شناسهٔ خبر: 37025 - سرویس مسکن و شهرسازی

عشایری در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

آغاز ۹۹ پروژه بازآفرینی در سطح کشور در سال گذشته/ پیشبرد پروژه‌ها با تخصیص کمتر از ۱۰ درصدی اعتبارات تعیین شده/ رویکرد محله محوری مهمترین برنامه عمران و بهسازی در سال ۹۶ است

هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد: شرکت عمران و بهسازی با وجود تنگناهای مالی بسیار در سال گذشته موفق شد تا از بین محلات هدف به پروژه‌های احیا و بازآفرینی ۳۲ محله در حوزه بافت میانی، ۱۵ محله در حوزه بافت تاریخی و ۵۲ محله در حوزه سکونتگاه‌ها ورود پیدا کند.

هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه عمران و بهسازی شهری ایران در سال گذشته بیان کرد: خوشبختانه با توجه به رقم بسیار کم تخصیص یافته به پروژه‌های بازآفرینی در طول سال ۹۵ موفق شدیم تا حد زیادی به برنامه‌ها و اهداف خود در این سال برسیم.

عشایری در ادامه افزود: طی سال گذشته توانستیم نزدیک به ۴۷ پروژه در حوزه بهسازی معابر، ۴۲ خانه محله، ۲۲ پروژه آموزشی، ۱۶ پروژه بهداشتی – درمانی، ۱۱ پروژه تأسیساتی – خدمات شهری و ۹ پروژه پارک و فضای سبز را در کشور اجرایی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی سال ۹۵ موفق به تعریف ۱۴۰ پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان شدیم گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری و تعهداتی که شرکت عمران در این حوزه پذیرفته بود برنامه‌ریزی جامعی در ۴۹۵ شهر برای بافت میانی، ۱۶۸ شهر در حوزه بافت تاریخی و ۹۱ شهر در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی تنظیم کرده و ۲۷۰۰ محله را از بین تمامی این شهرها طی برنامه‌ای ۱۰ ساله در دستور کار قرار دادیم.

به گفته عشایری، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سال گذشته موفق شد تا از بین محلات هدف به پروژه‌های احیا و بازآفرینی ۳۲ محله در حوزه بافت میانی، ۱۵ محله در حوزه بافت تاریخی و ۵۲ محله در حوزه سکونتگاه‌ها ورود پیدا کند.

وی با تأکید براینکه تمامی این اقدامات و پروژه‌ها با اعتباری کمتر از ۱۰ درصد بودجه اعلام شده و به صورت اسناد خزانه در سال ۹۵ به اجرا رسید گفت: با وجود این مشکلات همواره سعی کردیم تا پروژه‌ها را فعال نگهداشته و برخی از آن‌ها را نیز به بهره‌برداری برسانیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین تغییر رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از پروژه محوری به سوی  محله محوری را اولین برنامه مهم این حوزه در سال ۹۶ اعلام کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه ششم، پروژه‌های بازآفرینی باید در ۲۷۰ محله آغاز شود که امید است با منبع پیش‌بینی شده و کمک‌های دولت این امر تحقق یابد.

عشایری همچنین افزود: طی سال ۹۵ برای پیشبرد طرح‌های بازآفرینی در محلات هدف نزدیک به ۶۴ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم که خوشبختانه نزدیک به ۱۰ برابر آن از سوی نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی در این مناطق هزینه شد.

وی در این باره تأکید کرد: پروژه‌های بازآفرینی صرفا ساخت یک ساختمان نبوده و به دنبال ایجاد یک جریان در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است به همین دلیل نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان و تکمیل آن در نظر گرفت.

عشایری با اشاره به این مطلب که این گونه پروژه‌ها تا زمان تبدیل محلات به مناطق باکیفیت باید ادامه داشته باشد گفت: امید است بتوانیم با همت و تلاش موجود به احیای سالانه ۲۷۰ محله در کشور پرداخته و در ارتقای سطح کیفی این محلات در کشور موفق ظاهر شویم./