شناسهٔ خبر: 37147 - سرویس استان‌ها

بندرعباس فعال‌ترين مرز ترانزیت ورود کالا در کشور/ اختصاص ۳۶ درصد ترانزیت کالای ورودی به بندرشهید رجایی

علیرضا مجرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان خبر داد که با تلاش و برنامه‌های انجام شده، هرمزگان از بین ۳۲ مرز فعال کشور در جایگاه نخست ترانزیت کالا قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، علیرضا مجرد گفت:  تلاش شبانه‌روزی فعالان حوزه حمل و نقل استان موجب شد تا هرمزگان از بین ۳۲ مرز فعال کشور در جایگاه نخست ترانزیت کالا قرار گیرد.

مديركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان افزود: سال ۱۳۹۵ بندرشهيد رجايی  با کسب ۳۶ درصد از مجموع ترانزیت کالاهای ورودی، مهمترین و فعال‌ترین مرز ترانزیتی در کشور بود.

وی عنوان کرد: در این مدت دو میلیون و ۷۹۹ هزار و ۹۰۵ تن کالا از طریق بندرعباس به دیگر مرزهای کشور ترانزیت شده است.

مجرد بیشترین کالاهای ترانزیتی از مرز بندرعباس را مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی و انواع پنبه برشمرد و همچنین مرزهای پرویزخان، بازرگان و شهيد باهنر  را دیگر مرزهایی نام برد که در جایگاه‌های بعدی ترانزیت ورود کالا به کشور قرار دارند و۸۰ درصد از حجم کل ترانزیت کالا در کشور از طریق مرزهای نام برده شده صورت می‌گیرد و تنها ۲۰ درصد متعلق به سایر مرزهای کشور است.

مديركل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای هرمزگان  به میزان ترانزیت کالا در کشور اشاره کرد و گفت: آمار و اطلاعات جمع آوری شده حاکی از این است که سال ۹۵، هفت میلیون و ۸۱۶ هزار و ۲۴۷تن کالاهای مصرفی و مواد نفتی از کشورترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش داشته است.

وی کریدور جنوب به شمال را یکی از مهمترین کریدورهای بین‌المللی برشمرد که از مرز بندرعباس و استان هرمزگان گذر می‌کند و قاره آسیا را به اروپا متصل و نیازهای مواد اولیه کشورهای آسیای شمالی و اروپا را فراهم می‌کند.

ترکمنستان - قزاقستان - گرجستان - آذربایجان - ارمنستان - روسیه – ازبکستان و ترکیه مقاصد کالاهای تزانزیتی از کشورمان است.