شناسهٔ خبر: 3667 - سرویس بنادر و دریانوردی

بهرامی در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي:

اجرای مصوبه تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی/ اجاره ۴۰ ساله بندر آستارا به شرکت خدمات بندری کاوه

بندر آستارا مدیر ادره بندر و دریانوردی آستارا با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی این بندر گفت: با بهره‌برداری از اسکله دوم بندر آستارا، حجم تخلیه و بارگیری این بندر از ۶۰۰هزار تن به ۱میلیون تن افزایش می‌یابد.

رسول بهرامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ویژه بندر آستارا در میان بنادر دریایی خزر گفت: مشکل نبود تأسیسات بندری در این منطقه سبب شده تا این بندر نتواند از موقعیت خود بهره‌برداری مناسبی کند.

مدیر اداره بندر و دریانوردی آستارا با تأکید بر تکمیل ساخت اسکله دوم این بندر تا پایان تابستان سال آینده افزود: در حال حاضر ۲ ماه از آغاز فعالیت عمرانی اسکله‌سازی در آستارا می‌گذرد٬ با بهره‌برداری از این اسکله حجم تخلیه و بارگیری در این بندر از ۶۰۰هزار تن به ۱میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اجاره ۴۰ ساله این بندر به بخش خصوصی ـ شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه ـ ادامه داد:‌ این شرکت متولی ساخت و ساز تأسیسات زیربنایی و روساخت‌هاست که ساخت اسکله دوم یکی از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

بهرامی با بیان اینکه بندر آستارا نزدیک‌ترین بندر به کشورهای غرب دریای خزر (روسیه، ارمنستان، قفقاز، جمهوری آذربایجان و گرجستان) و اروپاست، خاطرنشان کرد: از نظر موقعیت داخلی نیز این بندر نزدیک‌ترین منطقه به استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و گیلان است.

وی با بیان اینکه آستارا بهترین موقعیت مکانی را برای ارتقای سطح حمل و نقل ترکیبی در کشور دارد افزود: بندر آستارا به راه‌آهنی که مرز جمهوری آذربایجان را به باکو متصل می‌کند تنها چند ۱۰ کیلومتر فاصله دارد؛ راه‌آهن "قزوین رشت انزلی آستارا" و راه‌آهن "اردبیل بستان‌آباد تبریز" نیز در حال احداث هستند -که خط آهن دوم فاصله بسیار نزدیکی به آستارا دارد- در صورتی که این حلقه‌های ریلی به هم متصل شوند، آستارا قابلیت تبدیل شدن به هاب بندری خزر را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به انجام عملیات لایروبی بندر آستارا و اهمیت آن اظهار کرد: تنها ۲ شناور لایروب به نام‌های یاسین و ارس در کل بنادر شمالی کشور وجود دارد که ارس در مازندران و یاسین در بنادر گیلان مشغول به فعالیتند؛ گاهی هم ممکن است یکی از این لایروب‌ها خراب شود که به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید قطعات آن با تأخیر انجام می‌شود مثلا لایروب یاسین نزدیک به ۶ ماه بود که از فعالیت بازمانده بود و استان‌های گیلان و مازندران تنها با یک شناور لایروب عملیات حفظ و نگهداری بنادر را انجام می‌دادند. با وجود آنکه بیشترین مراودات تجاری شمالی کشور در انزلی است اما به دلیل اهمیت لایروبی بندر آستارا که به خاطر کاهش آب خزر، سطح آب حوضچه بندر نیز کاهش یافته، شناور یاسین یک ماه است که در این بندر مشغول لایروبی است.

این مقام اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به پهلوگیری یک شناور حامل آهن در هر هفته در این بندر که از روسیه یا بندر باکو (جمهوری آذربایجان) ‌بار آهن شاخه‌ای به آستارا می‌آورد، گفت: روز گذشته یک کشتی آذربایجانی بار آهن به آستارا آورد که پس از تخلیه بار به انزلی رفت تا در آنجا بارگیری کند. همچنین یک کشتی خالی از جمهوری آذربایجان به آستارا آمده تا بار پی‌وی‌سی تولید کارخانه اردبیل را به این کشور حمل کند.

مدیر اداره بندر و دریانوردی آستارا همچنین به تصویب تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی بندری در شورای عالی مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این مصوبه مربوط به ۲ سال قبل است که مدت‌هاست معطل مانده ولی به دلیل پیگیری‌های زیاد مدیران بنادر و دریانوردی گیلان قرار شد تا مصوبه تبدیل شدن بندر ۶۰ هکتاری محصور و تحت پوشش قوانین گمرک آستارا به منطقه ویژه اقتصادی تا قبل از پایان سال ۹۳ عملیاتی شود./