شناسهٔ خبر: 36896 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار دریایی در هفته ای که گذشت:

استقبال از سفرهای دریایی در نوروز ۹۶ با وجود شرایط بد جوی/ شمارش معکوس برای افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار/ دعوت از بخش خصوصی اروپایی برای حضور در طرح توسعه بنادر

بندر چابهار افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور وزرای کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری ۹هزار میلیاردتومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ها ترد روزانه ۱۳ هزار مسافر دریایی در بندر شهیدحقانی در ایام نوروز و اعمال‌تخفیف پنجاه درصدی برای رونق ترانشیب كالا در بنادر كوچك اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:مهم ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر کشور در سال جاری با افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار خود را نمایان خواهد کرد.

مروری داریم بر مهم ترین اخبار هوایی در هفته ای که گذشت......

افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور وزرای کشورهای همسایه/ سرمایه‌گذاری ۹هزار میلیاردتومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ها

سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارددلاری بین‌المللی در بندر چابهار

وزیر راه و شهرسازی با اعلام موفقیت های این وزارتخانه در حوزه دریایی گفت: توانستیم در چابهار، ۱۵۰ میلیون دلار تسهیلات برای توسعه آن بندر از هندی‌ها بگیریم آن هم با این شرط که سهم هندی‌ها در قرارداد صفر باشد که تحقیقا نمونه‌ مشابهی ندارد. از این جهت نمونه است که چون معمولا کشوری که اعتبار می‌دهد درخواست‌اش این است که سهم عمده‌ای از این اعتبار خرج واردات کشور خودش بشود و در این قرارداد این وضعیت را شاهد نیستیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری علاوه بر ۱۵۰ میلیارد دلار در بندر چابهار خبر داد.

سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی، توسعه ۳ فاز بندرعباس را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر عنوان کرد و گفت: مناقصه‌های فاز ۱ و ۲ توسعه بندرعباس به صورت بین‌المللی انجام شد و مناقصه فاز ۳ توسعه آن بندر نیز به زودی انجام می‌شود که این امیدواری وجود دارد مناقصه این فاز نیز به صورت بین‌المللی انجام شود زیرا تاکنون استقبال خوبی از سوی شرکت‌های معتبر دنیا اعلام شده که بسیار امیدوار کننده است.

توسعه بنادر امیرآباد و انزلی در شمال کشور

آخوندی ادامه داد: در توسعه بندرعباس، مشارکت دیگر کشورها و در خواست‌شان برای مشارکت در فاز ۱ و ۲ بسیار خوب است. اگرچه هنوز برنده اعلام نشده اما خوشبختانه ما از شرکت‌های بسیار معتبر جهان در خواست مشارکت داریم که بسیار امیدوارکننده است. این توسعه را در شمال کشور و در بندرهای انزلی و امیرآباد هم داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایه‌گذاری مناسب در پس‌کرانه‌های بنادر خبر داد و گفت: مجموع سرمایه‌‌‌گذاری‌های بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های کشور در طی ۳ سال به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسید که رقم کاملا قابل‌توجهی است و می‌تواند در کل اقتصاد ملی ایران، نقش خوبی داشته باشد.

استقبال ایران از مشارکت شرکت‌های خصوصی در پروژه‌های حمل و نقلی

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل روز سه شنبه با  کاسپار اوزولینس قائم مقام وزیر حمل‌و‌نقل و هم چنین ادوینس برژینس مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن لتونی ملاقات و مذاکراتی در دو حوزه ریلی و جاده‌‌ای انجام دادند.

اصغر فخریه کاشان ضمن استقبال از حضور هیات لتونی و ملاقات با مقامات این کشور، گفت: ایران از مشارکت شرکت‌های خصوصی و کشورهای علاقه‌مند به پروژه‌های حمل و نقلی استقبال می‌کند.

کاشان از بخش‌های دریایی، ریلی، و همکاری‌های دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری میان ایران و لتونی یاد کرد و ضمن استقبال از تبادل هیا‌ت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور از مشارکت لتونی در طرح توسعه بندر چابهار و به خصوص بخش ریلی آن دعوت کرد.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص مشارکت هندی‌ها در توسعه بندرچابهار و همچنین مشارکت اروپایی‌ها در ساخت فرودگاه، گفت: متاسفانه اطلاعات کمی از کشور شما در ایران وجود دارد و برهمین اساس از آشنایی و توسعه روابط استقبال می‌کنیم.

در این دیدار اوزولینس، قائم مقام وزیرحمل و نقل لتونی با ابراز خرسندی از ملاقات با مقامات ایرانی خواستار آشنایی با مودهای حمل و نقلی ایران شد و گفت: لتونی از توسعه همکاری‌ها با ایران در بخش حمل و نقل استقبال می‌کند.

ورود نخستین کشتی کروز به کشور/ ترد روزانه ۱۳ هزار مسافر دریایی در بندر شهیدحقانی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام آمار ورود و خروج سه میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۳۷ مسافر دریایی از ۲۵ اسفند ماه تاکنون،گفت:شرایط جوی موجب‌کاهش سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته شد

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: با آغاز طرح سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا اروز  ۱۴ فروردین ماه سه میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۳۷ نفر ورود و خروج مسافر دریایی در کشور ثبت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود شش درصد کاهش داشته است.

محمد راستاد در ادامه با اشاره به کاهش هفت درصدی گردشگران دریایی در مدت زمان مذکور اظهار کرد: در این برهه زمانی تردد دو میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۲۶ نفر گردشگر دریایی نیز به ثبت رسید.

راستاد درباره علت کاهش آمار مسافر و گردشگر دریایی در نوزور امسال نسبت به سال گذشته، تاکید کرد: با توجه به شرایط نامساعد جوی و وقوع طوفان‌های بزرگ در سواحل کشور پنج روز کامل نتوانستیم گشت، سفر و تفریح دریایی داشته باشیم بنابراین علیرغم تدابیر و اقداماتی که برای نوروز امسال اندیشیده شده بود شاهد کاهش آمارها هستیم اما با این وجود خوشبختانه به دلیل همان تدابیر شرایطی ایجاد شد که سفرها و گشت‌ها و تفریحات دریایی در ایمنی کامل انجام شد.

وی در ادامه افزود: تاکنون ورود و خروج ۲۸ هزار و ۱۰۸ فروند شناور مسافری با کاهش ۱۰ درصدی انجام شده است همچنین ورود و خروج ۲۵۲ هزار و ۵۵۲ فروند شناور تفریحی با افزایش ۱۰ درصدی انجام شد.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی؛ از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا امروز ورود و خروج ۵۳۵ هزار و ۸۲۴ دستگاه خودروی مسافران از طریق بنادر کشور و با استفاده از شناورها با افزایش پنج درصدی به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: در مجموع، نوروز امسال ۶۹ فروند شناور مسافری با ظرفیت هشت هزار و ۸۲۰ صندلی، ۵۳ فروند لندینگ کرافت با ظرفیت حمل هزار و ۹۱۲ دستگاه خودرو و سه هزار و ۳۶۸ فروند شناور تفریحی در شمال و هشت هزار و ۶۰۶ شناور تفریحی در جنوب کشور آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران دریایی

بازدید و تردد بیش از ۷۴ هزار گردشگر دریایی و کاروان راهیان نور در بندرخرمشهر

عادل دریس اظهار داشت: ساختمان مرکزی قدیمی، محوطه ها، اسکله ها، تجهیزات و تأسیسات بندری، مناطق عملیاتی کربلای ۴ و ۵، نوار مرزی و محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون از جمله مکان های مورد بازدید در مجتمع بندری خرمشهر است.

وی در ادامه افزود: میهمانان نوروزی بصورت کاروان خودرویی با همراهی اسکورت و راهنما از بخش‌های مختلف مجتمع بندری خرمشهر بازدید می کنند.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: بندرخرمشهر از ۱۶ اسفند ۹۵ به علت افزایش تقاضا برای گردشگری دریایی، فعالیت شناورهای مسافری در مسیرهای کویت و عراق را متوقف کرده است و این شناورها تا پایان تعطیلات نوروزی فقط به جابجایی مسافر در رودخانه‌های اروند و کارون فعالیت دارند.

به گفته دریس در نیمه اول تعطیلات نوروزی خوشبختانه هیچ حادثه‌ای در رودخانه های اروند و کارون رخ نداده است.

وی یادآور شد: این اداره کل همچون سال‌های گذشته علاوه بر انجام گشت‌های ایمنی در اروند رود بصورت داوطلبانه با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و هلال احمر در رودخانه کارون نیز اقدام به برگزاری گشت های منظم ایمنی کرده است.

بازدید ۱۱ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی از خور آذینی شهرستان سیریک

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر با حضور درخور آذینی شهرستان سیریک، نحوه خدمات رسانی به گردشگران و مهمانان نوروزی و ایمنی گشت‌های دریایی در این تالاب بین‌المللی را مورد بررسی و پایش قرار داد.

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی نوفرستی معاون دریایی این اداره کل، محمد محسنی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و جمعی از مقامات و مسؤولان محلی شهرستان سیریک در این بازدید مهندس سعید نژاد را همراهی می کردند.

لازم به ذکر است، در راستای رونق بیشتر گردشگری ساحلی و دریایی در شرق استان و گستره سواحل مکران، تیم های ایمنی، همیار ناجی، غواصی و گروه های نظارتی و بازرسی طرح نوروزی سال ۹۶ اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در منطقه گردشگری تالاب بین‌المللی خور آذینی سیریک مستقر شده اند.

بر همین اساس، گشت‌های ایمن دریایی در این خور ۴۰ کیلومتری با استقبال گسترده‌ای مواجه شده و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور بخشی از تعطیلات نوروزی خود را با گشت و گذار در جنگل های شگفت انگیز دریایی و پرنده نگری سپری می کنند.

بر اساس آمار اعلام شده، طی ۱۰ روز نخست طرح نوروزی سال ۹۶ بیش از ۱۱ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی از این منطقه گردشگری دیدن کرده‌اند.

لازم به ذکر است، تالاب بین المللی خور آذینی ۴۰ کیلومتر طول و ۲۷ هزار هکتار وسعت دارد که در ۲۱۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع است.

گونه‌های گیاهی چندل و حرا، ماهی‌ها و آبزیان دریای عمان و گونه‌های پرنده پلیکان پاخاکستری، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ و ساحلی و گیلانشاه ابرو سفید و حنایی از جاذبه‌های خور آذینی سیریک است

اعمال‌تخفیف پنجاه درصدی برای رونق ترانشیب كالا در بنادر كوچك

محمد سعیدنژاد كه به بنادر شرق هرمزگان سفر كرده در روز نخست بازدیدهای میدانی خوداز بندر جاسك پایتخت طلایی سواحل مكران بازدید كرد.

وی در حاشیه این بازدید لایروبی حوضچه بندر جاسك و استقرار شناور ناجی را از جمله اقدامات مطلوب سازمان بنادر در راستای رونق تجارت دریایی این شهرستان ساحلی دانست.

مدیر عامل سازمان بنادر ودریانوردی با اشاره به شعار سال ٩٦ بعنوان اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال، گفت :پیرو منویات مقام معظم رهبری، این سازمان در بعد اشتغال برای رونق معیشت ساحل نشینان توسعه دریا محوررادر دستور كار قرارداده تابتواند همچون گذشته فعالیت های توسعه سواحل مكران رابا شتاب بیشتری تداوم بخشد.

سعید نژاد توسعه گردشگری دریایی را به عنوان یكی دیگر از برنامه‌های مهم سازمانی برای ایجاد اشتغال پایدار برشمرد و اظهارداشت:در منطقه شرق هرمزگان جاذبه های گردشگری زیبایی همچون تالاب آذینی و... وجود دارد كه امكانات ایمنی لازم بهمراه آموزش خدمه شناورها واستقرار غواص و همیاران ناجی فراهم شده تا هموطنان ازتجربه سیر دریایی ایمن در سواحل مكران بهرمند شوند.

معاون وزیرراه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از اعمال تخفیف پنجاه درصدی هزینه‌های بندری و حقوق و عوارض گمركی برای رونق ترانشیب كالابین بنادر بزرگ همچون بندر شهیدرجایی وبنادركوچك كشور سخن گفت.

گفتنی است سعید نژاد در بخش پایانی بازدید خود از شهرستان جاسك از برج سیاه و سفید بعنوان نماد تاریخی ایمنی دریانوردی در سواحل مكران دیدن كرد.

شایان ذكر است بازدید از تالاب بین المللی خور آذینی، بندر چند منظوره سیریك، بندر تیاب و همچنین بررسی میدانی نحوه خدمات رسانی به میهمانان نوروزی در بنادر سه‌گانه شهید حقانی، شهید ذاكری قشم و هرمز از جمله برنامه‌های پیش بینی شده روز دوم سفر مدیر عامل سازمان بنادر ودریا نوردی به استان هرمزگان است.

ثبت ورود یک میلیون و ۱۵۰ هزار مسافر نوروزی به بندرعباس/ خدمات گردشگری به مسافران نوروزی در ۱۴ مسیر دریایی

احمد پویافر اظهار داشت: بیشتر این مسافران پس از بازدید از جاذبه های تاریخی و تفریحی بندرعباس، راهی قشم، هرمز و دیگر مکان های گردشگری استان هرمزگان شدند.

وی ادامه داد: استان های کرمان، فارس، اصفهان، تهران و یزد بیشترین مسافر ورودی به شهرستان بندرعباس را دارند.

فرماندار بندرعباس اضافه کرد: با توجه به بارندگی روزهای گذشته باید انتظار افزایش حجم سفرها به هرمزگان بخصوص بندرعباس در روزهای آینده را داشت.

وی افزود: مسافران نوروزی در سه شب بارانی سال جاری در سالن های ورزشی، سالن های آموزش وپرورش و کلاس های مدارس اسکان یافتند و در مجموع ۲۰ سالن ورزشی برای اسکان ۱۲۲ هزار نفر مسافر شامل ۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار استفاده شد.

۱۱۸ فروند شناور مسافری و خودرویی با ۶ هزار و ۹۵۱ صندلی و ظرفیت حمل ۲ هزار و ۴۸۰ خودرو در ۱۴ مسیر دریایی خدمات خود را به مسافران و گردشگران دریایی ارائه می کنند.

شناورهای یاد شده شامل ۵۰ فروند شناور مسافری، ۲۸ فروند شناور خدماتی و ۱۸ شناور همیار ناجی است که خدمات خود را از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین امسال به مسافران و گردشگران نوروزی ارائه می کنند.

۱۴ ایستگاه غواصی در بنادر برای ارائه خدمات در زمان نیاز استقرار یافته است.

استان هرمزگان به عنوان مقصد گردشگران از ابتدای نوروز ۹۶ تاکنون شاهد حضور دو میلیون و ۴۹۵ هزار مسافر از شهرهای مختلف بوده که از طریق قطار، هواپیما، اتوبوس و وسیله شخصی وارد استان شدند.

شرکت بیش از ۸ هزار و ۳۱۲ نفر در تورهای‌گردشگری دریایی بندر بوشهر

محمدمهدی بنچاری، با بیان اینکه تمهیدات لازم برای بهره‌مندی گردشگران از موهبت دریای خلیج فارس اندیشیده شده است اظهار داشت: مدیریت و نظارت بر ایمنی گشت‌های دریایی تفریحی از جمله برنامه‌های این اداره کل برای استفاده از موهبت دریا در ایام تعطیلات نوروز است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۰ فروند شناور درگشت‌های دریایی در بنادر استان بوشهر در ایام تعطیلات نوروزی فعالیت می‌‌کنند، افزود: قایق‌های تفریحی در ایام تعطیلات به مسافران نوروزی استان بوشهر در قالب گشت‌های دریایی ارائه خدمات می‌کنند و در این راستا کشتی‌های مسافربری از بوشهر و گناوه به خارگ و بالعکس فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به شروع طرح تسهیل گردشگری دریایی در نوروز ٩٦ از تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال قبل و با بیان اینکه در ۱۵ روز گذشته ۱۰۶هزار و ۶۶۸ گردشگر در تور دریایی بندر بوشهر شرکت کرده‌‌اند گفت: این افراد در قالب قایق‌های دریایی در شش هزار سفر دریایی از موهبت دریای خلیج فارس در بندر بوشهر استفاده کرده‌اند.

بنچاری با اشاره به فعالیت تورهای دریایی به وسیله کشتی‌های مسافری در بندر بوشهر خاطر نشان کرد: از ۲۵ اسفند تاکنون بیش از ۸ هزار و ۳۱۲ نفر در تورهای گردشگری دریایی بندر بوشهر بوسیله کشتی‌های مسافری در ۶۰ گشت دریایی شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به تورهای دریایی در بندر گناوه بیان کرد: در ۱۵ روز گذشته ۵ هزار و ۲۶۸ نفر با استفاده از کشتی‌های مسافری مسیر گناوه تا خارگ در ۶۰ سفر دریایی و بیش از ۱۲۶ هزار نفر از قایق‌های تفریحی در ۱۳ هزار سفر دریایی شرکت کرده‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به سفر دریایی خارگ به بوشهر و خارگ به گناوه پرداخت و خاطر نشان‌کرد: در مسیر خارگ به بوشهر ۷ هزار و ۶۵۶ نفر به وسیله کشتی مسافری در ۵۴ توردریایی و در مسیر خارگ به گناوه ۶ هزار و ۱۶۲ نفر در ۷۴ مسافرت دریایی شرکت کرده‌اند.