به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حسین میرشفیع با اشاره به پروژه های ازادراهی بهره برداری شده در دولت یازدهم افزود: در روزهای پایانی سال گذشته ۳.۵ کیلومتر آزادراه بین رودبار و منجیل در مسیر قزوین - رشت به بهره برداری رسید که در زمان دولت یازدهم ساخته شده است.
وی با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای توسعه آزادراه های کشور یادآورشد: آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر نیز در زمان دولت تدبیر و امید زیر بار ترافیک رفت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این که در چشم انداز ۱۴۰۴ باید طول آزادراه های کشور باید به بیش از ۸ هزار کیلومتر افزایش یابد، گفت: هم اکنون طول آزادراه های کشور به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده و دولت در تلاش است در راستای ارتقا ایمنی و تسهیل تردد در محورهای برون شهری کشور با برنامه ریزی های مناسب آن را به بیش از ۸ هزار کیلومتر افزایش دهد.
میرشفیع اظهارداشت: در سال ۹۳ آزادراه پل زال - اندیمشک به طول ۴۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسید که در زمان دولت یازدهم ساخته شد. این آزادراه از ۱۲۵ کیلومتری جنوب خرمآباد آغاز و تا ۲ کیلومتری شمال اندیمشک ادامه دارد.
معاون آزادراهی شرکت ساخت در باره ساخت بخشی از آزادراه ساوه - همدان نیز گفت: این مسیر به طول ۸۵ کیلومتر در سال ۹۴ به بهره برداری رسید و با افتتاح این مسیر زمان تردد هموطنان در مسیر تهران - همدان و ساوه همدان به حداقل رسید.
این مقام مسئول در شرکت ساخت خاطرنشان کرد: هم اکنون ساخت آزادراه کنارگذرجنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر و فاز نخست آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۱۰۵ کیلومتر در دست ساخت است و تاکنون تفاهم نامه های زیادی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی برای ساخت آزادراه های مورد نیاز کشور منعقد شده است.
وی با اشاره به به مزیت های احداث آزاد راه ۶۳ کیلومتری تبریز- مرند نیز گفت: عملیات اجرایی ساخت این آزادراه دو روز پیش آغاز شد و قرار است این آزادراه با سرمایه گذاری ۳۵ درصدی دولت و ۶۵ درصد بخش خصوصی طی ۳ سال و ۶ ماه احداث شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش بینی کرد: برای ساخت این آزادراه در استان آذربایجانشرقی بیش از ۹۳۰ میلیارد تومان (۹۳۰۰ میلیارد ریال) هزینه شود.
به گفته میرشفیع، این آزاد راه بخشی از مسیر بازرگان به تبریز است و بر اساس برنامه ریزی ها انجام شده فاز نخست آن به طول ۳۷ کیلومتر بین تبریز – صوفیان سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی، کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت محور و تسهیل تردد، کاهش حوادث رانندگی و ارتقا ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، توسعه شبکه آزاد راهی کشور و اتصال آن به مرز بازرگان به منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر را از مزیت های احداث این آزادراه در مسیر آسیا به اروپا اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، جمعه هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات استانی عملیات اجرایی ساخت آزاد راه تبریز - مرند به طول ۶۳ کیلومتر آغازشد.