شناسهٔ خبر: 3626 - سرویس جاده‌ای

مفتح با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق خبر داد:

امکان انتشار 24 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال94 / وزارت راه مجاز به انتشار اوراق مشاركت براي اجراي طرح‌هاي آزادراه‌ها شد

مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94 از مجوز انتشار بیش از 24 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده خبر داد و گفت: بر این اساس به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه، دفاع، ارتباطات، صنعت، کشاورزی و سازمان انرژی اتمی اجازه داده شد با رعایت قانون، نحوه انتشار اوراق مشارکت تا سقف 100 هزار میلیارد ریال با تضمین خودشان بتوانند اوراق مشارکت ریالی منتشر کنند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدمهدی مفتح در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد 330 میلیارد تومان از محل فروش اموال، سهم‌الشرکه و سهام ایدرو و ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، حوزه‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته و تکمیل طرح‌های نیمه تمام مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94 ادامه داد: در مصوبه دیگری مقرر شد 500 میلیارد تومان از درآمد حاصل از واگذاری‌ها برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی هزینه شود چرا که توانمندسازی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود زیرا بانک‌ها از کم بودن سرمایه خود گله‌مند هستند.

مفتح ادامه داد: در پیشنهاد دیگری مقرر شد تا سقف 7000 میلیارد تومان از بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی که ناشی از تکالیف قانونی آنها بوده با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب دولت به بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل شود و رقم آن به عنوان افزایش سرمایه دولت در آن شرکت محاسبه شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94، برای توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور و تحقق رشد اقتصادی نیز مقرر شد 35 میلیارد دلار فاینانس در سال آینده انجام شود و همچنین مجوزهایی که سال‌های قبل برای فاینانس وجود داشته و محقق نشده اعتبارش تمدید شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: پیش از این در ماده 84 قانون برنامه گفته شده بود که حساب‌های صندوق توسعه باید در بانک مرکزی نگهداری شود. بر همین اساس کمیسیون تلفیق مصوب کرد اجازه داده شود که صندوق توسعه ملی علاوه بر بانک مرکزی، حساب‌هایش را در بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی در خارج از کشور هم نگهداری کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94 در ادامه از مجوز انتشار بیش از 24 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده خبر داد و گفت: بر این اساس به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه، دفاع، ارتباطات، صنعت، کشاورزی و سازمان انرژی اتمی اجازه داده شد با رعایت قانون، نحوه انتشار اوراق مشارکت تا سقف 100 هزار میلیارد ریال با تضمین خودشان بتوانند اوراق مشارکت ریالی منتشر کنند.

به گفته مفتح، همچنین مقرر شد شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها تا سقف 70 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94 در تشریح مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، افزود: مقرر شد تضمین و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت طرح‌های قطار شهری 50 درصد به عهده دولت و 50 درصد به عهده شهرداری آن شهر باشد. همچنین مصوب شد که درآمد حاصل از اوراق مشارکت و صکوک از مالیات معاف است.

وی از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق در مورد انتشار اسناد خزانه اسلامی توسط دولت با سررسید یک تا سه سال و تا سقف 50 هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت در بند دیگری دولت مجاز به انتشار اوراق صکوک اجاره تا سقف 10 هزار میلیارد ریال شده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 94، بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، وزارت راه مجاز شد برای اجرای طرح‌های آزادراه‌ها اوراق مشارکت به میزان 15 هزار میلیارد ریال با تضمین خود منتشر کند.