شناسهٔ خبر: 37098 - سرویس جاده‌ای

در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های سال ۹۶ عنوان شد:

کاهش ۸درصدی تلفات رانندگی برون‌شهری نوروزی نسبت به سال قبل/ تاکید بر تاثیر مثبت دوربین‌های ثبت تخلف سرعت و سامانه سپهتن/ آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با تلاش سازمان راهداری

برگزاری اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها در سال جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی رئیس پلیس راه راهور ناجا به آٖمار تلفات سر صحنه در نوروز ۹۶ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: تعداد تصادفا‌ت و تلفات برون‌شهری در سال ۹۵ برابر با ۲۸۰ فقره و ۳۸۰ نفر بوده است که این آمار در نوروز ۹۶ برابر ۲۶۱ فقره و ۳۴۸ متوفی بوده است که بیانگر کاهش ۱۹ فقره‌ای معادل ۷ درصد و کاهش ۳۲ نفری معادل ۸ درصد در تلفات برون‌شهری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۶ ضمن تبریک مجدد سال نو به تمامی مردم و مسئولان ذی ربط در بخش ایمنی راه‌ها اظهار داشت: دوستان تلاش بسیار سخت و زحمات بسیار زیادی در ایام نوروز امسال متحمل شدند تا مسافرت‌های نوروزی انجام شود.

وی ضمن عرض خدا قوت به متصدیان سفرهای نوروزی، پیش رو داشتن سالی پربارتر و بهتر برای ملت ایران را از خداوند منان خواستار شد. سپس مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز سال بدون سانحه‌ای را آرزو کرد و گفت: امیدوارم علاوه بر دستیابی به نتایج مثبت، سال بسیار خوبی برای مردم کشور باشد.

در ادامه هشتاد و چهارمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها به دستور جلسه عملکرد دستگاه‌ها در خصوص ایمنی حمل‌ونقل در ایام نوروز اشاره شد که در ابتدا سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس‌ راه راهور به ارائه گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی خود پرداخت و گفت: آمار اعلامی از سوی پلیس مربوط به تعداد تلفات سر صحنه است و باید یک مقطع زمانی حداقل یک‌ماهه سپری شود تا علاوه بر تجمیع آمار اورژانس از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

وی افزود: تجربه سال‌های قبل نشان‌دهنده تفاوت اندک میان آمارهای پلیس از تلفات سر صحنه و آمار نهایی  پزشکی قانونی است. ضمن اینکه اگر شرایط سال گذشته امسال نیز حفظ می‌شد کار بسیار سنگینی انجام می‌شد؛ زیرا علی‌رغم رشد ۱۰ درصدی تردد‌ها در جاده‌های کشور، حفظ شرایط گذشته نیز بسیار سخت و دشوار بود، چه برسد به اینکه هم اکنون شاهد روند کاهشی حوادث رانندگی در تمام بخش‌ها هستیم.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا بابیان اینکه «از سال ۹۰ تا ۹۶ شاهد روند کاهشی تلفات رانندگی به‌صورت مستمر هستیم» گفت: در گزارش ۱۱‌ماهه تلفات رانندگی منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۹۵، شاهد کاهش ۴.۳ درصدی تلفات رانندگی معادل ۴۸۱ نفر در بخش جاده‌ای هستیم که در صورت احتساب میزان کاهش تلفات رانندگی در درون شهرها مجموع آن به ۵۳۰ نفر می‌رسد.  

سردار حمیدی با اشاره به برآورد خود از اسفندماه سال قبل در بخش تلفات رانندگی بیان داشت: برآورد پلیس راهور ادامه روند کاهشی در اسفندماه است اما همچنان منتظر انتشار آمار تلفات رانندگی در آخرین ماه سال ۹۵  از سوی پزشکی قانونی هستیم. اما به‌طورقطع روند کاهشی در این ماه ادامه و عدد ۴۸۱ نفر به بیش از ۵۰۰ نفر کاهش در بخش جاده‌ای ارتقا خواهد یافت.

وی در ادامه به آٖمار تلفات سر صحنه در نوروز ۹۶ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: تعداد تصادفات و تلفات برون‌شهری در سال ۹۵ برابر با ۲۸۰ فقره و ۳۸۰ نفر بوده است که این آمار در نوروز ۹۶ به ۲۶۱ فقره و ۳۴۸ متوفی نفر بوده است که بیانگر کاهش ۱۹ فقره‌ای معادل ۷ درصد و ۳۲ نفری معادل ۸ درصد در تلفات برون‌شهری است.

فرمانده راهور ناجا همچنین در اشاره به آمار جرحی سر صحنه گفت: در نوروز ۹۵ شاهد ۲۹۱۹ فقره و ۴۵۲۰ نفر مجروح در سر صحنه حوادث برون‌شهری بودیم که این آمار با کاهش ۲۸ فقره‌ای و ۱۵۸ نفری به ۲۸۹۰ فقره و ۴۳۶۲ نفر  در طرح نوروزی ۹۶ رسید.

سردار حمیدی در ادامه با اشاره به آمار تلفات درون‌شهری خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز تعداد تلفات از ۵۷ به ۴۵ نفر و از ۵۵ فقره به ۴۵ فقره کاهش‌یافته است.

وی یادآور شد: در طرح نوروزی ۹۵ در بخش برون‌شهری ۸۴۳ هزار و ۴۸۹ مورد فقط بر حادثه‌سازان اعمال قانون صورت گرفت و این رقم در نوروز ۹۶ نزدیک به ۱۰۰ هزار و ۲۱۳ فقره یعنی حدود ۱۲ درصد افزایش یافت. همچنین در طرح نوروزی امسال  ۲۶۱ هزار و ۶۶۵ تخلف از سوی دوربین‌های جدید نصب شده در سال گذشته ثبت گردید که متعاقبا پیامک‌های تخلف آنها برای متخلف ارسال شد. ضمن اینکه در بخش درون‌شهری نیز تعداد برخورد با حادثه‌سازها ۳۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس‌راه راهور افزایش آمار برخورد با متخلفین را نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در راه‌های شریانی کشور توصیف کرد و گفت: طبق معمول سواری‌ها بیشترین تخلفات را متحمل شدند، اما علت اصلی کاهش تصادفات علی‌رغم افزایش ترددها مدیون نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت است. حسن دوربین‌ها باعث کاهش سرعت و شدت برخورد در تصادفات است که این مسئله هم در تصادفات رخ‌به‌رخ و هم در تصادفات زنجیره‌ای به‌طور کامل مشهود است. محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بیشترین سهم را دارد و راه‌های اصلی پرتردد بیشترین سهم را دارد و ساعت بعدازظهر از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۰ شب به ترتیب ۲۴ تا ۳۰ درصد وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد که ناشی از خستگی و توجه کمتر به جلو است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه به استقبال مردم از سامانه ۱۴۱ اشاره کرد و گفت: طبق مشاهدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مردم با مراجعه به این سامانه برنامه سفر خود را تنظیم می‌کنند و این نکته بسیار مثبتی است به‌طوری‌که هم ساعت پیک سفر و ساعات تصادفات تغییر ایجاد کرده است.

۱۳ فرودین امسال خلوت‌ترین روز تعطیلات در جاده‌ها بود

حمیدی با اشاره دو مساله حائز اهمیت در ساعت پیک سفر گفت: در طرح نوروزی ۹۶به خاطر  آغاز زمان سفر از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۵ توزیع سفرها نسبت به نوروز ۹۵ و آغاز سفرها از تاریخ ۲۸ اسفند ۹۴ بهتر صورت گرفت. همچنین با رجوع مردم به سامانه ۱۴۱ مردم به سمت برنامه‌ریزی سفر تشویق شده‌اند و شاهد هستیم که ۱۳ فروردین که معمولاً بیشترین تصادف و ترافیک  داشتیم این روز طی دو سال اخیر خلوت‌ترین روز تعطیلات نوروزی بوده است. مشکل ما در کشور همین است که مردم با برنامه‌ریزی دقیقی به سفر نمی‌آمدند و همین باعث عجله و تصادفات می‌شد.

وی افزود: در ناجا ۴۵۰۰ نیرو در بخش شهر و جاده به کار گرفته شد که ۳۰۰۰ نفر در جاده و ۱۰۰۰ گروه گشت شامل خودرو و راننده در اختیار پلیس قرار گرفت و کلاس‌های توجیهی برای نیروها و کادر پلیس در پایان سال برگزار شد، همچنین تحلیل کاربردی و  علل شکل‌گیری به‌صورت پاسگاهی و محوری با همکاری نیروهای پلیس و راهداری اجرا شد و در خصوص چینش نیروها، زمان‌بندی گشت‌ها و اجرای طرح‌های مشترک تأثیر قابل‌توجهی در برداشت.

تجهیز تمامی پاسگاه‌های پلیس راه و ناوگان باری کشور به سامانه سپهتن در سال جاری

رئیس پلیس راه راهور با بیابیان اینکه «دوربین‌های ثابت و سیار در تمام استان‌ها توان اعمال قانون را افزایش داد» گفت: اقدام دیگر، تجهیز ناوگان و پاسگاه‌ها به سامانه سپهتن به‌طور فراگیر بود و تمام و ما در سال جاری به دنبال تجهیز تمامی پاسگاه‌های پلیس‌راه و همچنین به دنبال تجهیز ناوگان باری کشور به این سامانه نیز هستیم.

وی افزود: امسال لغزندگی در جاده‌ها زیاد بود و این برای ناوگان اتوبوس‌رانی یک خطر بود به همین دلیل تعداد فقره حوادث نسبت به قبل افزایش داشت اما به دلیل قابلیت کنترل سرعت ناوگان، تعداد تلفات ناوگان کاهش داشت. این اقدام مثبتی بود و به همین خاطر از کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری به خاطر حمایت‌های ارزنده و خوب از سامانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سردار حمیدی ادامه داد: آشکارسازی محل‌های حادثه‌خیز از دیگر اقدامات مثبت در ایام نوروز بود که با پیگیری‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در هیچ‌یک از استان‌های محل حادثه‌خیزی نبود که آشکارسازی نشده باشد یا خط‌کشی و علائم در انتهای سال با اعتبار خوبی عمده خط‌کشی‌ها در محورهای اصلی و پرتردد تجدید رنگ شد. اقدام دیگر نیز نزدیک به ۵۳۱ محل برای توقف‌گاه در استان‌ها شناسایی و به بخش خصوصی گردشگری واگذار شد. در بسیاری از آستان‌ها به‌ویژه حدفاصل تهران-مشهد در محدوده شاهرود ۴ توقفگاه ایجادشده بود و مردم با توقف در این اماکن با استراحت و تجدیدقوا به ادامه سفر می‌پرداختند. و به لحاظ اینکه توقفگاه‌ها در محل‌های ثابت هستند یک طرح ماندگار خواهد ماند.

رئیس پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: همه‌روزه در ایام نوروز درگیر بارندگی. مه گرفتگی و شرایط جوی ناپایدار بودیم و از آنجایی که عدم رعایت مسافت طولی، سرعت مطمئنه و برنامه‌ریزی نکردن مردم در آن مناطق عوامل تصادف‌های زنجیره‌ای است؛ اما امسال علی‌رغم انسداد جاده‌ها مانند هراز و چالوس به دلیل برف و کولاک مشکلات ما کمتر بود.

تقدیر از کمیسیون ایمنی راه‌های استان برتر سال ۹۵

وی پیشنهاد کرد: امسال برای اولین بار از کمیسیون ایمنی راه استانی که بیشترین کاهش تلفات رانندگی را داشته (خراسان رضوی) با برگزاری جلسه‌ای در استان مربوطه تقدیر شود  تا بخش‌های مختلف راهداری، پلیس، نیروهای امدادی و اورژانس تجدید روحیه شوند.

سردار حمیدی در پایان یادآور شد: بحث دوربین‌ها، سامانه‌ سپهتن و علائم مورد تأکید قرار گیرد تا بتوانیم نواقص سطح راه‌ها را با تأمین اعتبارات از جانب دولت ایمن‌تر شوند.