شناسهٔ خبر: 36854 - سرویس مسکن و شهرسازی

روزشماری برای انتشار گزارش حادثه ساختمان پلاسکو

پلاسكو با رخدادن حادثه ساختمانی پلاسکو در آخرین روز دی‌ماه سال 95 و بروز فاجعه ملی به دستور رئیس‌جمهوری کمیته بررسی حادثه، تشکیل و مقرر شد تا طی دو ماه گزارش به رئیس‌جمهوری ارایه و انتشار عمومی شود. این‌ها در حالی است که بیش از دو ماه از حادثه گذشته و روزشماری برای انتشار گزارش حادثه فوق، وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از آن صبح پنجشنبه شوم آخر دی ماه، دستورات مختلفی برای تشکیل کمیته‌ها و پیگیری حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو صادر شد که شاید مهم‌ترین آنها تشکیل هيئت ویژه گزارش ملی پیگیری حادثه پلاسکو بود. از زمان تشکیل و مهلت قانونی ارائه گزارش این کمیته طبق قول‌های داده شده، بیش از دو ماه و اندی گذشته و هنوز خبری از گزارش نیست.

شرق نوشت: رئیس‌جمهور سه روز بعد از حادثه پلاسکو در جلسه هیئت دولت وعده داد که هیئت ویژه‌ای را برای تدوین گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو مشخص خواهد کرد که در راستای عملیاتی‌سازی این وعده، نهم بهمن ماه در حکمی رئیس، اعضا و شرح وظایف اصلی این هیئت را تعیین کرد. در این مدت هم رئيس هيئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در جلساتی جزئیاتی از اقدامات و پیگیری‌های این هيئت را اعلام می‌کرد، اما گزارش نهایی ارائه نشد.

دکتر محمدتقی احمدی، رئيس دانشگاه تربیت‌مدرس و رئيس هيئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو از همکاری دستگاه‌های مختلف، از جمله شهرداری تهران برای بررسی جزئیات این حادثه خبر داد و اعلام کرد قصد نداریم کوتاهی‌ها را مصلحت‌جویانه کنار بزنیم و در‌عین‌حال به دنبال اتهام‌زنی سریع به افراد هم نیستیم. او هفته گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد این هيئت بررسی‌های خود از حادثه پلاسکو را تا پیش از اتمام تعطیلات نوروزی، تمام و ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمیته‌ها و اعضای هيئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو در ایام نوروز نیز مشغول بررسی و فعالیت بودند، گفت:‌ اکثریت کار پیش رفته و ما امیدواریم در مهلت مقرر گزارش ملی آماده شود. نتایج این گزارش‌ها به رئيس‌جمهوری تقدیم می‌شود و‌ در صورتی که نیاز باشد، این تیم می‌تواند بررسی‌های دیگر را نیز در فرصت بیشتر انجام دهد، اما تمام آنچه به این تیم محول شده و در حکم رئيس‌جمهوری نیز آمده بود، در مدت دو ماه انجام شده است. بر اساس این گزارش، کمتر از یک هفته از یازدهم فروردین گذشته و حالا باید روزشمار ارائه این گزارش را شروع کرد؛ چراکه پلاسکو مدت‌هاست به عنوان یک سؤال حل‌نشده در اذهان عمومی باقی مانده است؛ به‌خصوص در شرایطی که حتی شورای شهر تهران هم پس از دو ماه و تشکیل دو کمیته فنی و پیگیری مطالبات هنوز گزارشی کامل و جدی از این حادثه و جزئیات آن ارائه نکرده است، این خلأ پاسخ‌گویی بیشتر و بیشتر می‌شود.

پس از حادثه پلاسکو و آن ١٠ روز جنجالی و دلخراش پیداشدن بدن‌های آتش‌نشان‌ها و سایر زیر‌آوارماندگان و جمع‌شدن آوار عظیم آن غول نوستالژیک تهران، بسیاری از شهروندان تهرانی و حتی از شهرهای دیگر در شبکه‌های اجتماعی پیگیری دلایل حادثه پلاسکو را به عنوان یک خواسته اجتماعی دنبال کردند و این پیگیری هنوز هم به نحوی ادامه دارد. این مطالبات با محوریت عدم فراموشی شهامت و رشادت آتش‌نشانان و البته پیگیری دلایل این حادثه و اعلام گزارش آن بوده است. سابقه پیگیری چنین حوادث دلخراشی در اذهان عمومی آن‌قدرها هم پرونده خوبی ندارد و عموما این گزارش‌ها آن‌قدر دیر و دور تهیه و ارائه می‌شود که تقریبا اذهان عمومی از آن کاملا پرت شده است. به همین دلیل این نگرانی درباره حادثه پلاسکو هم وجود دارد که با تأخیر و ارائه گزارش‌هایی سطحی و ابتدایی از حادثه، جواب‌ها و شفاف‌سازی‌های لازم برای مردم باز هم صورت نگیرد. در این مورد هم باید منتظر ماند و عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران و هيئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو و در نهایت تصمیم رئیس‌جمهور را در باره این گزارش و ارائه آن برای اطلاع عموم مردم دید./