شناسهٔ خبر: 36942 - سرویس استان‌ها

وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح خط سوم قطار حومه‌ای تهران-گرمسار:

تشریح الگوی سكونتی جدید متكی بر سیستم حمل ونقل سریع و ایمن/ شهرسازی ریل‌پایه موجب تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری می‌شود/ صرفه‌جویی دو سوم هزینه‌ مصرف سوخت با انتقال هر یك نفر از جاده به ریل

افتتاح وزیر راه وشهرسازی با بیان این مطلب كه ما باید الگوی سكونت در كلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار دهیم و الگوی سكونتی جدیدی متكی بر سیستم حمل ونقلی طراحی كنیم، گفت: این الگو بدان معناست كه در صورت اجرایی شدن ما شاهد سكونتگاه‌هایی با كیفیت در اطراف كلان‌شهرها خواهیم بود كه ساكنان آن‌ها می‌توانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به صورت روزانه با كلان‌شهر در ارتباط باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح خط سوم قطار حومه‌ای تهران-گرمسار ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان مردم شهرستان گرمسار گفت: واقعیت آن است كه ما برای ایران نیاز به یك اندیشه و طرح جدید داریم. هركسی از هر نقطه‌ای كه شروع كند می‌بیند وضع موجود قابل تداوم نیست.

وی در ادامه با تاكید براینكه نمایندگان مجلس نیز با ارزیابی‌های انجام شده متوجه ضرورت تغییر انگاره‌های ذهنی در حوزه‌های مختلف كشور شده‌اند گفت: بدون شك این تغییر انگاره ذهنی كار بسیار سختی است چراكه با مقاومت‌های بسیار زیادی در جامعه مواجه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعا اگر مقدمات این تغییر انگاره به خوبی انجام نشود شرایط بیرونی می‌تواند این سختی را دو چندان كند.

آخوندی در این خصوص اضافه كرد: متاسفانه ما علاوه بر این مشكل شاهد چالش‌های دیگری در حوزه سرمایه و شكاف اجتماعی نیز هستیم كه دسترسی به اجماع و وحدت را برای رسیدن به توسعه ایران با مشكل روبرو می‌كند.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: متاسفانه در كشور ما بزرگ‌ترین كارها در هر حوزه‌ای با علامت سوال و تردیدهای بی‌اساس مخدوش می‌شود و نمی‌گذارد تا شیرینی این اتفاق به كام مردم نشسته و امیدی جدید در دل آن‌ها ایجاد شود.

وی در ادامه با تاكید براینكه در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر در تهران و پیرامون آن سكونت دارند گفت: تهران همچنان مركز اصلی ارتزاق مردم ساكن چه در شهر تهران و چه در شهرهای پیرامونی آن است، و به همین دلیل روزانه میلیون‌ها رفت‌و آمد انجام می‌شود.

عضو كابینه دولت تدبیرو امید اضافه كرد: اینكه ما فكر كنیم این رفت‌و آمدها می‌تواند با خودرو و از طریق جاده صورت بگیرد اشتباه است. چراكه مشكلاتی از قبیل اتلاف سوخت، زمان و كاهش ایمنی را به دنبال دارد.

آخوندی با بیان این مطلب كه ما باید الگوی سكونت در كلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار داده و الگوی سكونتی جدیدی متكی بر سیستم حمل ونقلی طراحی كنیم گفت: این الگو بدان معناست كه در صورت اجرایی شدن ما شاهد سكونتگاه‌هایی با كیفیت در اطراف كلان‌شهرها خواهیم بود. سكونتگاه‌هایی كه ساكنان آن می‌توانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به صورت روزانه با كلان‌شهر در ارتباط باشند. ما اسم این اندیشه را در وزارت راه و شهرسازی، شهرسازی ریل‌پایه گذاشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: شهرسازی ریل‌پایه مبنای حمل ونقلی خود را به جای خودرو و جاده ریل قرار داده است. این نكته مهمی است كه ریل در این اندیشه تنها یك خط راه‌آهن نیست بلكه بیانگر تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری بوده و باعث ارتقای كیفیت زندگی مردم می‌شود.

وی در رابطه با پروژه افتتاحی قطار حومه‌ای تهران-گرمسار نیز گفت: طبق برآورد انجام شده پیش‌بینی می‌شود كه این خط ریلی می‌تواند در سال ۱۴۰۵ نزدیك به ۱۱۰ هزار نفر را بین تهران و گرمسار جابه‌جا كند. مفهوم این مسئله در عمل آن است كه ما توانسته‌ایم بخش زیادی از بار و مسافر را از جاده به ریل منتقل كنیم.

این مقام مسئول با تاكید براینكه انتقال هر یك نفر از جاده به ریل باعث صرفه‌جویی دو سوم هزینه‌ها در مصرف سوخت می‌شود گفت: با توسعه حمل ونقل ریلی علاوه بر مصرف سوخت در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود چراكه مردم می‌توانند كمتر از یك ساعت از تهران به گرمسار یا برعكس جابه جا شوند.

آخوندی همچنین افزود: احداث ایستگاه‌های جدید در این مسیر می‌تواند باعث تغییر الگوهای توسعه‌ای نیز باشد چرا كه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم پیرامون این ایستگاه‌ها را نیز توسعه داده و به الگوهای آموزشی، گردشگری و ... جدیدی فكر كنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه تمامی تاكید ما از روز نخست برای تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای وجود دغدغه خاطر برای انتقال هرچه سریعتر مردم از حومه به مركز بوده است گفت: در حال حاضر روزانه نزدیك به ۴۰ هزار خودرو در محور تهران-قم  و همچنین ۱۰۰ هزار خودرو در محور تهران-كرج در حال ترد هستند كه باید از جاده به ریل منتقل شوند. بدون شك این اقدام با شعار عملیاتی نشده و كار بسیار پیچیده‌ای است.

وی ضمن تاكید براین نكته كه اندیشه شهرسازی ریل‌پایه و قطار حومه‌ای مستقل برای نخستین بار در كشور به ثمر رسیده است گفت: در صورت افتتاح خط چهارم قطار حومه‌ای تهران-گرمسار محوری اختصاصی و مستقل برای مسافران این مسیر در دست داریم كه اتفاق بسیار بزرگی است. امید داریم در آینده نیز شاهد تحولات بزرگی در این حوزه باشیم و هدف خود را كه فراتر از بحث یك خط ریلی است محقق سازیم.