به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها در تاریخ و ادبیات، بوستان و گلستان٬ بهار شیراز چنان وصف شدهاند که هوش از سر میبرد و آدم را هوایی میکند که پر کشد به شیراز و کرشمه طبیعت و تاريخ آن را از نزدیک بنازد. انگار شیراز همان بهار است و بهار همان شیراز. میزبانی و خون گرمی مردم شیراز هم از همین آب و هواست و حال که بهار است و تعداد مسافران و پروازها در حدود ۲۰ درصد در فرودگاه شیراز افزایش یافتهاست این میزبانی و خدمتگزاری به مسافران حساستر و مهمتر شده است.
مدیرکل فرودگاههای استان شیراز درباره افزایش پروازهای این فرودگاه در روزهای نوروز گفت: در این زمنیه با همكاري و هماهنگي با شركتهاي هواپيمايي برای برقراري پروازهاي فوقالعاده در مسيرهاي داخلي شامل تهران، مشهد، كيش و در مسیرهای خارجي شامل دبي، تركيه و غیره اقدام کردیم و بر عملكرد شركتهاي هواپيمايي و شركتهاي ارائه خدمات زميني نظارت داشتهایم و بهویژه به شركتهاي هواپيمايي تأكيد داشتهایم که برای رويارويي با تأخيرات احتمالي پروازها و پروازهاي دايورتي آمادگي لازم را داشته باشند.
رضا بدیعیفرد در ضمن افزایش پروازها بر حفظ کیفیت خدمترسانی به مسافران و همراهان آنها در فرودگاه اشاره کرد و گفت: سعی کردهایم با افزایش مسافران و پروازها، کیفیت خدمترسانی را هم حفظ کنیم برای همین توجه به ايمني و امنيت مسافران، نظارت بر فروش و عرضه كالا و خدمات توسط غرفههاي فرودگاهي و مقابله با گرانفروشي، ساماندهي و نظارت بر عملكرد تاكسيهاي فرودگاه و حضور مستمر و به موقع تاكسيهاي درون شهري و برون شهري، نظارت بر نحوه خدماترساني پاركينگهاي ترمينال داخلي و خارجي و پاركينگ طبقاتي، آمادهسازي ترمينالها و محوطههای فرودگاهي و زيباسازي فضاي سبز و كاشت گلهاي فصلي، آمادهسازي نمازخانههاي ترمينالها و مسجد شامل شستوشوي فرشها و همچنين تأكيد بر بازبودن نمازخانه در وقت نماز و راهاندازي شيفت مديريت جهت تسهيل و تسريع در برطرف کردن مشكلات احتمالي را در دستور کار قرار دادیم و به آن پرداختیم.
وی در ادامه در مورد برنامههایی که برای سال جدید در فرودگاه شيراز و دیگر فرودگاههای این استان اجرا خواهد شد، گفت: طبق برنامهریزی و پيشبينيهایی که داریم براي امسال اتمام پروژه احداث فاضلاب فرودگاه شيراز، ادامه روند احداث ترمينال بينالمللي شیراز، اتمام پروژه توسعه اپرون و روكش نهايي باند ۲۹ راست و بهسازي ترمينال پروازهاي خارجي فرودگاه شیراز شامل كف، سقف، سرويسهاي بهداشتي و اصلاح سيستم سرمايش و گرمايش ترمينال از برنامههای ما خواهد بود.
بدیعیفرد افزود: همچنین افتتاح ترمينال بينالمللي فرودگاه لامرد، آغاز پروژه مرمت و بهسازي ساختمانها و زيرساختهاي تأسيسات برقي، مكانيكي و محوطهسازي فرودگاههاي استان شامل شيراز، لامرد، جهرم، فسا و داراب با اعتبار ۱۰ ميليارد تومان از دیگر برنامههای دیده شده در این اداره کل است.
مدیرکل فرودگاههای استان فارس در مورد مهمترين اقدامات انجام شده در سال ۹۵ در حوزه عمليات فرودگاهي گفت: راهاندازي غرفه مبادلات ارزي در ترمينال پروازهاي خارجي، افتتاح ساختمان پليس فرودگاه با اعتبار ۷ ميليارد تومان، شروع پروژه فاضلاب فرودگاه شيراز با اعتبار۶ ميليارد تومان و پیشرفت فيزيكي کنونی ۷۰%، احداث ترمينال بينالمللي با اعتبار ۱۵۰ ميليارد تومان و پیشرفت فيزيكي کنونی ۳۰%، تكميل پاركينگ هواپيما به مساحت ۶۰ هزار مترمربع با ۴ موقعيت پارك و تكميل تراش، لكهگيري و روكش باند ۲۹ چپ و راست و همچنين تسطيح استريپ باندها، تكميل ترمينال فرودگاه لامرد به مساحت ۵۵۰۰ مترمربع با هزينه ۸ ميليارد تومان و پیشرفت فيزيكي کنونی ۷۵% و احداث نمازخانه سالن عمومي ترمينال داخلي با الهام از طرحهاي بومي و اسلامي با اعتبار۱۶۰ ميليون تومان از پروژههای انجام شده هستند و همچنین ایجاد امکان صدور ويزاي الكترونيك در فرودگاه شيراز كه باعث شده است ايستايي مسافران از ۸ ساعت به ۲۰ تا ۳۰ دقيقه كاهش يابد.
وی همچنین در مورد فعالیتهای انجام شده در حوزه عملیات هوانوردي گفت: مهمترین کارهای انجام شده شامل سايتيابي ايستگاه رادار جديد تقرب پرواز فرودگاه شيراز، اقدامات لازم جهت تملك زمين و انعقاد قرارداد مشاور جهت احداث ايستگاه رادار، ايجاد زيرساخت ارتباطي سيستم RVR جديد و نصب تجهيزات مربوطه و خريداري سيستم سوئيچينگ برای فرودگاه شيراز است.
بدیعیفرد با اشاره به اینکه در سال ۹۵ تعداد مسافران در حدود ۳۰ درصد، تعداد پروازها در حدود ۱۱ درصد و حمل بار به میزان ۱۴ درصد افزایش یافته است در مورد دیگر فعالیت های انجام شده گفت: همچنین اتمام و تجهيز ساختمان ايمني و آتشنشاني با اعتباري بالغ بر ۶ ميليارد تومان، تحويل دو دستگاه خودروي آتشنشانی روزن باور، احداث سيمولاتور تقرب به عنوان مركز آموزش عملي جنوب كشور با اعتباري بالغ بر ۲۵۰۰ ميليون ريال و بهرهبرداري از سامانه جديد طرح پرواز الكترونيكي از دیگر کارهای انجام شده محسوب میشود.
فرودگاه شیراز برای نخستین بار در سال ۱۳۰۸ شمسی و در جنوب شهر شیراز ساخته شده بود اما به دلیل کوچکی٬ فرودگاه دیگری که همین فرودگاه کنونی است در سال ۱۳۴۰ در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا مورد بهرهبرداری قرار گرفت و از سال ۱۳۴۵ بهعنوان فرودگاه بینالمللی مطرح شد.
این فرودگاه دارای دو باند پروازی آسفالته، یکی به طول ۴۲۷۲ متر و دیگری به طول ۴۳۳۴ متر است و مجهز به پیشرفتهترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و... بوده، از پیشرفتهترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO برخوردار است.