شناسهٔ خبر: 36375 - سرویس مسکن و شهرسازی

مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جلوی روند معیوب ضابطه‌فروشی در شهرها می‌ایستیم/ شهر باکیفیت، حق شهروندان است/ شوراهای‌اسلامی شهر بر کار شهرداران نظارت کنند

حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال با تاکید بر آنکه دست اندرکاران امور شهری، توسعه را در مسیر درست به جریان بیندازند، گفت: روال قانون فروشی در شهرهای بزرگ، ما را به بحران رسانده است و این امر باید متوقف شود.

حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بیان راهکارهای خود در کاهش ضابطه فروشی و شهرفروشی که عمدتا از سوی شهرداری کلانشهرها مرسوم شده است و چندی پیش نیز در همایش زمین خواری، وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید کرده بود، گفت: روال قانون فروشی در شهرهای بزرگ، ما را به بحران رسانده است و باید متوقف شود.

معصوم تاکید کرد: آنچه بیشتر روی آن تاکید داریم متوجه شورای اسلامی شهرها است. طبیعتا شوراهای اسلامی نمایندگان مردم هستند و مردم آنها را انتخاب کردند تا بر عملکرد شهرداران نظارت کنند. یقینا اگر شوراها با رویکرد انجام وظیفه‌ای و تکلیفی که بر اساس قانون برعهده آنهاست رفتار و عمل کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از قانون‌فروشی‌ها را در شهرها بگیرند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که شوراهای اسلامی شهرها و روستاها با رویکرد علمی، فنی و وظیفه شناسی باید جلوی قانون‌فروشی‌ها را بگیرند، گفت: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود رویکردها نسبت به شهرها، در مسیر درست خود نیست و همین است که شهرها را دچار چالش، غفلت و انحراف فاحش می‌کند که یقینا برگشت به مسیر اصلی، هم هزینه‌بردار و هم انرژی‌بر است و بسیاری اوقات، اثراتی که بر جای می‌گذارد غیرقابل جبران است.

معصوم  تاکید کرد: اگر ما یک فضای سبز، یک فضای پاک و یک فضای عمومی را از دست دادیم در کنارش برج‌های بی‌قواره داشتیم که این تخلف هیچگاه قابل بازگشت نیست. اگر قرار باشد یک ریال از مردم به دلیل فروش آن تراکم دریافت شود باید چندین برابر مبلغی که دریافت شده صرف هزینه‌های شهری شود. فارغ از بحث سلامت، آرامش و آسایش مردم است که با شهرفروشی به مخاطره می‌افتد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: شاهد هستیم که تخریب فضاهای عمومی و جایگزینی ساختمان‌ها بدون ضابطه، موجب آلودگی هوا و محیط زیست در شهرها می‌شود و آلوده شدن شهرها، کیفیت زندگی در شهرها، کیفیت فعالیت و کیفیت توسعه اقتصاد را در همه زمینه ها ، کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم محاسبه کنیم که یک رفتار نادرست در نظام شهری و شهرسازی کشور چه آسیب‌های کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت هم به بدنه شهرها، هویت شهرها و به سلامت شهروندان وارد می‌کند. به همین دلیل، جلوگیری از یک روند معیوب، وظیفه‌ای است که باید بر انجام آن، اهتمام داشته باشیم.

معصوم گفت: شهر برای شهروند ساخته می‌شود و شهروند علاوه بر آنکه باید از شهری که در آن زندگی می‌کند، مراقبت کند باید در شهری باکیفیت نیز زندگی کند. یقینا حقوقی که در شهرها است دو طرفه است و اینکه انتظار داشته باشیم تا تنها شهروندان در شهرها حقوق و قوانین را رعایت کنند و در مقابل کیفیت پایینی دریافت کنند قابل‌توجیه نیست.

وی تصریح کرد: آنهایی که مسئول و دست‌اندرکار امور شهری هستند باید توسعه را در مسیر درست به جریان بیندازند. یقینا ما امروز در شهرها، دچار آسیب جدی هستیم و قانون‌فروشی و ضابطه‌فروشی که وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید داشت متاسفانه در شهرها بسیار بارز است و به چشم می‌آید که باید سریعا جلوی آنها گرفته شود.

معصوم گفت: باید شوراهای اسلامی شهرها تقویت شوند. همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید جلوی این موضوع را بگیرند و اجازه ندهند تجاوز به حقوق نسل‌های آتی افزایش پیدا کند./