شناسهٔ خبر: 37016 - سرویس استان‌ها

عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی فارس در نوروز ۹۶

ثبت بیش از ۱۷ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی فارس/ افزایش ۱۱درصدی مسافران فرودگاه شیراز/ رشد حدود هشت درصدی سفرهای ریلی فارس در نوروز ۹۶

فرودگاه شیراز مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به کاهش۳۶درصدی تصادفات محورهای این استان در تعطیلات نوروزی ۹۶ از ۱۷ میلیون و ۶۴ هزار تردد در محورهای فارس در نوروز امسال خبر داد.

علیرضا سیاهپور، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۷۸ ترددشمار مستقر در محورهای اصلی و شریانی استان فارس ۱۷ میلیون و ۶۴ هزار تردد از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فرودین ثبت شده که پنج درصد کل تردد کشور را به خود اختصاص داده است. با این میزان تردد استان فارس رتبه ششم تردد جاده‌ای را در نوروز امسال داشته است.

سیاهپور با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تردد در محورهای استان فارس از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین افزود: امسال  ۳۸۷ هزار و ۹۶۰ مسافر نوروزی استان فارس با اتوبوس جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: ۱۹ هزار و ۶۲۵ تخلف بر اثر سرعت غیرمجاز در ۱۳۶ سامانه مستقر در محورهای استان ثبت شده است. در عین حال از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین با کاهش ۳۶ درصدی تصادف روبه رو شدیم و در عین حال در نهایت تاسف شاهد وقوع ۳۸ مورد تصادف با ۴۴ کشته بودیم.

سیاهپور با تشکر از زحمات راهداران در این مدت افزود: در روزهای آغازین سال ۹۵ با بارش شدید باران در بسیاری از محورهای استان مواجه شدیم و راهداران به صورت شبانه‌روزی با تجهیزات پیش‌بینی شده در حالت آماده باش کامل بودند و به انجام عملیات مختلف راهداری چون بازگشایی مسیرها، کمک به روان‌سازی ترافیک، یخ‌زدایی‌، بر‌ف‌روبی و ... پرداختند.

جابه‌جایی حدود ۳۰۰ هزار مسافر از فرودگاه بین‌المللی شیراز

از سوی دیگررضا بديعی‌فرد، مديركل فرودگاه‌های فارس، گفت: از ۲۵ اسفند ماه ۹۵ تا پايان ۱۳ فروردين ماه امسال ۲۰۰ هزار و ۹۸۶ نفر مسافر داخلی و خارجی از فرودگاه بين‌المللی شيراز جابجا شده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزايش داشته است. در اين مدت ۱۹۲۲ پرواز داخلی و خارجی در اين فرودگاه انجام شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۹ درصد فازایش همراه بوده است.

.بديعی‌فرد با اشاره به افزايش ۱۶ درصد جابه‌جايی بار مسافر گفت: در اين ايام ۲۳۴۲ تن بار از فرودگاه شيراز جابه‌جا شده است

وی همچنین عنوان کرد: بيشترين پروازهای داخلی در اين مدت به تهران، كيش، مشهد و پروازهای خارجی به دوبی، شارجه و استانبول بوده است.

فرودگاه شیراز برای نخستین بار در سال ۱۳۰۸ شمسی و در جنوب شهر شیراز ساخته شده بود اما به دلیل کوچکی٬ فرودگاه دیگری که همین فرودگاه کنونی است در سال ۱۳۴۰ در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از سال ۱۳۴۵ به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی مطرح شد.

این فرودگاه دارای دو باند پروازی آسفالته، یکی به طول ۴۲۷۲ متر و دیگری به طول ۴۳۳۴ متر است و مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و... بوده، از پیشرفته‌ترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO برخوردار است.

جابه‌جایی بیش از ۳۴ هزار مسافر با قطار

همچنین مهرداد انصاری، مدیرکل راه‌آهن فارس گفت: نوروز ۹۶ درمجموع ۳۴ هزار و ۴۰۸ مسافر با قطار وارد استان و یا از آن خارج شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۸ درصد رشد کرده است. ضمن اینکه در ایام نوروز ۹۶ در مجموع ۳۳ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۷۷ نفر کیلومتر سفر با قطار در استان انجام شده که نسبت به نوروز ۹۵ رشد ۱۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

انصاری افزود: نوروز ۹۶ درمجموع ۹۲ رام قطار به صورت رفت و برگشت در راه‌آهن فارس تردد داشته‌اند و مجموع واگن‌های مسافری دراین مدت ۸۱۶ دستگاه بوده است.

مدیرکل راه‌آهن فارس همچنین گفت: بیشترین میزان تردد قطارها در مسیر تهران-شیراز بوده و ۱۶ هزار و ۳۵۶ نفر توسط قطار از شیراز خارج شده و ۱۶ هزار و ۴۵۰ نفر وارد شده‌اند.