شناسهٔ خبر: 37081 - سرویس استان‌ها

جزئیات بیشتر از عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی هرمزگان در نوروز ۹۶

افزایش ۱۱ درصدی تردد جاده‌ای هرمزگان در نوروز ۹۶/ جابه‌جایی برون استانی مسافران هرمزگان با حدود ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان عمومی/ رشد محسوس جابه‌جایی مسافر در فرودگاه بندرعباس

بندر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان با بیان اینکه میزان تردد وسایل نقلیه در جاده‌های استان درنوروز ۹۶ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته از جابه‌جایی ۵۱ هزار و ۷۵۹ مسافر برون استانی توسط ۲۹۶۸ دستگاه ناوگان عمومی خبر داد.

علیرضا مجرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: میزان تردد وسایل نقلیه در جاده‌های استان از ۲۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱درصد افزایش یافته است.

وی میزان تردد وسایل نقلیه در جاده‌های استان را بیش از ۹میلیون و ۲۰۵ هزار تردد اعلام کرد که از این تعداد یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۱۸ تردد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۷۴۷ تردد مربوط به وسایل نقلیه سبک بوده است.

مجرد گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از تعداد ۴۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت منصوب در جاده‌های استان در مجموع ۸۱۴۵ مورد تخلف سرعت در نوروز ۹۶ به ثبت رسیده که جهت اعمال قانون به صورت آنلاین به پلیس راهور ارسال شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان با بیان اینکه در ایام نوروز جابه‌جایی مسافر توسط ۲۵۹۱ اتوبوس، ۳۸۹ مینی‌بوس و ۳۹۸۷ سواری کرایه انجام شد، افزود: به طور متوسط روزانه ۱۲۳ اتوبوس، ۱۸ مینی‌بوس و ۱۹۰ سواری کرایه در تردد بودند که بیشترین جابه‌جایی در ۲۵ اسفند و کمترین نیز مربوط به ۱۳ فروردین بود. سفرهای درون استانی ناوگان عمومی استان در ایام نوروز ۹۶ توسط ۳۹۹۹ دستگاه با جابه‌جایی ۱۹ هزار و ۳۱۷ مسافر و تردد برون استانی نیز با ۲۹۶۸ دستگاه با جابه‌جایی ۵۱ هزار و ۷۵۹ مسافر صورت گرفت.

رشد ۱۲ درصدی جابه‌جایی مسافر درفرودگاه‌های هرمزگان

از سوی دیگرمحمود امانی بنی، مدیر کل فرودگاه‌های هرمزگان گفت: جابه جایی مسافران نوروزی در فرودگاه‌های استان ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته و افزون بر ۶۳ هزار مسافر از فرودگاه‌های بندرعباس، بندرلنگه و ابوموسی از ۲۵ اسفند سال ۹۵ تا ۱۳ فروردین سال ۹۶ جابه‌جا شدند.

وی ادامه داد: ۵۶۴ پرواز ورودی و خروجی در این مدت در فرودگاه‌های استان انجام شده است و با توجه به پیش‌بینی تقاضا در نوروز، پروازهای فوق‌العاده از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۵ تا پایان نوروز ۹۶ در مسیرهای بندرعباس به تهران، دوبی، کیش و عتبات انجام شده است.

افزایش چهاردرصدی جابه‌جایی مسافران با قطار

همچنین محمد پورفخری مهابادی، مدیرکل راه‌آهن هرمزگان با اشاره به جابه‌جایی ۸۰ هزار مسافر با ناوگان ریلی استان در ایام نوروز ۹۶ عنوان کرد: به طور متوسط روزانه ۴۰۰۰ نفر با قطار جابه‌جا شدند که نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش یافته است.

پورفخری مهابادی با بیان اینکه بیشتر مسافرت‌های ریلی هرمزگان به مقصد مشهد، اصفهان، تهران و یزد بوده است، افزود: امسال برای اولین بار باجه فروش بلیت شناور را در ایستگاه راه‌آهن نصب کردیم. همچنین سامانه ره‌گیری قطارها را  برای نمایش مکان دقیق هر رام فعال کردیم که مسافران می‌توانند از طريق اين سامانه موقعيت ورودی و خروجی قطارهای مسافری به اين اداره کل را از طريق نمايش‌گرهای داخل سالن مسافری و يا با مراجعه به سايت اينترنتی اين اداره کل به آدرسhormozgan.rai.ir  مشاهده کنند.

وی همچنین یادآور شد: سال ۹۵سهم جابجایی بار توسط حمل ونقل ریلی نسبت به جاده درمحوطه بندری شهید رجایی به۲۱.۵ درصد رسید و هفت میلیون و۷۴ هزارو ۴۰۵تن بار به وسیله ۱۰۳هزار و ۳۴۱ دستگاه واگن بارگیری و حمل شده که از نظر تعداد واگن هشت درصد و از لحاظ تناژ ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در زمینه تخلیه ۱۰ میلیون و ۳۹۲ هزار تن به‌وسیله ۱۷۶ هزار و ۴۰۷دستگاه واگن حمل و در بندرعباس تخلیه شده  که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد واگن ۱۹ درصد و از لحاظ تناژ نیز ۱۹درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

تردد حدود پنج میلیون مسافر از طریق بنادر استان

الله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: طبق آخرین آمارهای استخراجی در ایام نوروز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۵ تا ۱۵ فروردین امسال چهارمیلیون و ۸۱۶ هزار نفر مسافر و گردشگر دریایی از طریق بنادر استان هرمزگان تردد کرده‌اند که۷۸۳ هزارنفر گردشگر و نزدیک به چهار میلیون و صد هزار نفر مسافر بوده‌اند. همچنین ۳۶۰ هزار و ۷۸۶ دستگاه خودرو نیز جابجا شده است.

به گفته عفیفی‌پور، میزان تردد مسافری در بنادر استان هرمزگان نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر در بخش جابجایی خودرو ۶ درصدی افزایش داشته است.

وی همچنین عنوان کرد: مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی صرفا به دنبال افزایش آمار تردد مسافر نبود بلکه تلاش مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی بر خدمات کیفی متمرکز بود که خوشبختانه در ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی سازمان‌ها و رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر بخش‌های رسانه ای تا ۹۸ درصد مسافران نوروزی از خدمات ارائه شده ابراز رضایت کرده بودند. ظرفیت حمل و نقلی در بنادر هرمزگان نسبت به سال قبل تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. در سال‌های قبل تردد مسافر به گونه‌ای بود که مسافران باید برای انجام سفر خود در اول صبح به بندر مراجعه می‌کردند اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته این اطمینان داده شد که در تمام ساعات روز می‌توانند برای تردد وارد بندر شوند، بنابراین امسال تردد به سهولت صورت می‌گرفت.