزانه ۱۲۰۰ اتوبوس از پایانه مسافربری جنوب تهران حرکت می‌کند گفت: تعداد حرکت‌های اتوبوس‌های مسافربری از کل پایانه‌های استان تهران حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به مقاصد مختلف است.

وی در ادامه برای مردم سفری ایمن و نوروزی مبارک را آرزو کرد و گفت: همواره تلاش کرده‌ایم در حوزه‌های مختلف حمل و نقل آرامش و امنیت را برای مردم فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار صندلی برای ناوگان حمل و نقل هوایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار صندلی در ناوگان ریلی و ظرفبت جابجایی ۹ میلیون نفر مسافر دریایی برای سفرهای نوروزی فراهم شده است و که امیدوارم تا پیش از پایان سال جاری بتوانم به بندرعباس یا بندر بوشهر جهت بازدید از ناوگان حمل و نقل دریایی نیز سفر کنم.

وی در ادامه هدف از افزایش خدمات در ناوگان حمل ونقل عمومی را ایجاد امکان خدمات کافی برای جابجایی مردم خواند و گفت: این اقدام به منظور کاهش استقبال مردم برای استفاده از اتومبیل‌های شخصی فراهم شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی راه برای سفرهای نوروزی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ما نصب ۶۰۰ دوربین ثبت تخلف عبور و مرور در راه‌های شریانی طی سال جاری بود که مجموع این دوربین‌ها به ۱۷۰۰ دستگاه می‌رسد.

وی با اشاره به عملکرد این دوربین‌ها بیان داشت: در صورت بروز تخلف از سوی راننده همکاران ما در سازمان راهداری و پلیس راه می‌توانند با اندازه‌گیری متوسط سرعت این خودرو‌ها در فاصله بین ۲ دوربین وی را جریمه کنند. وی در ادامه از خرید ۵۰۰ دستگاه دوربین متحرک برای پلیس راهور خبر داد و گفت: با محاسبه این تعداد مجموع دوربین‌های متحرک به ۱۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی مساله کنترل سرعت را نکته بسیار مهم در سفرهای نوروزی خواند و گفت: برخی از رانندگان با عدم رعایت سرعت برای خود و دیگران خطرآفرین هستند. از این رو تمام تلاش ما و پلیس راهور کنترل رفتارهای پرخطر است.

آخوندی تاکید کرد: اولین کسی که می‌تواند جان مردم را نجات دهد خود آنها هستند در صورتی که هر یک از مسافران با مشاهده هر نوع خستگی و خواب‌آلودگی در راننده سریع با سامانه ۱۱۰۱۲۰ یا شماره درج شده در پشت بلیت و یا سامانه ۱۴۱ اطلاع دهند، می‌تواند این خطرها را کاهش داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هوشیاری پلیس در طول طرح سفرهای نوروزی بیان داشت: پلیس راه نیز با حضور مستمر در جاده‌ها خودروها را به صورت تصادفی کنترل می‌کند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. اما در نهایت عامل اصلی جلوگیری از بروز تصادفات و حادثه در ناوگان حمل و نقل عمومی اطلاع رسانی از جانب مسافران است.