شناسهٔ خبر: 37000 - سرویس بنادر و دریانوردی

عادل دریس تشریح‌کرد:

جدیدترین تمهیدات بندرخرمشهر برای خارج‌سازی مغروقه ها از اروندرود/ اروندرود به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی با ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اروند رود مدیرکل بندرو دریانوردی خرمشهر در جریان بازدید اعضای‌کمیسیون اقتصادی مجلس از بندر خرمشهر،گفت: عملیات پروژه خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه در اروندرود با اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده است و برای شناورسازی ۱۸ فروند مغروقه دیگر در وسط آبراه اروند به هماهنگی با کشور عراق نیازمندیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در بندرخرمشهر از محوطه‌ها، اسکله‌ها، پایانه ریلی و مسافری خلیج فارس و شرکت تأسیسات دریایی بازدید کردند و با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های مجتمع بندری خرمشهر آشنا شدند.

در جریان این بازدید مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه بندرخرمشهر دارای ۲۳۰ هکتار و ۲۰ پست اسکله است، فعالیت‌های مجتمع بندری خرمشهر را در دو بخش بندری و دریایی برای میهمانان شرح داد.

عادل دریس، گفت: در بخش بندری عمده زیر ساخت‌ها و روساخت‌های بندرخرمشهر مطابق استانداردهای روز دنیا ساخته شده است و خوشبختانه در این بخش مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر بندرخرمشهر از ترمینال‌های کانتینری، نفتی، کالاهای عمومی، مسافری و محوطه خودرویی برخوردار است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به امضای قرارداد احداث ترمینال کانتینر در اراضی پسکرانه مجتمع بندری خرمشهر در سال گذشته اظهارداشت: احداث این ترمینال ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری بندرخرمشهر را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

عادل دریس با بیان اینکه عمده مشکلات بندرخرمشهر مربوط به بخش دریایی است، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۷۲ اقدام به شناورسازی مغروقه‌ها کرده و تاکنون ۱۷۹ مغروقه از رودخانه‌های کارون و اروند شناورسازی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات پروژه خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه در اروندرود با اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:‌ ۱۸ فروند مغروقه دیگر نیز در وسط آبراه اروند باقی می ماند که برای خارج سازی آن ها نیاز به هماهنگی با کشور عراق وجود دارد.

دریس در خصوص مشکلات مربوط به لایروبی اروندرود، گفت:  بطور متوسط هر یک ماه و نیم یک بار در بندرخرمشهر و یا وزارت امورخارجه به منظور  پیگیری و حل مشکلات لایروبی اروند جلساتی بطور مستمر و با حضور نمایندگان کشور عراق برگزار می شود.

به گفته وی برای شروع لایروبی اروند نیاز به راه‌اندازی دفتر مشترک هماهنگی میان ایران و عراق(CBC) وجود دارد که هم اکنون این دفتر در بندرخرمشهر راه اندازی شده است و خواهر خوانده آن نیز در عراق گشایش یافته است، لیکن طرف عراقی تاکنون نماینده خود را معرفی نکرده است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه اروندرود به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی با ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد گفت: اگر لایروبی در اروند رود انجام شود شناورهای با تناژ بالا می توانند در این رودخانه تردد کنند که این امر توسعه اقتصادی شهرستان خرمشهر را فراهم خواهد کرد.

دریس تأسیسات دریایی را بعنوان بزرگترین شرکت خصوصی مستقر در بندرخرمشهر معرفی کرد و افزود: این شرکت از سال ۷۸  تاکنون در بندرخرمشهر در حال فعالیت است که در گذشته متخصصان آلمانی در این شرکت فعالیت می کردند و اکنون کلیه امور توسط متخصصان داخلی و بومی انجام می شود.