شناسهٔ خبر: 36261 - سرویس بنادر و دریانوردی

عبداللهی خبرداد:

آغاز عملیات مونتاژ تجهیزات استراتژیک پایانه مکانیزه‌ غلات/ افزایش ۲ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و بارگیری

عملیات مونتاژ بندر امام خمینی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خبرداد:با آغاز مونتاژ سه دستگاه برج تخلیه غلات، فاز توسعه‌ی پایانه‌های مکانیزه غلات در مجتمع بندری امام خمینی(ره) وارد مرحله‌ی جدیدی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به نقش کم نظیر مجتمع بندری امام خمینی(ره) در تخلیه و بارگیری بخش عمده‌ی کالاهای اساسی کشور از جمله غلات و استقبال قابل توجه بخش خصوصی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این بندر اظهار داشت: به دنبال انعقاد قرارداد سرمایه گذاری ساخت پایانه مکانیزه شماره ۳ غلات به ارزش ۱۵۰۷ میلیارد ریال با بخش خصوصی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، توان و ظرفیت این بندر در تخلیه و بارگیری غلات به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

 عبداللهی در ادامه افزود: این طرح در مساحتی بالغ بر هفت هکتار، افزایش توان عملیاتی مجتمع بندری امام خمینی(ره) در پذیرش کشتی های سایز بزرگ فله بر را مد نظر قرار داده و  توان عملیاتی تخلیه و بارگیری غلات در بندر را ۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد. ضمنا با آغاز بهره برداری از این تجهیزات، قابلیت های عملیاتی این بندر در زمینه ی نرخ سرعت تخلیه و پذیرش همزمان کشتی های بزرگ حامل کالاهای فله به طور قابل ملاحظه ای ارتقاء خواهد یافت.

وی، تقویت و تثبیت جایگاه بندر امام خمینی(ره) در زنجیره ی حمل کالاهای اساسی، زمینه سازی برای ترانزیت غلات کشورهای حوزه ی قفقاز و آسیای میانه به شمال و شرق آفریقا و رونق بیش از پیش فعالیت های بازرگانی در استان های همجوار و در نتیجه نیمه غربی کشور در زمینه ی مبادلات کالاهای اساسی را  از جمله مزیت های توسعه پایانه غلات در این مجتمع بزرگ بندری  عنوان کرد.

عبداللهی با اشاره به مکانیزه‌سازی پایانه شماره ۳ غلات بندرامام خمینی(ره) اظهار داشت: بر اساس تعهد شرکت سرمایه گذار، تأمین سه دستگاه برج تخلیه از نوع پنوماتیک با ظرفیت ۶۰۰ تن در ساعت به یکی از شرکت های اروپایی سفارش داده شد و شرکت سازنده برای اولین بار نسبت به طراحی و ساخت اختصاصی این سه دستگاه متناسب با ویژگی های اقلیمی بندرامام خمینی(ره) اقدام نمود.

وی در ادامه افزود: مراحل مونتاژ این تجهیزات استراتژیک تحت نظارت کارشناسان فنی شرکت سازنده و مشاورین فنی این مجتمع بندری آغاز شده است و پس از تکمیل مراحل مونتاژ  ان شاء الله  در ابتدای سال ۹۶ در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.