شناسهٔ خبر: 36617 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تشریح کرد؛

تخصیص اعتبارات مناسب برای ارتقای فضاهای آموزشی در کردستان/ تشریح راهکارهای استان برای کاهش تخلفات ساخت و ساز/ انتشار منظم مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اعلام تخصیص اعتبارهای مناسب از سوی وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای فضاهای آموزشی در سطح استان، از انتشار منظم مصوبه های کمیسیون ماده ۵ در راستای رعایت حقوق شهروندی خبر داد و راهکارهای استان را برای کاهش تخلفات ساخت و ساز تشریح کرد.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفتگو باخبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اقدامات آن اداره کل را در سال ۹۵ تشریح کرد و در عین‌حال به ارایه توضیحاتی در مورد اولویت‌های فعالیت در سال ۹۶، پرداخت.

ملکی درباره نقاط دیدنی استان کردستان با یادآوری آنکه آن استان به طور طبیعی پتانسیل جذب گردشگر را در تمامی ایام سال و نوروز دارد، گفت: دریاچه زریوار در شهرستان مریوان، خانه کرد، عمارت خسروآباد، عمارت آصف وزیری و موزه طبیعی در سنندج از نقاط گردشگری و دیدنی استان است که می‌تواند برای تمامی مسافران نوروزی محل مناسبی برای بازدید باشد.

به گفته وی، منطقه گردشگری آویده در شهر سنندج و شهرستان‌های بانه و مریوان در استان کردستان از دیگر نقاط مناسبی است که می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در زمینه مهمترین اقداماتی که در سال ۹۵ در حوزه‌های راه استان انجام شد به طول شبکه راه‌های آن استان که ۱۸۱۹ کیلومتر و ۱۷۸ کیلومتر آن بزرگراه و ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و ۱۳۶۰ کیلومتر راه فرعی است اشاره کرد و افزود: حدود ۶۰۹۲ کیلومتر طول راه روستایی استان است که از آن میزان ۲۷۰۰ کیلومتر طول راه آسفالته است.

تلاش برای ارتقای راه روستایی استان کردستان

ملکی با اشاره به آنکه شاخص برخورداری راه روستایی استان نسبت به کل راه‌های روستایی کشور ۴۵ درصد است، گفت: میانگین کشور نزدیک به ۶۵ درصد است که این نشان می‌دهد شاخص برخورداری کردستان در راه‌های روستایی نسبت به کل کشور پایین و نیازمند توجه بیشتری است.

این مقام مسئول در استان کردستان افزود: در سال ۹۵، مجموعا ۱۳۵ کیلومتر جاده جدید به بهره‌برداری رسید که حدود ۷۰ کیلومتر آن با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. در حوزه راه روستایی نیز در سال ۹۵، ۱۲۰ کیلومتر کار انجام شد که در شهرستان‌های مختلف است و این وضعیت سبب بهبود و ارتقای شاخص راه‌های کردستان نسبت به کل کشور می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان عملکرد استان را در حوزه مسکن و شهرسازی نیز برشمرد و گفت: احداث و بهره‌برداری از ۳۵ هزار واحد مسکن مهر، جزو تعهدات استان بود که در مجموع، ۲۵ هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید و تحویل متقاضیان شد. تا نیمه اول سال ۹۶، ۱۰ هزار واحد باقی‌مانده به بهره‌برداری می‌رسد که بخشی از آنها در حال آماده‌سازی است.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم واحدهایی را که به بهره‌برداری می‌رسانیم باید از نظر آماده‌سازی شامل اجرای خدمات زیربنایی همچون آب، برق و همه امکاناتی از این دست باشد. به همین دلیل، واحدهای مسکن بهره‌برداری شده با ارایه خدمات زیربنایی، روبنایی و همچنین بحث مسکن بوده است.

توانمندسازی ساکنان بافت ناکارآمد در دستور کار

ملکی مکان‌یابی برخی از واحدهای مسکن مهر را نامناسب دانست و گفت: مجموعه سایت مسکن مهر گاه در نقاط دشواری مکان‌یابی شده که در تلاش هستیم آنها را به صورت تهاتری تبدیل به احسن کرده و هزینه آماده سازی خدمات روبنایی را تامین کنیم تا مردم بتوانند با کمترین مشکل در سایت های مسکن مهر، مستقر شوند.

وی همچنین در بیان اقداماتی که در سطح استان کردستان در زمینه بهسازی و نوسازی انجام گرفته است، گفت: آخرین وضعیت استان در جلساتی که با حضور ریاست ستاد؛ وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد تبیین شد. مبنا این بود که بتوانیم برای آنچه در حوزه بافت‌فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌تاریخی و بافت‌های ناهمگونی که در حوزه بافت شهری وجود دارد تعیین‌تکلیف کنیم و در نهایت تصمیم بر آن شد تا ساکنان بافت‌های فرسوده و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی توانمند شوند.

معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات نوسازی در بافت ناکارآمد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: در حوزه بازآفرینی‌شهری، کمک‌های مناسبی را از دستگاه‌های ملی گرفتیم و توانستیم در بافت‌های ناکارآمد شهری، برخورداری از فضاهای آموزشی را ارتقا دهیم. پروژه‌های مربوط به فضاهای آموزشی، ساخت مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه را پیشنهاد دادیم و وزارت آموزش و پرورش نیز استان کردستان را جزو ۶ استانی که نیازمند توجه است قرار دارد و سهمیه‌ای از اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به استان کردستان تعلق گرفت.

به گفته ملکی، در زمینه بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به ردی‌های اعتباری در نظر گرفته شده برای بانک ها، استقبال مردمی در سطح استان و به ویژه سنندج مناسب بود و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، در سال گذشته ۱۸۰ نفر به بانک معرفی شدند تا از تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها را ترغیب و تشویق کردیم تا در حوزه بافت‌فرسوده، مبالغی را به عنوان کمک با تخصیص عوارض پروانه‌ساختمانی برای شهروندان متقاضی نوسازی و بازسازی در نظر بگیرند که همکاری مناسبی را در این بخش شاهد هستیم.  

انتشار مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵ در سایت استانداری و اداره کل راه و شهرسازی

ملکی همچنین در مورد انتشار مصوبات کمیسیون ماده ۵ در استان، گفت: سایت اداره کل راه و شهرسازی و همچنین استانداری مصوبات کمیسیون ماده ۵ را بعد از ۳ هفته منتشر می‌کند و در این راستا نیز شهرداری‌ها موظف به اطلاع رسانی هستند زیرا اعتقاد داریم مردم حق دارند بدانند در شهرهایشان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه تغییراتی در سطح شهر اتفاق می‌افتد. بر این نکته تاکید داریم که باید شهرداری‌ها، مصوبات ابلاغی را در معرض دید مردم قرار دهند.

وی در مورد تخلفات ساخت و ساز در استان، گفت: تخلفات ساخت و ساز متاسفانه وجود دارد. برای بهبود وضعیت ساخت و ساز در استان‌های مختلف نیز  مکاتباتی از سوی معاونت شهرسازی و معماری با استان‌ها انجام گرفته و بر ضرورت ایمن‌سازی و ساخت و ساز مناسب تاکید شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد:  در استان تمهیداتی برای کاهش تخلفات ساختمانی انجام گرفته است. اگرچه نمی‌توانیم ادعا کنیم که در استان کردستان تخلف به صورت ۱۰۰ درصدی کنترل شده است اما خوشبختانه توانستیم آن را تا حدودی کاهش دهیم.

وی موفقیت در کاهش تخلفات ساخت و ساز را همکاری مناسب سازمان نظام مهندسی استان کردستان عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی استان کردستان در کاهش تخلفات ساخت و ساز اقدامات مناسبی را انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به آموزش‌های مرتبی که برای مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار در نظر گرفته شده اشاره کرد. همچنین شورای‌انتظامی به صورت جدی در بحث مهندسان متخلف ورود کرده است که می‌تواند ابزار مناسبی باشد. در عین‌حال، سازمان نظام مهندسی ساختمان در بحث نظارت بر ساخت و ساز، گام‌های موثری برداشته است. بدین نحو که در تمامی شهرها به صورت رندوم بازدیدهای مناسبی انجام می‌گیرد و در کمیسیون ماده ۵ با حضور شهردار و اعضای کمیسیون ماده ۵ گزارش و بررسی می‌شود.

ملکی تصریح کرد: هر شهری که مازاد بر مجوزهای کمیسیون ماده ۵ ساخت و ساز انجام دهد مورد سوال قرار می‌گیرد و باید پاسخگو باشد. /