شناسهٔ خبر: 36652 - سرویس جاده‌ای

توصیه‌های پلیس راهور به گردشگران نوروزی؛

مسافران از فردا به شهرهای خود بازگردند/ کاهش تلفات ترافیکی‌در نوروز امسال/ ثبت بیش از یک میلیون تخلف حادثه ساز در نوروز امسال

جاده ترافیک جانشین فرمانده ناجا با اشاره به پیش‌بینی سازمان هوشناسی‌کشور از مسافران خواست تا بازگشت خود را از روز پنج شنبه آغاز کنند و گفت: علی رغم کاهش‌ تلفات، هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان خود را بر اثر تصادفات از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از تسنیم سردار اسکندر مومنی در حاشیه بازدید خود از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: علی رغم کاهش آمار تصادفات نوروزی لازم است هموطنان توجه داشته باشند که ایام نوروز پر تصادف‌ترین روزهای سال است و در این مدت نیز روزهای پایانی تعطیلات نوروزی پرحادثه‌ترین روزهای نوروزاست. چرا که تمام مسافرانی که به تدریج عازم سفر شدند در یک بازه زمانی کوتاه قصد مراجعت دارند و این موضوع باعث خستگی و عجله و شتاب آنها می‌شود لذا لازم است تا توجه بیشتری در حین برگشت داشته و زمان سفر خود را مدیریت کنند.

وی با اشاره به هشدار اخیر هواشناسی کشور نیز گفت : طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی روزهای پایانی تعطیلات امسال شاهد بارش برف و باران در بسیاری از محورهای مواصلاتی کشور هستیم و این سازمان بهترین زمان بازگشت مسافران را دو روز پنج شنبه و جمعه اعلام کرده است.

جانشین فرمانده ناجا عنوان کرد: ما نیز تبه مامی مسافران توصیه می‌کنیم با توجه به وضعیت ناپایدار جوی حتماً از فردا بازگشت خود از سفر را آغاز کنند تا خدای ناکرده شاد مشکلات بدی برای مسافران نباشیم.

مومنی در پایان با مطلوب ارزیابی کردن شرایط امنیتی کشور گفت: نوروز امسال امن‌ترین نورز سنوات گذشته بود و شاخص‌های امنیتی در تمام نقاط کشور از جمله نقاط سفر مرزی بهبود یافت.

هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌ها می‌میرد

 وی هم چنین با اشاره به کاهش تصادفات نوروزی اظهار داشت: خوشبختانه امسال در موج دوم سفرهای نوروزی همچون موج نخست سفرها شاهد کاهش تصادفات فوتی و جرحی بودیم و کاهش تصادفات در مرحله دوم سفرها با شیبی بیشتر ادامه یافت و به ۷ درصد رسید.

وی اضافه کرد: این کاهش تصادفات در نوروز امسال درحالی است که علاوه بر افزایش سفرهای نوروزی نسبت به سنوات گذشته شاهد نزولات جوی در اغلب محورهای مواصلاتی کشور بودیم.

جانشین فرمانده ناجا گفت: باید اذعان داشت که این کاهش تلفات بیش از هرچیز مرهون همکاری مردم و پس از آن تلاش تمام سازمان‌ها در بزرگترین طرح ترافیکی کشور است.

سردار مومنی با بیان اینکه سرعت متوسط ترددهای نوروزی درسال جاری یک کیلومتر برساعت کاهش داشته است، افزود: امارهای بدست آمده نشان می‌دهد که متأسفانه هر ۷۱ دقیقه یک نفر درجاده‌های کشور براثر تصادفات ترافیکی فوت می‌کنند و این درحالی بود که این آمار در سال گذشته هر ۶۰ دقیقه یکبار بود و این به معنای بهبود وضعیت است ولی باید بدانیم کشته شدن حتی یک نفر درجاده‌ها امری بسیار تکان دهنده است و باید همگی تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد.

وی در پایان از مسافران نوروزی خواست تا با توجه به متراکم بودن ترددهای پایان تعطیلات نوروزی، زمان بازگشت خود را مدیریت کنند.

ثبت بیش از یک میلیون تخلف حادثه ساز در نوروز امسال

هم چنین سرهنگ نادر رحمانی در مراسم بازدید جانشین فرمانده ناجا از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا با تشریح آماری از سفرهای نوروزی امسال، اظهار داشت: آمارهای بدست آمده در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا نشان می‌دهد که ۷ فروردین امسال شاهد بیشترین تردد در محور مواصلاتی کل کشور بودیم که این افزایش ترددها به دلیل تداخل موج اول بازگشت سفرهای نوروزی با شروع سفرهای دور دوم نوروزی بود.

وی با اشاره به تداخلات جوی در سال جاری گفت: امسال به دلیل نزولات جوی و شرایط نامساعد جوی شاهد ۶۰ درصد انسداد بازگشایی در محورهای مواصلاتی کشور بودیم که نسبت به سنوات گذشته افزایش چندبرابری داشت.

رئیس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک راهور ناجا اضافه کرد: همچنین امسال ۱۵۰۰ دقیقه پرواز هوایی برای کنترل تردد در جاده‌های کشور انجام شد و در این میان ۳۲ هزار وسیله نقلیه متخلف توقیف و ۲۰ هزار موتورسیکلت نیز به پارکینگ اعزام شدند.

سرهنگ رحمانی ادامه داد: همچنین همکاران ما بیش ازیک میلیون تخلف حادثه ساز را در سراسر کشور ثبت کردند و ۲۰ هزار تست مواد مخدر و الکل انجام شد.

کاهش ۷ درصدی تصادفات فوتی در نوروز

 سردار تقی مهری نیز در مراسم بازدید جانشین فرمانده ناجا از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش ۷ درصدی تصادفات فوتی در نوروز امسال اظهار داشت: خوشبختانه امسال علی رغم اضافه شدن بیش از دو میلیون وسیله نقلیه و ۱.۸ میلیون گواهینامه جدید به چرخه ترافیکی کشور شاهد کاهش تصادفات فوتی و جرحی در نوروز امسال بودیم. این درحالی است که از ابتدای این طرح تا امروز شرایطنامساعد جوی بر محورهای مواصلاتی کشور حاکم بود.

وی با اشاره به افزایش سفر در کشور نیز، گفت: طبق آمارهای بدست آمده بیشترین سفرها به استانهای البرز، تهران، مازندران، گیلان، قم، فارس، خراسان رضوی و خوزستان انجام شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا  اضافه کرد: متأسفانه تعداد درصد تصادفاتی نوروزی امسال به دلیل عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رانندگان به وقوع پیوسته و این درحالی است که سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ با ۲۳ و ۱۸ درصد رتبه‌های بعدی تخلفات حادثه ساز نوروز امسال را رقم زده است.

سردار مهری در پایان از تقویت تیم‌های پلیس برای بازگشت مسافران نوروزی خبر داد.